PENERAPAN AKUNTANSI PERTANGGUNGJAWABAN BIAYA PRODUKSI SEBAGAI ALAT PENILAIAN PRESTASI MANAJER PRODUKSI PADA PDAM KABUPATEN MALANG

Zuraidah Zuraidah

Abstract


Abstract

Report would assist management in assessing whether each responsibility center has carried out his duties in accordance with the predetermined budget. Implementation of good accounting would create a system of control and performance assessment which will assist management in decision making. Accounting can also provide the basis to conduct an evaluation of the ability of all levels of management within the company. Once the importance of accounting information for the management of production costs as a tool to assess the performance and production manager as well as an attempt to direct the company's activities so that the goal can be achieved. Responsibility accounting is one of the concepts of accounting and management accounting systems are linked and adapted to the responsibility centers that exist in the organization. Istliah responsibility accounting will lead to accounting reporting process to how best to responsibility center managers can manage the work under the direct supervision and responsibility or who is a system that measures and action plans of each responsibility center.


Keywords :
responsibility accounting, cost of production, the production manager

 

Abstrak

Laporan pertanggungjawaban akan membantu pimpinan dalam menilai apakah setiap pusat pertanggungjawaban telah melaksanakan tugasnya sesuai dengan anggaran yang telah ditetapkan sebelumnya. Penerapan akuntansi pertanggungjawaban yang baik akan menciptakan suatu sistem pengendalian dan penilaian prestasi yang nantinya akan membantu pimpinan dalam pengambilan keputusan. Akuntansi pertanggungjawaban juga dapat memberikan dasar untuk mengadakan evaluasi atas kemampuan setiap tingkatan manajemen dalam perusahaan.     Begitu pentingnya keberadaan informasi akuntansi pertanggungjawaban biaya produksi bagi pimpinan sebagai alat untuk menilai prestasi manajer produksi dan juga sebagai upaya untuk mengarahkan kegiatan sehingga tujuan perusahaan dapat tercapai. Akuntansi pertanggungjawaban merupakan salah satu konsep dari akuntansi manajemen dan sistem akuntansi yang dikaitkan dan disesuaikan dengan pusat-pusat pertanggungjawaban yang ada dalam organisasi. Istilah akuntansi pertanggungjawaban ini akan mengarah pada proses akuntansi yang melaporkan sampai bagaimana baiknya manajer pusat pertanggungjawaban dapat memanage pekerjaan yang langsung dibawah pengawasannya dan yang merupakan tanggung jawabnya atau suatu sistem yang mengukur rencana dan tindakan dari setiap pusat pertanggungjawaban.

 

Kata kunci: akuntansi pertanggungjawaban, biaya produksi, manajer produksi.


Keywords


responsibility accounting; cost of production; the production manager

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.18860/em.v4i2.2458

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c)



Editorial Office:
Megawati Soekarnoputri Building
Accounting Department, Faculty of Economics
Jln. Gajayana 50 Telp (0341) 558881
E-mail: elmuhasaba@uin-malang.ac.id
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang


 

E-ISSN
2442-8922
P-ISSN 2086-1249

Member of:

 

Indexed by:

   


Creative Commons License
This work is licensed under a CC BY SA 4.0 International License
View My Stats