Analysis Of School Literacy Policies In The Face Of The Society Era 5.0

Ilmiah Nafhah Karimah

Abstract


Industry 4.0, also known as the disruptive period, stresses increasing efforts to place humans at the center of innovation (human-centered) while technical developments are used to improve the quality of life, social responsibility, and sustainability in all disciplines, including education. In light of the 5.0 social media age, the purpose of this study is to examine school literacy policies. This study uses qualitative analysis in conjunction with a library study and the Society 5.0 concept approach to literacy policy. Journals, articles, books, and other pertinent references were used as data sources for this study. Using library studies and documentation, data collection strategies are used. The findings revealed that in the period of society 5.0, literacy policies based on old literacy (basic literacy) must be replaced with new literacy based on the internet, technology, and social media.


Keywords


policy; literacy; society 5.0

Full Text:

PDF

References


Ahmad, I. (2018). Proses Pembelajaran Digital Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Direktur Jenderal Pembelajaran Dan Kemahasiswaan. Alimuddin, Z. (2019). Era Masyarakat 5.0 Guru Harus Lebih Inovatif Dalam Mengajar. Times Indonesia. https://www.timesindonesia.co.id/Read/214466/20190518/165259/Zulkifar-Alimuddin-Era-Masyarakat-50-Guru-Harus-Lebih-Inovatif-Dalam-Mengajar Aprilia, I. (2017). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi. FKIP PGSD UMP. Arjunaita. (2020). Pendidikan Di Era Revolusi Industri 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri, 179–196. Daulay, A. R. (2018). Efektivitas Pelaksanaan Sistem Informasi Aplikasi Pendidikan Penerimaan Peserta Didik Baru (Siap PPDB) Online Dalam Rangka Meningkatakan Mutu Layanan Pendidikan DI SMA Negeri 2 Tanjung Morawa. Repositori Universitas Muhammadiah Sumatra Utara, 1–108. Dikretorat Jendral PAUD, DIKDAS, D. D. K. (2021). Menyiapkan Pendidik Profesional di Era Society 5.0. Dikrektorat Sekolah Dasar. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/menyiapkan-pendidik-profesional-di-era-society-50# Eko Risdianto, M. C. (2019). Analisis Pendidikan Indonesia Diera Revolusi Industri 4.0. Academia. Faulinda Ely Nastiti, A. R. N. ‘Abdu. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5, No 1(2548–9879), 61–66. Fidafatul Hidayati, Ma’as Shobirin, F. M. (2020). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah Pada Tahap Pembiasaan Membaca. Magistra, 11, No.1, 6892. Handoyo, A. D. (2019). Faktor-faktor penyebab pendidikan tidak merata di indonesia. Prosiding Seminar Nasional “Menjadi Mahasiswa Yang Unggul Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0,” 20–24. Rokhmah, Na’immatur & Saputra, J. (2019). Teknologi yang relevan menjadi bagian integral dari kurikulum. Essay Terbaik “League Future” Yang Diselenggarakan HIMATIKA, 1937, 1–7. Nyoman, N., Handayani, L., Ketut, N., & Muliastrini, E. (2020). Pembelajaran Era Disruptif Menuju Era Society 5.0 (Telaah Perspektif Pendidikan Dasar). Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya 2020, 0, 1–14. Pakpahan, R. (2016). Model Ujian Nasional Berbasis Komputer: Manfaat dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(1), 19. https://doi.org/10.24832/jpnk.v1i1.225 Permendikbud. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan (Permendikbud) Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Silvia, O. W., & Djuanda, D. (2017). Model Literature Based Dalam Program Gerakan Literasi Sekolah. Model Literature Based Dalam Program Gerakan Literasi Sekolah, 4(2), 160–171. https://doi.org/10.23819/mimbar-sd.v4i2.7799 Suherman, Musnaini, Hadion Wijoyo, I. I. (2020). Industri 4.0 vs Society 5.0. CV. Pena Persada. Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu: Lembaga Penjamiman Muti Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar, 3, No.2, 159–160. Suyono, Titik Harsiati, I. S. W. (2017). Implementasi gerakan literasi sekolah pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. 26, No. 2(0854–8285), 116–123. Teguh, M. (2017). Gerakan literasi sekolah dasar. Prosding Seminar Nasional PGSD UMK 2017, 18–26. al Faruqi, Umar. (2019). Survai Paper: Future Srvice in Indutry 5.0. Jurnal Sistem Cerdas, 2, No. 1(2622–8254), 67–79. UNESCO. (2003). The Prague Declaration “Towards An Information Literate Society.” Usmaedi. (2021). Education Curriculum For Society 5.0 In The Next Decade. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 4(2), 63–79. UUD. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional, UU No.20,2003. UUD. (2017). Undang-Undang Nomor 3 Tahun 2017 Tentang Sistem Perbukuan. Ozdemir, V. (2018). Birth Of Industry 5.0: Artificial, Making Sense Of Big Data With Intelligence, The Internet Of Things” Technology, And Next-Generation Integrative, Policy. Omics: A Journal Of Biology, 22, No. 1, 65–76




DOI: https://doi.org/10.18860/rosikhun.v2i1.17398

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ilmiah Nafhah Karimah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


INDEXED BY

    

    
                                                                         

AR-ROSIKHUN: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 
Mailing Address
Pascasarjana Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jl. Raya Ir. Soekarno No.34 Dadaprejo, Pendem, Junrejo, Kota Batu, Jawa Timur