Grammatical Error of Arabic Language in Student Thesis Department of Education Arabic Language FBPS UPI/ Kesalahan Nahwu Bahasa Arab Dalam Skripsi Mahasiswa Departemen Pendidikan Bahasa Arab FBPS UPI

Dedeng Rosyidin Nurbayan, Yayan Nurbayan, Kurnia Nurul Falah

Abstract


This research is an overview of the grammatical aspects of / Nahwu and their mistakes in the Department of Arabic Language Education FPBS UPI's thesis. The description aims to describe the form of Nahwu errors in the student thesis. The method used is descriptive with a content analysis approach—research data collected through documentation. The object of the problem studied is the aspects of nahwu and its errors in the 2012-2015 graduate students' thesis. The collected data is analyzed quantitatively and qualitatively to reach the node. The results of the study obtained were 89 grains of nahwu. Based on position and i'rab, the error consists of marfu'at, manshubat and majrurat. As for the wording, errors consist of murakkab idhafi, murakkab washfi, and murakkab isnadi. Meanwhile, according to the type of sentence, the error consists of the number of ismiyah, number of fi'liyah, and syibhul amount. Nahwu errors generally stem from limitations in understanding and using nahwu rules in writing. This research is recommended for Arabic lecturers and students. This research is expected to be beneficial for improving and developing the quality of the Arabic thesis preparation

Keywords


Grammatical Aspects; Arabic; Student Thesis

Full Text:

PDF

References


Al-Fify, Abdullah bin Yahya. (2017). Tahlil Al-Akhta Fil Madunat Al-Lughawiyah lil Muta’allimin, Al-Madunat li Muta’allimi Al-Lughah Al-Arabiyah Namudzajan. Majallah ‘Ulumul Lughah wa Adabiha. 18. Diunduh dari uqu.edu.sa/jll/20154 pada tanggal 3 mei 2018.

Corder, S.P. (1981). Error Analysis and Interlanguage. Oxford: Oxford University Press.

Fahmi, N. (2016). Kesalahan Menulis Bahasa Arab (Suatu Kajian Pustaka). Jurnal Ummul Qura, 7 (1), 75-86. Diunduh dari insud.ac.id pada tanggal 12 Januari 2018.

Fauzan, A. (2011). Idhaat li Mu’allim Al-Lughah Al-Arabiyah li Ghairi An-Nathiqina biha. Syirkah Al-Arabiyah lil Jami’.

Hasani, Z.F. (2013). Penerapan Metode Imla’ Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas Viic Mts Muhammadiyah 02 Pemalang. Journal of Arabic Learning and Teaching, 2 (1), 57-64. Diunduh dari journal.unnes.ac.id pada tanggal 13 Januari 2018.

Indihadi, D. (tt). Analisis Kesalahan Berbahasa. Dual Modes Pembinaan Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Kedua, Universitas Pendidikan Indonesia. Diunduh dari file.upi.edu pada tanggal 23 Januari 2018.

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Al-Ta’dib, 2 (8), 82-98. Diunduh dari ejournal.iainkendari.ac.id pada tanggal 13 Januari 2018.

Lathifah, F. (2017). Analisis Kesalahan Fonologis dalam Keterampilan Membaca Teks Bahasa Arab. Arabiyât : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4 (2), 174-184. Diunduh dari journal.uinjkt.ac.id pada tanggal 15 Juli 2018.

Peraturan Rektor. (2015). Pedoman Penulisan Karya Ilmiah UPI Tahun Akademik 2015. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. Diunduh dari upi.edu pada tanggal 10 Januari 2018.

Saadah, F. (2012). Analisis Kesalahan Berbahasa Dan Peranannya Dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial ,14 (1), 1-29. Diunduh dari journal.walisongo.ac.id pada tanggal 15 Januari 2018.

Sapriah, S. (2015). Tahlil Al-Akhta An-Nahwiyah fi Kutub Muqarrarat Al-Lughah Al-Arabiyah fi Al-Marhalah Ad-Dirasiah Al-Mutawasithah Atsyiah. LISANUNA : Jurnal Ilmiah Bahasa Arab dan Pengajarannya. 4 (2), 273-290. Diunduh dari jurnal.ar-raniry.ac.id pada tanggal 29 April 2018.

Setyawati, N. (2013). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia: Teori dan Praktik. Surakarta: Yuma Pustaka.




DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v3i2.8293

Refbacks

  • There are currently no refbacks.