Uji Kelayakan Modul IPA Terpadu Berbasis Etnosains Pembuatan Petis Madura Tema Pemisahan Campuran

Kholilulr Rahman, Wiwin Puspita Hadi, Yunin Hidayati, Laila Khamsatul Muharami, Dwi Bagus Rendy Astid Putera

Abstract


This development research aims to determine the feasibility, student responses and produce products for integrated science module media based on mixed separation ethnoscience themes. This research is a development research that uses the 4D development modelconsisting of(Define, Design, Develop andDisseminate).However, this development only reached the development stage. The data collection technique in this research is using a questionnaire. The results of this study indicate that the integrated IPA module based on ethnoscience of mixed separation themes that was developed is included in the criteria for use, judging from the results of media expert validation of 84.37 %, media expert reliability of 92.72, material expert validation of 89.17 %, material expert reliability as big as 96.19 %. These results get a positive response so that it can be said that the integrated science module based on ethnoscience with mixed separation themes is suitable for use by seventh grade junior high school students.


Keywords


Ethnoscience-Based Integrated Science Module; Mixed Separation Materials; Validation Test

Full Text:

PDF

References


Adityawardani, D., & Hidati, N. (2017). Profil Konsepsi Siswa Smp Dengan Cri Test Berbasis Revised Bloomâ€TMS Taxonomy Pada Materi Klasifikasi Materi Dan Perubahannya. E-Jurnal Pensa, 5(03), 335–340.

Andayani, Y., Purwoko, A. A., Jamaluddin, Makhrus, M., & Harjono, A. (2020). Identifikasi Pemahaman Guru Tentang Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA SMP dengan Pendekatan Etnosain. Jurnal PEPADU, 1(2), 229–234.

Atmojo, S. E. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Terpadu Berpendekatan Etnosains. Jurnal Pendidikan Sains (Jps), 6(1), 5–13. https://doi.org/10.26714/jps.6.1.2018.5-13.

Dewi, N., & Ahlis, I. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Pendidikan Multikulturar Menggunakan Permainan Untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Unnes Science Education Journal, 5(1), 1098–1108

Fajri, K., & Taufiqurrahman. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D Dalam Peningkatkan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. JPII, 2(1), 1–15.

Fakhrudin, A., Yamtinah, S., & Riyadi. (2019). Implementation Of Augmented

Reality Technology In Natural Sciences Learning Of Elementary School To

Optimize The Students’ Learning Result. International Journal of Indonesian Education and Teaching, 3(1), 1–10.

Firdaus, F., Padaga, M. C., & Susilo, A. (2016). Kualitas Petttis Daging Dengan Ssumber Pati Berbeda Meat Paste Quality from Different Starch Source. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Hasil Ternak, 11(1), 8–28.

Ihwanudin, M., Astuti, B., Yulianto, A., Fisika, J., Matematika, F., Ilmu, D., & Alam, P. (2018). Unnes Physics Education Journal Bahan Ajar IPA Terpadu Tipe Integrated Berbasis Komplementasi Ayat-Ayat Al-Quran. Upej, 7(3), 36–42. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej

Izzati, F. D., & Sumarsih. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Peta Akuntansi ( Taksi ) Berbasis Android Pada Materi Siklus Akuntansi Perusahaan Jasa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, XV(2), 32–46.

Khoerunnisa, R., Murbangun, N., & sudarmin. (2016). Pengembangan Modul IPA Terpadu Etnosains Untuk Menumbuhkan Minat Kewirausahan. Journal of Innovative Science Education, 5(1), 45–53.

Kusuma, R. S. (2018). Peran Sentral Kearifan Lokal Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pedagogik, 05(02), 228–239.

Lestari, N. (2018). Prosedural Mengadopsi Model 4D Dari Thiangarajan Suatu Studi Pengembangan LKM Bioteknologi Menggunakan Model PBL Bagi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Teknologi FST Undana, 12(2), 56–65.

Matsun, Ramadhani, D., & Lestari, I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Listrik Magnet Berbasis Android Di Program Studi Pendidikan Fisika IKIP PGRI Pontianak. Jurnal PMIPA, 9(1), 99–107. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/PMP/article/view/23703

Nuralita, A. (2020). Analisis Penerapan Model Pembelajaran berbasis Etnosains dalam Pembelajaran Tematik SD. Mimbar PGSD Undiksha, 8(1), 1–8.

Prastyaningrum, I., & Imansari, N. (2016). Pengembangan modul pembelajaran mata kuliah teori medan. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 1(2), 56–61.

Shufa, Naela, K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53.

Suprapti, E., & Mursyidah, H. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Aljabar Linier Dengan Tahapan 4ME Uuntuk Pengembangan Karakter 4C ’ S Mahaiswa Universitas Muhammadiyah Surabaya, Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(2), 208–220.

Sulthon, S. (2017). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI. Elementary, 4(1), 38–54. https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969

Suprapti, E., & Mursyidah, H. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Aljabar Linier Dengan Tahapan 4ME Uuntuk Pengembangan Karakter 4C ’ S Mahaiswa Universitas Muhammadiyah Surabaya, Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(2), 208–220.

Syafri, F. (2018). pengembangan modul pembelajaran aljabar elementer di program studi tadris matematika iain bengkulu. cv.zigie utama.




DOI: https://doi.org/10.18860/experiment.v3i2.26206

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Experiment: Journal of Science Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED & SUPPORTED BY:

                       

EDITORIAL OFFICE
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan 
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398    
Email: experiment@uin-malang.ac.id / Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/experiment