Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terintegrasi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV di MI Sunan Giri
Abstract
Important skills to master in the 21st century include critical thinking, creative thinking, communication, and collaboration. Creative thinking is the ability to use one's thought processes to generate new ideas and knowledge. Preliminary research indicates that students do not yet possess strong creative thinking skills, as the current teaching models do not facilitate the development of these abilities. To foster students' creative thinking, an integrated Problem Based Learning (PBL) model with differentiated instruction can be utilized. This study aims to determine the effect of the integrated Problem Based Learning (PBL) model with differentiated instruction on the creative thinking abilities of fourth-grade students in the IPAS subject at MI Sunan Giri. This research employs a quantitative experimental method with a Pre-Experimental One-Group Pretest-Posttest design. The results indicate that the integrated Problem Based Learning (PBL) model with differentiated instruction has a significant impact on students' creative thinking abilities, with the average pretest score being 53.23 and the posttest score being 75.32.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, M. (2018). Problem Base Learning (Pbl): Suatu Model Pembelajaran Untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 164–173.
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Sd. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353. Https://Doi.Org/10.23887/Jipp.V5i3.36230
Budiyono, A., Husna, H., & Wildani, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pbl Terintegrasi Steam Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Ditinjau Dari Pemahaman Konsep Siswa. Edusains, 12(2), 166–176. Https://Doi.Org/10.15408/Es.V12i2.13248
Elizabeth, A., & Sigahitong, M. M. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Sma. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan Ipa Ikip Mataram, 6(2), 66. Https://Doi.Org/10.33394/J-Ps.V6i2.1044
Hagi, N. A., & Mawardi, M. (2021). Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 463–471. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V3i2.325
Hasnawati, & Netti. (2022). Peningkatan Kreativitas Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Pai Di Sman 4 Wajo. Educandum, 8(2), 229–241.
Himmah, F. I., & Nugraheni, N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (Jrpd), 4(1), 31. Https://Doi.Org/10.30595/Jrpd.V4i1.16045
Kinanthi, S., Astuti, E. P., & Purwoko, R. Y. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Matematis Siswa Kelas X. Jurnal Didactical Mathematics, 5(2).
Mardhiyana, D., & Sejati, E. O. W. (N.D.). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. 672–688.
Mz, A. F. S. A., Rusijono, R., & Suryanti, S. (2021). Pengembangan Dan Validasi Perangkat Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2685–2690. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i4.1260
Nur, N., & Nugraha, M. S. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Steam Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Di Ra Al-Manshuriyah Kota Sukabumi. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1, 73–93.
Permatasari, D., & Pamela, I. S. (2023). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Melalui Model Project Based Learning Pada Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar. Journal On Education, 05(04), 16511–1614.
Purnomo, A., & Sujadi, A. A. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X Teknik Komputer Jaringan (Tkj) Smk Negeri 3 Yogyakarta Dengan Model Pembelajaran Problem Posing Secara Berkelompok. Union: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 175–182.
Puspita, R. D., Paksi, H. P., & Sutaji, S. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi (Gaya Belajar) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Ipas Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V Sdn Sukowati Kapas Bojonegoro. Journal On Education, 6(1), 871–885. Https://Doi.Org/10.31004/Joe.V6i1.3006
Rahayu, R., & Ismawati, R. (2019). Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pencemaran Lingkungan Sebagai Upaya Melatih Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa Smk. Indonesian Journal Of Natural Science Education (Ijnse), 2(2). Https://Doi.Org/10.31002/Nse.V2i2.706
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2239–2253.
Rifa Hanifa Mardhiyah, Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, & Muhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar Di Abad 21 Sebagai Tuntutan Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. Https://Doi.Org/10.31849/Lectura.V12i1.5813
Sa’adah, N., & Batuleu, M. Y. P. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Xi Sma Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Dengan Pendekatan Berdiferensiasi Berbantuan Phet Simulations. Jurnal Lontar Physics Today, 2(2), 67–78.
Sapua, M. R., Ulfa, N. A., & Jaharudin. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar. Biolearning Journal, 9.
Sari, S. P., Manzilatusifa, U., & Handoko, S. (2019). Penerapan Model Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Dan Akuntansi, 5.
Sarie, F. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Model Problem Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Vi. Tunas Nusantara, 4(2), 492–498. Https://Doi.Org/10.34001/Jtn.V4i2.3782
Septian, A., & Rizkiandi, R. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Prisma, 6(1), 1–8. Https://Doi.Org/10.35194/Jp.V6i1.22
Setiawan, E. H., Wiwoho, B. S., & Abubakar, S. (2023). Upaya Peningkatkan Kemampuan Berpikir Divergen Peserta Didik Sman 2 Batu Mata Pelajaran Geografi Melalui Pbl Dipadu Diferensiasi Konten. 5(2).
Sofyan, H., Komariah, W. K., & Triwiyono, E. (2017). Problem Based Learning Dalam Kurikulum 2013. Uny Press.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Suhelayanti, Z, S., Tantu, I., Kunusa, W., Nasbey, N., Tangio, J., & Anzelina, D. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial (Ipas). Yayasan Kita Menulis.
Vistara, M. F., Asikin, M., Ardiansyah, A. S., & Pudjiastuti, E. (2022). Problem Based Learning Berorientasi Stem Context Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa. 5.
Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl): Efeknya Terhadap Pemahaman Konsep Dan Berpikir Kritis. Indonesian Journal Of Science And Mathematics Education, 2(3), 399–408. Https://Doi.Org/10.24042/Ijsme.V2i3.4366
DOI: https://doi.org/10.18860/experiment.v4i1.28966
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Experiment: Journal of Science Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
INDEXED & SUPPORTED BY:
EDITORIAL OFFICE
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398
Email: experiment@uin-malang.ac.id / Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/experiment