Implementasi Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Kelas X TK SMKN 2 BATU

Nur Azizah

Abstract


Abstract. Understanding Quranic materials in vocational students includes understanding how to read, the meanings, and the contents. Q.S. At-Taubah (10): 122 is one of the Quranic materials taught to students of class X SMK (vocational school). Most of the 10th-grade students at SMKN (State Vocational high School) 2 Batu in learning Surah Al-Taubah are only limited to reading comprehension with lacking in understanding the meaning and content. This condition occurs due to the lack of teachers in implementing various learning models that are varied and innovative. This research is a type of Classroom Action Research (CAR) with the aim to improve students' ability to understand Quranic material in surah At Taubah. The procedure for carrying out this research consists of two cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The results showed that by using the "Make A Match" model, student learning outcomes in the application of the law of reading nun/tanwin and mim sukun in reading the Qur'anic letters showed an increase. It is proven by the increase in the average results of daily tests and classical completeness values. The average value of the class increased from 66.8 to 76.5 in the first cycle and increased to 82 in the second cycle. The percentage of classical completeness before taking action by 54% increased to 75% in the first cycle and increased to 96% in the second cycle.

Keywords: Make a Match; Undertanding; Learning.


Full Text:

111 - 118

References


Aliputri, D. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70–77. doi: 10.21067/jbpd.v2i1A.2351

Fiteriani, I., & Arni, S. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif Dan Implikasinya Pada Pemahaman Belajar Sains di SD/MI (Studi PTK di Kelas III MIN 3 WatesLiwa Lampung Barat). TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 94–115. doi: 10.24042/terampil.v3i2.1191

Halawa, W. G. H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 060915 Jl Tb Simatupang Kecamatan Medan Sunggal Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 375–397. doi: 10.1234/jia.v2i2.558

Ibrahim, M. (2019). Peningkatan Kemampuan Bermain Peran Menggunakan Metode Demonstrasi Berbantuan Multimedia Film: Penelitian Tindakan Kelas terhadap Siswa Kelas XI MIPA 4 SMA Negeri 8 Kota Bandung Tahun Ajaran 2019/2020.

Kusmanto, H. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 6(1), 32–42.

Laoly, Y. H. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2015 tentang Perubahan Kedua Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. , 13 § (2015).

Mardiyah, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match (Mencari Pasangan) Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Kelas V MI al-Adli Palembang. UIN Raden Fatah Palembang, Palembang.

Marpaung, T. (2019). Pelaksanaan Model Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pena Edukasi, 5(4), 229–234.

Miftahul Huda. (2014). Cooperative Learning: Metode, Teknik, Struktur, dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mulyatiningsih, E. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran. Diakses Dari Http://Staff. Uny. Ac. Id/Sites/Default/Files/Pengabdian/Dra-Endang-Mulyatiningsih-Mpd/7cpengembangan-Model-Pembelajaran. Pdf. Pada September.

Rahmawati, S. E., Darsono, D., & Yulina, Y. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pedagogi, 6(1). Retrieved from http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/pgsd/article/view/13290

Rahmayanti, I. D. S., & Koeswanti, H. D. (2017). Penerapan Model Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Siswa Kelas IV SD Negeri Diwak. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3). doi: 10.30738/.v5i3.1060

Tisha, F. (2017). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kompetensi Kejuruan Tkj Kelas X TKJ SMK Muhammadiyah 2 Yogyakarta (Skripsi, Fakultas Teknik). Fakultas Teknik. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/51011/

Trianto. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik: Konsep Landasan Teoritis—Praktis Dan Implementasinya (5th ed.). Jakarta: Prestasi Pustaka.

Yeti, H., & Mulya, N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Mengembangkan Motivasi Belajar. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 56–70. doi: 10.24042/ajipaud.v1i2.3906




DOI: https://doi.org/10.18860/jpai.v6i2.8912

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Alamat Redaksi:

Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144

Phone (0341) 552398, Faximile (0341) 552398
e-mail: jpai@uin-malang.ac.id

...............................................................................................................................................................

J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang berada di bawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

https://assets.crossref.org/logo/crossref-logo-landscape-100.png