IMPLEMENTASI STRATEGI INDEX CARD MATCH UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS

Ratna Nulinnaja, Nur Cholilah

Abstract


The purpose of this study is to improve student activity and the value or learning outcomes in social studies subjects at SMPI Bani Hasyim Singosari obtained when the teacher implements the Index Card Match strategy. The method used by researchers is classroom action research, whose research consists of 2 cycles, and four stages including planning, implementing, observing, and reflecting. According to the pre-cycle percentage of student activity in social studies subjects only 45% of students are active in participating in the learning process with a score that is less than KKM. After carrying out the first cycle, obtained an increase in the percentage to 68% and the average learning outcomes obtained by students are 75 in accordance with KKM standards. Then the second cycle is carried out to maximize learning outcomes in social studies subjects. This cycle began a significant increase in the percentage of student activity to 90% and students were able to reach an average value of 85, which on average has exceeded the KKM standard. Thus it can be concluded that the use of the Index Card Match can be used sustainably in order to increase the activity and student learning outcomes.

Keywords: learning strategies; active learning; educational goals


Full Text:

PDF

References


Adhim, M. F. (2007). Membuat Anak Gila Membaca. Mizan Pustaka.

Anggraini, V., Jufri, L. H., & Juliati, W. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Menggunakan Strategi Pembelajaran Make a Match dan Index Card Match Pada Siswa Kelas VIII SMPN 1 Koto XI Tarusan Tahun Pelajaran 2016/2017. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 201–206. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.307

Anni, C. T. (2004). Psikologi Belajar. Semarang: Upt MKK Unnes.

Bima, A. F., & Widodo, W. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Index Card Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada materi termodinamika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 8(1), 26–31.

Darsono, M. (t.t.). Dkk. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: CV. IKIP Semarang Press.

Dedy, E., & Sumiyati, E. (2013). Begitu Pentingkah Apersepsi pada Proses Pembelajaran Siswa. Prosiding Jurusan Pendidikan Matematika FPMIPA UPI.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 46.

Ernawati, T., & Setyawati, D. (2018). Efektifitas Strategi Pembelajaran Active Learning Tipe Index Card Match Ditinjau Dari Keterampilan Berkomunikasi Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 13(2), 90. https://doi.org/10.29303/jpm.v13i2.753

Ibrahim, R., & Syaodih, N. (2003). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Kresnanto, D. (2012). Metode Pembelajaran Index Card Match. Online). Tersedia http://nongkrongplus. wordpress. com/2012/03/15/metode-pembelajaran-index-card-match.

Kusumah, R., & Lestari, N. A. (t.t.). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas V SDN Pajabon. Jurnal Ilmiah Educater, 5, 12–20.

Moleong, L. J. (1989). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Murniati, E. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Belajar Siswa Kelas VII. 6 SMPN 12 Pekanbaru Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 4(2), 83–90.

Nasution, N. E. A., Harsono, T., Rizka, C., & Almeda, R. (2017). The Effect of Index Card Match Model on Students Learning Outcomes and Activity in Ecosystem Topic for Grade X SMA N 8 Medan. Journal of Education and Practice, 8(33), 68–74.

Nawawi, E., & Ibrahim, A. R. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X SMA. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia, 1, 74–77.

Prastowo, A. (2011). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-ruzz media.

Rahmawati, A. K. (2013). Pentingnya Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Anak. Jurnal Ilmiah, Universitas Negeri Semarang.

Riyanto, H. Y. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi Bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Prenada Media.

Sadirman, A. M. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.

Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Kencana.

Silberman, M. (2009). Active Learning: 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Slameto. (1988). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.

Sriyono, D. (1992). Teknik Belajar Mengajar Dalam CBSA. Jakarta, PT: Rineka Cipta.

Uno, H. B., & Mohamad, N. (2011). Belajar dengan pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara.

Wena, M. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v6i2.8891

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial)
Mailing Address
Social Studies Department
Faculty Tarbiyah and Teacher Training
Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
 


Creative Commons License

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

Image result for garuda index