TEORI ALJABAR AL-KHAWARIZMI

Riana Afliha Eka Kurnia

Abstract


Islam generates leaders and scientists who influence and contribute greatly to the development of science. One of them is Al-Khwarizmi who is known as a scientist in the field of mathematics. He also produced many other works in the scientific world. Field of education has demonstrated that al-Khwarizmi was a prominent Islamic scientist. His knowledge and expertise not only in the field of Shari’ah but also in the fields of philosophy, logic, arithmetic,geometry, music, arithmetic, Islamic history and chemistry. His work is very fonumental and it’s very well known, namely calculation and algebra. His prominent role in arithmatics of which he gave the cornerstone in mathematics combining arithmatichs and algebra forms and he introduced hindu’s numerical system to Europe. For his work, he is well known in moslem and westen works of knowledge. He is named as the Father of Algebra.

Islam banyak melahirkan tokoh-tokoh dan ilmuwan yang memberi pengaruh dan kontribusi besar bagi perkembangan ilmu pengetahuan. Salah satunya adalah Al-Khawarizmi dikenal sebagai ilmuwan di bidang matematika. Beliau juga banyak menghasilkan karya-karya lain dalam dunia ilmu penge- tahuan. Dalam pendidikan telah dibuktikan bahwa al-Khawarizmi adalah seorang tokoh Islam yang berpengetahuan luas. Pengetahuan dan keahliannya bukan hanya dalam bidang syari’at tapi di dalam bidang Falsafah, Logika, Aritmatika, Geometri, Musik, Ilmu Hitung, Sejarah Islam dan Kimia. Karyanya yang sangat fonumental dan sangat terkenal,di bidang matematika, yaitu mengenai perhitungan dan Aljabar. Kiprah Al-Khawarizmi yang paling menonjol memang dalam bidang Aritmatika, yaitu memberi dasar dan tonggak dalam matematika, menggabungkan bentuk-bentuk Aritmatika dan Aljabar, serta me- ngenalkan bilangan-bilangan Hindu ke benua Eropa. Atas jasanya itu beliau hingga sekarang sangat dikenal, baik di dunia ilmu pengetahuan Islam dan Barat. Atas karyanya di bidang Matematika tersebut beliau akhirnya di beri gelar Bapak Aljabar.



Keywords


Islam; Ilmuwan; Al-Khawarizmi; Matematika

Full Text:

PDF PostScript


DOI: https://doi.org/10.18860/j.v0i0.2170

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published By:

Jurusan Hukum Ekonomi Syariah
Fakultas Syariah
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jl. Gajayana No. 50, 65144 Malang, East Java, Indonesia
Telp./Fax.: (0341) 559399
Email: jurisdictie@uin-malang.ac.id

--------------------------------------------------------------------------------------

Abstacting & Indexing :

Dimension Sinta Portal Garuda Google Schoolar MoraRef

--------------------------------------------------------------------------------------

Creative Commons License
Jurisdictie: Jurnal Hukum dan Syariah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.