Integrasi Sejarah Lokal Tower Air Belanda dalam Pembelajaran Sejarah

widia munira

Abstract


History is understanding and learning that can create those who understand history, face the past and see a better future. Therefore, the use of local historical heritage can convey historical value as part of inculcating student character. This study aims to introduce the historical learning of the historical heritage of Pidie Regency. The method used in this research is descriptive and qualitative through direct visits to the location, which is done by obtaining historical objects at the location of the "Dutch Air Tower". The results show that the historical site of the Dutch water tower in Pidie Regency can be used as a source of information on the history of Indonesia during the Indonesian colonial period. The existence of local history in history learning aims to maintain collective memory from generation to generation. They know local history, and the existence of this local historical site has academic records that can be used for students to reach and explore, especially the surrounding environment.


Keywords


local history integration; tower air Belanda; history learning.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, T. (1985). Di Sekitar Sejarah lokal di Indonesia. Gadjah Mada Univer;Sity Press.

Alfiyah, R., & Shokheh, M. (2012). Peran Guru Sejarah dalam Pengembangan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran. Indonesian Journal of History Education, 5 (2), 44–51.

Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Ombak.

Burhaman, B. (2019). Dari Sejarah lokal Sul-Sel Ke Sejarah Lokal Sul-selbar: Memikirkan Perspektif Baru Sejarah Lokal. Lensa Budaya: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Budaya, 14(2), Article 2. https://doi.org/10.34050/jlb.v14i2.9208.

Dratriarawati, A. (2014). Pemanfaatan Museum Isdiman Ambarawa sebagai Sumber Belajar. Indonesian Journal of History Education, 3 (2), 17–21.

Elijah, Y. I. (2017). The Importance Of History For Nation-State: The Case Of Nigeria. Humanity Jos Journal of General Studies University of Jos, 287.

Hafid, A. (2019, Februari 19). Efektivitas Pembelajaran Sejarah Bermuatan Sejarah Lokal dengan memanfaatkan Media Teknologi Informasi. Departemen Pendidikan Sejarah. http://sejarah.upi.edu/artikel/dosen/efektivitas-pembelajaran-sejarah-bermuatan-sejarah-lokal-dengan-memanfaatkan-media-teknologi-informasi1/.

Hariyono, H. (2017). Sejarah Lokal: Mengenal yang Dekat, Memperluas Wawasan. Sejarah dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 11(2), 160–166.

Mulyana, A., & Gunawan, R. (2007). Sejarah Lokal (Penulisan dan Pembelajaran di Sekolah). Salamina Press.

Munandi, Y. (2008). Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan Baru. Persada Press.

Ratih, D., & Sondarika, W. (2017). Analisis Potensi Desa Ditinjau dari Sosial Budaya Kesenian Tradisional Ronggeng Gunung Dalam Mneingkatkan Pendapatan Masyarakat Prasejahtera (Studi kasus di desa Ciulu Kec. Banjarsari Kab. Ciamis Jawa Barat). Jurnal Artefak, 4(2), 161–166. https://doi.org/10.25157/ja.v4i2.909.

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Siska, F., & Febriani, T. (2021). Local Wisdom-Based Character Building Through Social Science Learning In Elementary Schools. 7.

Soedjatmoko. (1984). Etika Pembebasan. LP3ES.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil dan Proses Belajar Mengajar. Rosda karya.

Sugeng, P. (2015). Sejarah Lokal Konsep,Metode dan Tantangannya. Ombak.

Sugiyono, P. D. (2008). Metode Penelitian kuantitaif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Syaodih, N. (2009). Metode penelitian pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.

Ula, M. (2017). Menara Air Belanda di Blok Bengkel. https://sinarpidie.co/news/menara-air-belanda-di-blok-bengkel/index.html.

Wasino. (2009, Maret 24). Pokok-Pokok Pikiran untuk Penulisan Sejarah Lokal. Makalah Sarasehan Koordinasi dan Curah Pendapat Penguatan Sejarah Lokal untuk Meningkatkan Wawasan Kebangsaan Deputi Menko Kesra Bidang Koordinasi Kebudayaan, Pariwisata,Pemuda dan Olah Raga.

Wijaya, A., Syukur, A., & Umasih, U. (2020). Intergrasi Sejarah Lokal Muna Sebagai Alternatif Pembelajaran Sejarah Nasional Indonesia. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 345–355. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i2.25966.

Wiyanarti, E., Supriatna, N., & Winarti, M. (2019). Pengembangan sejarah lokal sebagai sumber pembelajaran sejarah yang kontekstual. FACTUM: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 9 (1), 67–74.




DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v8i1.13494

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial)
Mailing Address
Social Studies Department
Faculty Tarbiyah and Teacher Training
Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
 


Creative Commons License

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

Image result for garuda index