Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbentuk Komik Pada Materi Sistem Ekskresi Untuk SMP/MT’s Kelas VIII

Mutiara Iga Nuraeni, Mohammad Wildan Habibi

Abstract


Research and development of science teaching materials in the form of comics on the excretion system material is based on the lack of reading interest of class VIII students of SMPN 1 Kedungjajang regarding the Excretion System and the limited learning resources that can facilitate students' understanding. This study aims to determine the validity and response of students to science teaching materials in the form of comic class VIII on the excretion system material in SMP. The type of research used is Research and Development. By using the 4-D development model, it includes define, design, develop and disseminate. However, the research is only limited to the develop stage. The ujit subjects in this study were material experts, media experts, science teachers and students. The instrument used by researchers was a questionnaire. The research data were analyzed using descriptive analysis. The results of the validity of science teaching materials in the form of comics are in the very feasible category after going through the validation process of experts with validation of material experts at 92%, media experts at 90%, and science teachers at 93%. While the assessment for the response of students was 87.40%. Based on the research developed, science teaching materials in the form of comics are stated to be very valid and can be used in classroom learning.


Keywords


Teachingmaterials; Comic; Excretion System

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2016

Mariana, I Made Alit, & Wandy Praginda. Hakikat IPA dan Pendidikan IPA, Bandung: PPPPTK IPA, 2009

Sahlan. Evaluasi Pembelajaran: Pamduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Jember: STAIN Press, 2015.

Sugiyono (2017). Metode Penelitian Kuantiatif, Kualitatif. dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Widodo, Comsin. S., & Jasmadi. Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbentuk Kompetensi. Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2008

Adiyah, TA, Ahied, M., Yunisti Retno Wulandari, A., & Hidayati, Y. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Komik "The Light Of Life". Jurnal Penelitian Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 1 (1), 49-57.

Agatha, N. D., Prihatin, J., & Narulita, E. (2018). Pengembangan Buku Komik Pokok Bahasan Sistem Peredaran Darah. Jurnal Bioedukatika. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v5i2.7200

Ambaryani, A., & Airlanda, G. (2017). Pengembangan Media Komik Untuk Efektifitas Dan Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi.

Amelia, D. J. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Cetak Dalam Bentuk Komik Untuk Peserta didik Kelas Iii Sekolah Dasar. (JP2SD) Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v6i2.7152

Farida, N., & Suryadinata, N. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aljabar Linear Berbasis Open Ended. Aksioma Journal of Mathematics Education. https://doi.org/10.24127/ajpm.v5i2.666

Fajriah, ZL, & Anggereini, E. (2016). Pengembangan Edu Komik Sebagai Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dan Lingkungannya di Sekolah Menengah Pertama. Biodik, 2 (1), 27-33.

Fitriyati, I., Hidayat, A., & Munzil. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Penalaran Ilmiah Peserta didik Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pembelajaran Sains.

Harahap, D. (2016). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Peserta didik. Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 1 (1), 74-83

Lubis, M. A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Komik Untuk Meningkatkan Minat Baca Ppkn Peserta didik Min Ramba Padang Kabupaten Tapanuli Selatan. Jurnal Tarbiyah. https://doi.org/10.30829/tar.v25i2.370

Nurmadiah, N. (2016). Media Pendidikan. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban. https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.109

Minarni, Malik, A., & Fuldiartman. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Media Komik Dengan 3d Page Flip Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia.

Saputro, A. D. (2015). Aplikasi Komik sebagai Media. Muaddib.

Ulva, N. H. D. R. K. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis komik pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran 34. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar.

Wahab, A., Wasis, W., & Indana, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Komik Pada Materi Sistem Transportasi Makhluk Hidup Untuk Menumbuhkan Minat Baca Dan Meningkatkan Hasil Belajar. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains). https://doi.org/10.26740/jpps.v6n1.p1090-1099




DOI: https://doi.org/10.18860/experiment.v1i1.11116

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 EXPERIMENT: Journal of Science Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED & SUPPORTED BY:

                       

EDITORIAL OFFICE
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan 
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398    
Email: experiment@uin-malang.ac.id / Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/experiment