Values behind Osong Kapali Ceremony: Sociocultural Review of Indigenous and Religious Tradition
Abstract
This study describes the domination of local custom and religion behind the tradition of Osong Kapali among Sungai Patai community in Tanah Datar, Minangkabau, Indonesia during the decease of Datuak (the leader of ethnic group). It employs a qualitative method with observation, interviews, and documentation as research instruments. It revealed, for people, that the majesty of datuak is reflected on not only the time he receive the tittle but also the time he passes away. This ceremony is intended to honor the dead datuak. The tradition begins with baretong (planning), mangkaji adaik (discussing the tradition), mancabiak kain kafan (tearing the shroud), osong kapali (putting on the traditional fabric), marocak (spreading the coin along the way to Datuak grave), pidato alam (welcoming speech), and manigo ari (praying after the funeral procession). It contains values within, such as the leader’s majesty, datuak wisdom, and symbols of broad and clean thought. In addition, it holds sharia, educational, and social values. Osong kapali tradition is a combination of custom and religion represented in the ceremonial sequences which agree with the ideology of sarak basandi kitabullah, the Quran-based tradition.
Penelitian ini mendeskripsikan dominasi adat dan agama pada tradisi Osong Kapali yang dilakukan oleh masyarakat Nagari Sungai Patai kabupaten Tanah Datar di Minangkabau Indonesia ketika seorang datuak meninggal dunia. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi sebagai instrumen penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bagi masyarakat kebesaran seorang Datuak tidak hanya tergambar pada upacara pengangkatan gelar namun juga pada saat seorang datuak tersebut tutup usia. Upacara adat ini bertujuan untuk penghormatan kepada seorang datuak yang meninggal. Upacara Osong Kapali dimulai dengan baretong (Perencanaan), mangkaji adaik (mendiskusikan adat), mancabiak kain kafan (merobek kain kafan), Osong Kapali, pemasangan kain adaik (Pemasangan kain adat), maroncak (Menyebar koin sepanjang perjalanan ke kuburan Datuak), pidato alam (Pidato), dan manigo hari (berdoa setelah upacara pemakaman). Terdapat nilai nilai seperti kebesaran seorang pemimpin, kebijaksanaan seorang datuak dan symbol pemikiran yang luas dan bersih. Selain itu terdapat nilai teologi yakni nilai syari’ah, pendidikan dan sosial. Osong Kapali ini merupakan kombinasi antara adat dan agama yang terlihat dari rangkaian pelaksanaannya sesuai dengan filosofi adat ”sarak basandi kitabullah”.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alade, S. (2020). Pertentangan Hukum Adat dan Hukum Islam di Minangkabau Dalam Novel Mencari Cinta Yang Hilang Karya Abdulkarim Khiaratullah (Tinjauan Sosiologi Sastra). Jambura Journal of Linguistics and Literature, 1(1), 36–49.
Alzamzami, M., Ashani, S., & Ade Syahputra, R. (2021). Religious Social Values in the Wiridan Tradition in the Village of Lubuk Bayas, North Sumatra. KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, 29(1), 64–97. https://doi.org/10.19105/karsa.v29i1.2345
Amri, A., Ramdani, Z., Warsihna, J., & Tae, L. F. (2021). Tungku Tigo Sajarangan, Tali Tigo Sapilin: A Strategy Towards World Class University Based on Local Wisdom Perspective. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 31–40. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.386
Asrinaldi, A., & Yoserizal, Y. (2020). Problems with the Implementation of Adat Basandi Syarak Syarak Basandi Kitabullah philosophy. Masyarakat, Kebudayaan dan Politik, 33(2), 162. https://doi.org/10.20473/mkp.v33i22020.162-173
Auliarahman. (2018). Osong Kapali. Https://Budaya-Indonesia.Org/Osong-Kapali. https://budaya-Indonesia.org/Osong-kapali
Aziz, E., Dzofir, M., & Widodo, A. (2020). The Acculturation of Islam and Customary Law: An Experience of Minangkabau, Indonesia. Qudus International Journal of Islamic Studies, 8(1), 131–160. https://doi.org/10.21043/QIJIS.V8I1.7197
Bahardur, I. (2018). Kearifan Lokal Budaya Minangkabau dalam Seni Pertunjukkan Tradisional Randai. Jentera: Jurnal Kajian Sastra, 7(2), 145. https://doi.org/10.26499/jentera.v7i2.932
Busyairy, L. A. (2018). Akulturasi Budaya dalam Upacara Kematian Masyarakat Kota Santri Kediri Lombok Barat. Harmoni, 17(2), 228–243. https://doi.org/10.32488/harmoni.v17i2.328
Busyro. (2017). Female imam and khatib: The Progressive Tradition of Gender-Responsive Practices in Balingka, West Sumatera. Journal of Indonesian Islam, 11(2), 531–550. https://doi.org/10.15642/JIIS.2017.11.2.531-550
Daryusti. (2018). Falsafah Adat Minangkabau Sumatera Barat: Kajian Estetika Tari. Menara Ilmu, 12(80), 143–151. https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/view/797
Elfiani, E., Daipon, D., Na’ali, B., Wadi, F., & Hendri, H. (2022). Manjalang Niniak Mamak: Makna Komunikasi Verbal dan Non-verbal di Nagari Gunuang Malintang Kecamatan Pangkalan Luhak Limo Puluah Kota. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 6(1), 153–166. https://doi.org/10.22219/satwika.v6i1.20789
Evaliza, D. (2014). Analisis Finansial Tanaman Aren di Nagari Andaleh Baruh Bukik Kecamatan Sungayang Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Agribisnis Kerakyatan, 4(1), 36–46.
