KURIKULUM PESANTREN MULTIKULTURAL (Melacak Muatan Nilai-Nilai Multikultural Dalam Kurikulum Pondok Pesantren Sunan Drajat Banjarwati Paciran Lamongan)

Ahmad Sulton

Abstract


The approach used in this study is a qualitative approach with case study design. Data collection was conducted by the researcher himself as a key instrument, whereas for determining the human data source using snowball sampling technique. Data was collected by means of; (1) in-depth interviews; (2) participant observation; and (3) study the documentation. For data analysis using descriptive techniques whose application is done in three flow of activities, namely data reduction, data presentation, and conclusion or verification. To determine the credibility of the data, conducted by a variety of techniques, namely (1) triangulation; (2) checking colleagues; and (3) checking members.


Keywords


curriculum, islamic boarding school, the values of multicultural

Full Text:

PDF

References


Baidhawy, Zakiyuddin. 2005. Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Erlangga.

Hamalik, Oemar.1990. Pengembangan Kurikulum (Dasar-Dasar) dan Pengembangannya. Bandung: Mandar Maju.

Iskandar. 2009. Psikologi Pendidikan Sebuah Orentasi Baru. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.

Ibrahim, Ruslan. 2008. Pendidikan Multikultural: Upaya Meminimalisir Konflik dalam Era Pluralitas Agama. Jurnal Pendidikan Islam El Tarbawi. Volume 1. Nomor 1.

LAL, Anshori. 2010. Transformasi Pendidikan Islam. Jakarta: Gaung Persada Press.

Lukens-Bull, Ronald Alan. 2004. Jihad ala Pesantren di Mata Antropolog Amerika. Yogyakarta: Gama Media.

Madjid, Nurcholish. 1997. Bilik-Bilik Pesantren: Sebuah Potret Perjalanan. Jakarta: Paramadina.

Mahfud, Choirul. 2010. Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Muhaimin. 2009. Rekonstruksi Pendidikan Islam: Dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum Hingga Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Mulkan, Abdul Munir. 1994. Runtuhnya Mitos Politik Santri, Strategi Kebudayaan dalam Islam.Yogyakarta: Sipress.

Mulkan, Abdul Munir, dkk. 1998. Relegiusitas Iptek. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mulkhan, Abdul Munir. 2001. Humanisasi Pendidikan Islam dalam Tashwirul Afkar. Jurnal Refleksi Pemikiran Keagamaan dan Kebudayaan. Volume 1. Nomor 11.

Nasution, S. 2003. Asas-Asas Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.

Steenbrink, Karel A. 1994. Pesantren, Madrasah, Sekolah, Pendidikan Islam dalam Kultur Modern. Jakarta: LP3ES.

Sudjana, Nana. 1991. Prinsip dan Landasan Pengembangan Kurikulum. Bandung: Rosda Karya.

Sudjana, Nana. 1996. Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Bandung: Sinar Baru.

Sulalah. 2012. Pendidikan Multikultural Dialektika Nilai-nilai Universalitas Kebangsaan. Malang: UIN MalikiPress.

Tilaar, H.A.R. 2004. Multikulturalisme, Tantangan-Tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.

Tilaar, H.A.R. 1999. Pendidikan, Kebudayaan dan Masyarakat Madani Indonesia, Strategi Reformasi Pendidikan Nasional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ujan, Andre Ata dkk. 2009. Multikulturalisme Belajar Hidup dalam Perbedaan. Jakarta Barat: PT. Indeks. Wahid, Abdurrahman. 1988. Pesantren dan Pembaharuan. Jakarta: LP3ES.

Yamin, Moh. 2009. Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan. Yogyakarta: Diva Press




DOI: https://doi.org/10.18860/ua.v16i1.2782

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tools:
 
 
 
 

All publication by Ulul Albab: Jurnal Studi Islam are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)

Ulul Albab: Jurnal Studi Islam, P-ISSN : 1858-4349, E-ISSN : 2442-5249