Innovations For Active Arabic With the Kitab Al-Wajiz Fillughoti Wa Nahwi/ Inovasi Aktif Berbahasa Arab dengan Kitab Al-Wajiz Fillughoti wa Nahwi

Umi Salamah, Triyo Supriyatno

Abstract


Language is a means of communication in conveying specific intentions and objectives. Arabic is the second language and language that Muslims must learn to understand the Qur'an, worship, and communicate. The aim of this research describes the active Arabic-speaking innovations with the book Al-Wajiz Fillughoti wa Nahwi and its impact on student language skills. This study used a qualitative approach with this type of case study. This research in Islamic dormitory Salafiyah A-Syarichin, Tajinan, Malang instrument is; Observations, interviews, and documentation made to teachers, and students. Data collection techniques, researchers do the interview, observation, and literature. This research data analysis technique; Data condensation (data condensation), 2) Presentation of data (display data); 3) Withdrawal of conclusions (Conclusions drawing). The results of this research are; The learning process is Arabic-speaking through stages: reading, memorizing, speaking. The impact of active learning speaks Arabic with the book Al-Wajiz Fillughoti wa Nahwi This is; students understand Arabic vocabulary, remember, and be able to do it in conversation, and ready to comprehend Nahwu, so that students are also able to read the book.

Full Text:

PDF

References


Ainak, R. Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab Model Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (Pakem) Di Madrasah Ibtidaiyah Sunan Pandanaran Ngaglik Sleman. , (2009).

Albantani, A. M. (2018). Optimalisasi Aplikasi Busuu Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri. Imla: Arabi : Journal Of Arabic Studies, 3(1), 1–10.

Hendra, F. (2018). Peran Organisasi Mahasiswa Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(1), 103–120. Https://Doi.Org/10.15408/A.V5i1.7480

Hidayah, L. L. Pengembangan Kartu Cesar (Cerdas Aktif Religius) Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Membaca Bahasa Arab Dan Karakter Siswa Kelas Viii Mts Al Irsyad Gajah Demak. , (2015).

Iswara, P. D. (2016). Pengembangan Materi Ajar Dan Evaluasi Pada Keterampilan Mendengarkan Dan Membaca. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 89–97. Https://Doi.Org/10.17509/Mimbar-Sd.V3i1.2359

Jauhar, A. Permainan Sebagai Strategi Aktif Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. , Stain Pekalongan 1–32 (2019).

Khalilullah. (2011a). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah Dan Kitabah). Sosial Budaya, 8(01), 152–167.

Khalilullah, M. (2011b). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Istima’ Dan Takallum). Jurnal Sosial Budaya, 8(2), 219–235. Retrieved From Http://Download.Portalgaruda.Org/Article.Php?Article=275520&Val=7161&Title=Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Istimaâ€Tm Dan Takallum)

Kholis, N. (2018). Budaya Berbahasa Asing Di Sd Laboratorium Universitas Negeri Malang Kota Blitar. Al-Mudarris : Journal Of Education, 1(1), 1–14. Https://Doi.Org/10.32478/Al-Mudarris.V1i1.92

Mastura Binti Arshad, & Kaseh Binti Abu Bakar. (2012). Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Bertutur Bahasa Arab: Kajian Di Pusat Asasi Uiam. Persidangan Kebangsaan Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab 2012 (Pkebar 12), 139–155. Retrieved From Http://Www.Ukm.My/Uba/Sebar2012/Prosiding.Htm%0apenggunaan

Mufidah, N., Salamah, U., Muthoharoh, I., & Irfan Islamy, M. (2019). Hybrid Learning Dalam Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Pada Anak Berbantuan Media Al-Mutho. Al-Mudarris: Journal Of Education, 2(1), 40–52. Https://Doi.Org/10.32478/Al-Mudarris.V2i1.227

Punawan, A. S. Bin. (2010). Metode Pengajaran Nahwu Dalam Pengajaran Bahasa Arab. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 7(1), 47. Https://Doi.Org/10.24239/Jsi.V7i1.108.47-60

Riyana, C. (N.D.). Komponen-Komponen Pembelajaran.

Salamah, U. (2019). Implementasi Model Reasoning And Problem Solving Berbantuan Lingkungan Sekitar Dalam Pembelajaran Ipa Di Madrasah Ibtidaiyah. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 11(2), 76–92. Https://Doi.Org/10.18860/Mad.V11i2.7191

Santyasa, I. W. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Disajikan Dalam Pelatihan Tentang Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru-Guru Smp Dan Sma Di Nusa Penida, Tanggal 29 Juni S.D 1 Juli 2007 1, 1–16. Https://Doi.Org/August 15, 2015

Shodikin, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Kalkulus Integral Berbasis Animasi. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1), 1–11. Https://Doi.Org/10.24127/Ajpm.V6i1.887

Shodiq, M. J. (2018). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Aktif- Inovatif Berbasis Multiple Intelligences. Oxford Art Online, 4(1), 125–148. Https://Doi.Org/10.1093/Gao/9781884446054.Article.T060170

Syamaun, N. (2016). Pembelajaran Maharah Al-Kalam Untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar-Raniry Banda Aceh. Jurnal.Ar-Raniry.Ac.Id, 343–359.

Syarifuddin Hasyim. (2013). Keefektifan Pembelajaran Mufradat Untuk Meningkatkan Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Santri Dayah Di Kota Banda Aceh. Lisanuna: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 144–155. Https://Doi.Org/10.1017/Cbo9781107415324.004

Umi Salamah. (2019). Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Dengan Metode Kaisa Dalam Perspektif Multiple Intelligence. Istighna, 2(2), 86–94.

Usman Husen. (2013). Aplikasi Model Tutorial Sebaya Dengan Pengajaran Terpogram Dalam Pembelajaran Qira’ah. Lisanuna, 53(9), 363–376. Https://Doi.Org/10.1017/Cbo9781107415324.004

Vuri, D. (2016). Penerapan Pendekatan Pengalaman Berbahasa Dalam Pembelajaran Bahasa Di Sekolah Dasar Kelas Rendah. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 20(1), 24–30.

Yusuf, T. M. (2018). Al-Wajiz Fillughoti Wa Nahwi (U. Salamah, Ed.). Malang.

Zubaidi, A. (2015). Tadris Al-Lughotul Arobiyah Bittoriqoh Al-Mubashiroh Littarqiyyahmaharotul Kalam Fil Fasli Al-Ula Al- Mukasaf Bi Ma’had Al-Iman Lil Banin Jambakan Sukorejo Ponorogo Al-Am Addirosi 2014-2015. Kodifikasia, 9(1), 223–241.




DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v3i1.8497

Refbacks

  • There are currently no refbacks.