Hanani, S. (2015). Tradisi Ulama Transformatif Minangkabau dalam Membangun Pendidikan Karakteristik Berbasis Responsif Teologis dan Kontribusinya terhadap Penguatan Moralitas. Sosial Budaya: Media Komunikasi Ilmu-Ilmu Sosial dan Budaya, 12(2), 191–202.
Hasmira, M. H., Syafrini, D., Susilawati, N., & Erda. (1990). Mayanda: Suatu Tradisi Dalam Upacara Kematian pada Masyarakat Nagari Talang, Kabupaten Solok, Sumatera Utara.
Ibrahim, E. (2020). Peranan Penghulu Terhadap Hak Ulayat di Minangkabau. JCH (Jurnal Cendekia Hukum), 6(1), 161. https://doi.org/10.33760/jch.v6i1.296
Leni, N. (2018). Peran Antroplogi Bagi Studi Islam. Analisis: Jurnal Studi KeIslaman, 18 (2), 233–252. https://doi.org/10.24042/ajsk.v18i2.4138
Martha, Z. (2020). Persepsi dan Makna Tradisi Perkawinan Bajapuik pada Masyarakat Sungai Garingging Kabupaten Padang Pariaman.
Biokultur, 9 (1), 20. https://doi.org/10.20473/bk.v9i1.21725
Masril, rada desviana dan. (2021). Profil Anak Putus Sekolah di Nagari Sungai Patai Kecamatan Sungayang kabupaten Tanah datar. Jurnal Psikodidaktika, 6 (1), 172–191.
Palanta, A. (2020a). Nagari Sungai Patai, Sungayang, Kabupaten Tanah Datar. Langgam.Id, 1. https://langgam.id/nagari-sungai-patai-sungayang-kabupaten-tanah-datar/
Palanta, A. (2020b). Nagari Sungai Patai, Sungayang, Kabupaten Tanah Datar. Langgam.Id, 1.
Pasaribu, F. R. (2019). Manajemen Istano Basa Pagaruyung. Jurnal Pariwisata, 6(1), 71–79. https://doi.org/10.31311/par.v6i1.5089
Penelitian, A., Taluak, N., Selatan, P., Minangkabau, I., Geertz, C., & Simbolik, I. (2020). Culture & Society: Journal of Anthropological Research. 1(3), 198–207.
Penyusun, T., Lelo, A. R. D., Putiah, N., & Paduko, A. D. (2017). Monografi Adat Salingka Nagari.
Potabuga, Y. F. (2020). Pendekatan Antropologi dalam Studi Islam. Transformatif, 4(1), 19–30. https://doi.org/10.23971/tf.v4i1.1807
Pratama, V. (2015). Manyerakkan Piti dalam upcara kematian di Nagari Sungai Patai.
https://nagarisungaipatai.blogspot.com/2015/06/manyerakkan-piti-dalam-upacara-kematian.html
Putiah, D. (2021, October, 5). Personal community, (personal interview)
Rahman, A., Syukur, M., & Aziz, A. (2020). Suru Maca : Tradisi Menyambut Bulan Ramadan Masyarakat Desa Pakkabba Kabupaten Takalar Sulawesi Selatan. SMart, 6(2), 277–291.
Rajo. A. (2021, Desember, 6). Personal community, (personal interview)
Robbie, R. I. (2021). Acculturation Coalesce Between Islamic Leadership with Minangkabau Local Wisdom Introduction. 29(1), 128–151. https://doi.org/10.19105/karsa.v29i1.4239
Saputra, R. F. (2019). Makna Simbolik Tradisi Bakayu dan Mangampiang di Nagari Batipuah Ateh Kecamatan Batipuah Kabupaten Tanah Datar Provinsi Sumatra Barat. JOM FISIP, 6, 1–11.
Sumbulah, U., Purnomo, A., Jamilah, J., Agama, I., Negeri, I., & Ponorogo, I. (2022). Islam, Local Wisdom and Religious Harmony: Religious Moderation in East-Java Christian Village Bases. El Harakah, 24(1), 21–40.
Tono, S., Syibly, M. R., Mu’allim, A., Nurozi, A., & Purwanto, M. R. (2019). The Harmonious Relationship between Minangkabau Custom and Islam in the Distribution of Inheritance. Al-Shajarah, 2019 (Special Issue Sharia hand Law), 39–55.
We, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2020). Tradisi Kearifan Lokal Minangkabau “Manjujai” untuk Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1339–1351. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.660
Wirdanengsih. (2019). Makna dan Tradisi Tradisi dalam Rangkaian Tradisi Khataman Quran dan Anak Anak di Nagari Balai Gurah Sumatera Barat. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Yolanda, E. (2018). Tradisi Manyanda pada Kehdupan Sosial Masyarakat di Nagari Talang. Hadharah, 14(1), 31–48.
Yuliyus, Y., & Susilawati, N. (2021). Tradisi Maelo Pukek di Kota Padang. Culture & Society: Journal Of Anthropological Research, 2(3), 123-129.
DOI: https://doi.org/10.18860/eh.v24i2.17338
Editorial Office: | Phone : +6282333435641 |