Pengembangan Komik Sains Terintegrasi Literasi Lingkungan pada Topik Mitigasi Bencana Banjir
Abstract
An understanding of environmental literacy needs to be implemented as a form of awareness of caring for the environment, one of which is in terms of flood disaster mitigation. Comics is a learning medium that presents material in the form of illustrated stories to make it more interesting, fun, not boring and easy for students to understand. The purpose of this study was to determine the feasibility of science comics, as well as the readability and responses of students to science comic media. This study uses the ADDIE development model starting from the analysis, design, development, implementation, and evaluation stages. The sample used in this study was students of class VII MTs Raudlatul Ulum who were randomly selected. Based on the research that has been done, the results are: 1) Science comic media obtains a material validation score of 84% and media validation obtains a score of 93% with a very valid category. 2) Comic media obtained a readability score of 81.4% in the very good category 3) Student responses to comic media obtained a score of 82% in the very good category. Based on these results it can be seen that science comic media is categorized as very valid so it is suitable for use as a learning medium.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditya, S., et al., (2020). Pengembangan Modul Elektronik Fisika Berbasis Android untuk Siswa SMA/MA Kelas X Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 4 (2), 70-73.
Agustyani, N.T., et al., (2022). Pembelajaran Mitigasi Bencana Banjir Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD STKIP, 08 (01), 1-13.
Ani, W., dan Astuti, W., (2019). Pengaruh Media Komik Sains Berbasis Karakter Terhadap Minat Baca dan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan IPA. Sosiohumaniora : Jurnal LP3M, 5 (01), 66-78.
Astuti, E.P., (2020). Karakteristik Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 6 (1), 49-60.
Aulia, J., et al., (2020). Meta-Analisis Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Komik Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Journal of Natural Science and Integration, 3 (1), 70-76.
Azaly, Q. R., dan Fitrihidajati, H., (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsoft Office SWAY Pada Materi Perubahan Lingkungan Untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X SMA. Jurnal BIOEDU, 11 (1), 218-227.
Batubara, H.H., (2020). Media Pembelajaran Efektif. Semarang : Fatawa Publishing.
Effendi, D.N.,et al., (2018). Analisis Respons Siswa terhadap Media Animasi Powerpoint Pokok Bahasan Kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10 (02), 49-53.
Febriyanto, B., et al., (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Kantong Bergambar Pada Materi Perkalian Bilangan Di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 32.
Filjinan, S.K., et al., (2022). Pengembangan E-Komik Interaktif untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMP Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 5 (2), 125-129.
Gusti, U.A., et al., (2022). Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Literasi Lingkungan untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia Bermutu, 01 (01), 1-7.
Hayudityas, B., (2020). Pentingnya Penerapan Pendidikan Mitigasi Bencana di Sekolah untuk Mengetahui Kesiapsiagaan Peserta Didik. Jurnal Edukasi Nonformal, 01 (02), 94-102.
Khotima, E.S., et al., (2023). Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Baca Siswa Sekolah Dasar dengan Model PBL Berbantuan Komik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08 (01).
Manzilina, F., et al., (2020). Pengembangan Media Videoscribe pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5 (2), 1-15.
Marlina, I., et al., (2020). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah PGSD, 06 (02), 187-204.
Mirnawati, M., (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa. Jurnal Kependidikan, 9 (1), 98-112.
Novitasari, B.H.R., (2022). Analisa Visual Desain Karakter “Smarty Land” dalam Komik Sains Kuark. Jurnal Desain Komunikasi Visual dan Media Baru, 4 (2), 86-96.
Nuraeni, et al. (2020). Sosialisasi Umi Abi : Upaya Mitigasi Bencana Banjir Kepada Murid Kelas Sekolah Dasar Alam Pelopor Bandung. Jurnal Kajian Budaya dan Humaniora. 04 (02), 1-8.
Pambudi, D.I., (2019). Pengembangan Media Pop Up Book sebagai Edukasi Mitigasi Bencana Bagi Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat.
Putri, I.D.T., et al., (2020). Pembelajaran Materi Kingdom Animalia Menggunakan Animal Pedia. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 01 (01), 1-9.
Rahayu, dan Festiyed., (2019). Validitas Perangkat Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Model Pembelajaran Generatif dengan Pendekatan Open-Ended Problem untuk Menstimulus Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika, 7 (1), 1-6.
Retariandalas, dan Pujiati, A., (2022). Hubungan Kecerdasan Spiritual Dan Literasi Lingkungan Mahasiswa. Jurnal Pionir LPPM, 8 (01), 88-93.
Risaldy, F. (2019). Adaptasi Santri Baru Luar Negeri di Pondok Modern Darussalam Gontor. Journal of Islamic Communication. 2 (1), 49-60.
Safitri, A., dan Kabiba, (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 3 Ranomeeto. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20 (1), 24-36.
Santoso, R., et al., (2021). Analisis Literasi Lingkungan Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 10 (02), 1-7.
Wibowo, S.A., dan Koeswanti, H.D., (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik untuk Meningkatkan Karakter Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnalbasicedu, 05 (06), 1-12.
Wijaya, A., et al., (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Konservasi Lingkungan Melalui Penuturan Cerita Rakyat Bagi Anak-Anak di Desa Bedono Kecamatan Sayung Kabupaten Demak. Jurnal Abdimas, 26 (02), 1-11.
Wulandari, K., dan Cintamulya, I., (2022). Validitas LKS Elektronik dalam Mendukung Keterampilan Berpikir Kritis yang Berorientasi Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Biologi, 7 (1), 1-14.
Yusliani, E., dan Yanti, Y., (2020). Meta-Analisis Pengembangan Modul Pembelajaran Terintegrasi Literasi Lingkungan. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 06 (02), 112 -119.
DOI: https://doi.org/10.18860/experiment.v3i2.26207
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Experiment: Journal of Science Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
INDEXED & SUPPORTED BY:
EDITORIAL OFFICE
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398
Email: experiment@uin-malang.ac.id / Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/experiment