PERAN INSTITUSI MASJID SEBAGAI PUSAT PEMBERDAYAAN SOSIAL EKONOMI MASYARAKAT (Studi di Masjid Sabilillah Malang)

Nur Faizaturrodhiah, M. Pudjihardjo, Asfi Manzilati

Abstract


Abstract: This study aims to analyze the role of mosque institution as the center of socio-economic empowerment of the community. The study was conducted at Sabilillah Mosque which is a large national pilot mosque. The approach used is case study. The results of social empowerment research are, improving the quality of education, family assistance, business training, health services, network strengthening with mushollah. While economic empowerment among others economic empowerment through mosque cooperative, economic empowerment dhuafa through business capital and provision of production facilities, economic empowerment through provision of market pujasera. To generate other funding sources as a means to empower the community, Sabilillah Mosque organizes auditorium, cash receipts, and minimarket management cooperation.


Keywords


Mosque; Social Economic Empowerment; welfare

Full Text:

PDF

References


Adi, IR. 2003. Pemberdayaan Pengembangan Masyarakat dan Intervensi Komunitas: Pengantar Pada Pemikiran dan Pendekatan Praktis. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi UI.

Alma. Buchari 2002. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung : CV. Alfabeta.

Arikunto, Suharsimi. 2002. Metodologi Penelitian. Penerbit PT. Rineka Cipta. Jakarta.

Chaidir, Achmad. 2009. Strategi peningkatan Peran Lembaga Kemasyarakatan Dalam Penanggulangan Kemiskinan di Kota Pekanbaru. Laporan akhir Penelitian Insidental. Riau : Universitas Riau

Dalmeri. 2014. Revitalisasi Fungsi Masjid sebagai Pusat Ekonomi dan Dakwah. JurnalWalisongo, Volume 22, Nomor 2, November 2014.

Daulay, Raihanah. 2016. Pengembangan Usaha Mikro Untuk Pemberdayaan Ekonomi Umat di Kota Medan. Jurnal Miqot Vol. XL No. 1 Januari-Juni 2016.

Friedmann, John. 1992. Empowerment,The Politics of AlternativeDevelopment. Cambridge Mass: ISBN: 978-1-55786-300-3. Wiley-Blackwell publisher.

Indriantoro, Nur dan Bambang Supomo. 2002. Metodologi Penelitian Bisnis Untuk Akuntansi Dan Manajemen. Edisi Pertama. BPFE,Yogyakarta.

Mardikanto, 2010. Konsep Pemberdayaan Masyarakat, Penerbit TS, Surakarta.

Miles, Matthew B. dan Huberman, A. Michael. 1992. Analisis Data Kualitatif. Universitas Indonesia, Jakarta.

Mikkelsen Britha. 2003. Metode Penelitian Partisipatoris dan Upaya-Upaya Pemberdayaan: Sebuah Buku Pegangan Bagi Para Praktisi Lapangan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung : Alfabeta

Sulistyani, Ambar Teguh 2004, Kemitraan dan Model-Model Pemberdayaan.Yogyakarta : Graha Ilmu.

Sutoro, Eko. 2002.Pemberdayaan Masyarakat Desa, Materi DiklatPemberdayaan Masyarakat Desa, yang diselenggarakan Badan DiklatProvinsi Kaltim, Samarinda, Desember 2002.

Tjokrowinoto, M. 2002. Kopi Kajian Ekonomi Sosial. Kanisius. Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.18860/iq.v0i0.4831



Editorial Office:
Management Department,
Faculty of Economics,
State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim
Gajayana Str. No. 50 Phone. 082334248882
E-mail: iqtishoduna@uin-malang.ac.id

E-ISSN 2614-3437
P-ISSN 1829-524X

Lisensi Creative Commons
IQTISHODUNA under CC BY SA 4.0 Internasional.

Indexed by: 

  Hasil gambar untuk gambar onesearchResearchBib  

Member of:


View My Stats