Analisis Respons Siswa Terhadap Model Guided Inquiry Berbasis Praktikum Pada Pembelajaran IPA Sub Materi Perpindahan Kalor

Mochammad Ricky Rifa'i

Abstract


The purpose of this study is to describe the analysis of student responses to the guided inquiry model based on practicum in science learning in the sub-material of heat transfer. The method used is quantitative with data collection including questionnaires. Data analysis techniques used in the form of percentage calculations and descriptive analysis. The results of the study explained that students' responses to the practical-based guided inquiry model in science learning the heat transfer sub-material got very positive and effective results. This is evidenced by the average percentage of student responses to the guided inquiry model of 87% with very effective criteria. This indicates that the syntax of the guided inquiry model has been done all by the teacher, the teacher's explanation is interesting at the beginning, so that it can increase student motivation and activity. Besides that, it is also related to practicum activities to get a percentage of 90% with very effective criteria. This indicates that students prefer practicum-based learning, because it can make students more active and easier to study the material because they are directly involved. Therefore, learning with a practicum-based guided inquiry model can be applied in learning.


Keywords


Guided Inquiry Model, Practicum, Science Learning, Response

Full Text:

PDF

References


Afifah, N. U., Octaviani, T. P., & Sholikhah, U. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Ipa Pada Siswa Smp Dengan Kegiatan Praktikum. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 146.

Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Amalia, M., Yolida, B., & Achmad, A. (2017). Analisis Pelaksanaan Praktikum dan Permasalahannya Materi Organisasi Kehidupan di SMP se-Kecamatan Langkapura. Jurnal Bioterdidik, 5(6), 1–12.

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32.

Azizah, J. F., & Sudibyo, E. (2018). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 6 Ngawi pada Materi Perpindahan Kalor. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 6(2), 67–72.

Cahyaningsih, U. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Praktikum Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 271–275.

Cahyati, R., & Subali, B. (2022). Differences of Analytical Thinking Skills on Biodiversity Material in Guided Inquiry Model with Conventional Class. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(1), 32–38.

Eliyani, O., Vidayanti, M. P., Rahmadani, D., Putri, R. D., & Nugroho, P. B. (2022). Pendampingan Implementasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar Dengan Pertumbuhan Kangkung Darat Menggunakan Pupuk Organik Berbahan Dasar Kotoran Kambing. Griya Cendikia, 7(1), 14–20.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-ruzz media.

Fitri, Z. N., Anwar, Y. A. S., & Purwoko, A. A. (2021). Pengaruh Metode Praktikum Sederhana pada Materi Kepolaran Senyawa Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas X SMA. Chemistry Education Practice, 4(1), 90.

Fitriani, N., Efendi, I., & Harisanti, B. M. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Desa Sembalun Untuk Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Siswa MTs. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 7(1), 68.

Furmanti, T., & Hasan, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis , Motivasi dan Keaktifan Siswa di SMP N 5 Seluma. Seminar Nasional Sains Dan Enterpreneurship Vi Tahun 2019, 1–9.

Hendarto, P., Rinanto, Y., & Ramli, M. (2019). Penerapan Desain Pembelajaran Sistem Respirasi berbasis Guided Inquiry Learning dipadu AfL untuk Mengubah Kemampuan Berargumentasi Siswa Kelas SMA. Bio-Pedagogi, 8(1), 30.

Junita, A., Supriatno, B., & Purwianingsih, W. (2021). Profil Keterampilan Kolaborasi Siswa SMA Pada Praktikum Maya Sistem Ekskresi. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 4(2), 50–57.

Lestari, D. G., & Irawati, H. (2020). Literature Review : Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Dan Motivasi Siswa Pada Materi Biologi Melalui Model Pembelajaran Guided Inquiry. Bioma, 2(2), 51–59.

Lestari, N. (2019). Pengembangan LKS Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP Muhammadiyah Kupang. Jurnal Biosains Dan Edukasi, 1(September), 10–15.

Madiniah, S., & Noviar, D. (2016). Model Guided Inquiry Berbasis Scientific Approach dalam Pembelajaran IPA Biologi Siswa SMP N 14 Yogyakarta. Jurnal Bioedukatika, 4(1), 1.

Mohyeden, J. (2021). Meningkatkan Pemahaman Konsep Cahaya Melalui Penerapan Metode Praktikum Pada Siswa Kelas V SDI Paupanda 3. Ekspektasi: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(2), 143–147.

Nisa, U. M. (2017). Metode Praktikum untuk Meningkatkan Pemahaman dan Hasil Belajar Siswa Kelas V MI YPPI 1945 Babat pada Materi Zat Tunggal dan Campuran. Journal Biology Education, 14(1), 62–68.

Nurlina, N., Bundu, P., & Jasruddin, J. (2018). Profil Asesmen Presentasi Berbasis Karakter Pada Mata Kuliah Praktikum Fisika Dasar Universitas Muhammadiyah Makassar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1), 419–428.

Octavia, S. A. (2020). Model-model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Putri, A., Enawaty, E., & Lestari, I. (2018). Deskripsi Keterampilan Komunikasi Siswa SMA Negeri 9 Pontianak Melalui Metode Praktikum pada Materi KSP. Jurnal Edukasi, 32(1), 1–11.

Rifa’i, M Ricky, K, R. A., & Hasanah, R. (2020). Persepsi Mahasiswa dalam Menggunakan Aplikasi Plantnet pada Mata Kuliah Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Pendidikan IPA, 1(2), 29–37.

Rifa’i, Mochammad Ricky, Febriana, N. I., Azizah, F. A. N., Salma, F. F., & Mohammad Wildan Habibi. (2021). Analisis Pengelolaan Laboratorium IPA SMP Negeri 1 Sukodono Lumajang. Edulab : Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 6(1), 1–14.

Rusyadi, A. (2021). Pembelajaran IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing. Prosiding Magister Pendidikan Ilmu Pengetahuan …, 61–66.

Seftiani, S., Syafii, W., & Zulfarina, Z. (2021). The Development of Experimental Electronic Student Activity Sheet (E-LKPD) using The Guided Inquiry Learning Model on Blood Circulation System Materials for Class XI SMA/MA. Journal of Educational Sciences, 1(1), 24–34.

Setiawan, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Bandung: ALFABETA.

Sukarso, AA.., & M. (2021). Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kreatif, Sikap dan Kemampuan Berkerja Ilmiah Melalui Pembelajaran Pratikum Proyek Riset Otentik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 467–475.

Supriatni, E. A. (2022). Penggunaan Alat Dan Bahan Dari Lingkungan Rumah Pada Praktikum Larutan Elektrolit Dan Non-Elektrolit. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(1), 32–36.

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa Untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Biologi. Jurnal Bio Education, 2, 49–57.

Susanti, A. (2020). Analisis Keterampilan Guru Dalam Mengadakan Variasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 Sdn 1 Gondang Kabupaten Tulungagung. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 51–62.

Syafaren, A., Yustina, Y., & Mahadi, I. (2019). Pembelajaran IPA Berbasiskan Integrasi Inkuiri Terbimbing Dengan Numbered Heads Together (NHT) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal of Natural Science and Integration, 2(1), 1.

Trisianawati, E., & Darmawan, H. (2018). Pengembangan Lembar Kegiatan Mahasiswa Berbasis Model Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(2), 60–71.




DOI: https://doi.org/10.18860/experiment.v2i1.15743

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Experiment: Journal of Science Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED & SUPPORTED BY:

                       

EDITORIAL OFFICE
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan 
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398    
Email: experiment@uin-malang.ac.id / Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/experiment