Kajian Hadis-Hadis Etika Makan Ditinjau dari Aspek Kesehatan

Zeid B. Smeer

Abstract


Islamic teaching has a lot of meaning and wisdom. There are no obligation and restriction which has no message, benefit, and wisdom. Some of the benefits and wisdoms have been known and understood, some have not yet. This must motivate each Muslim to continuously study the hidden secret including studying the ritual practices which is for the time being viewed as the Islamic traditions such as the eating ethic. This research intends to know the wisdom
containing in the Hadith of eating ethics taught by the Prophet Muhammad through his message seen from health aspect. This research is library research which initially collecting the Hadith on eating ethic, then, exploring relevant information from classical and modern books dealing with health. Exploring also the textbooks on health and health practitioners are investigated. The finding is the eating ethic taught by the Prophet Muhammad through his Hadith has a lot of beneficial wisdom and it has been justified by the experts.

 

Ajaran Islam memiliki banyak makna dan kearifan. Tidak ada kewajiban dan pembatasan yang tidak memiliki pesan, manfaat, dan kearifan. Beberapa manfaat dan kearifan telah diketahui dan dipahami, beberapa belum. Ini harus memotivasi setiap Muslim untuk terus mempelajari rahasia tersembunyi termasuk mempelajari praktik ritual yang untuk saat ini dipandang sebagai tradisi Islam seperti etika makan. Penelitian ini bermaksud untuk mengetahui kearifan yang terkandung dalam Hadis makan yaitu etika yang diajarkan oleh Nabi Muhammad melalui pesannya dilihat dari aspek kesehatan. Penelitian ini adalah kajian pustaka yang awalnya mengumpulkan Hadis tentang makan etika, kemudian, mengeksplorasi informasi yang relevan dari buku-buku klasik dan modern yang berhubungan dengan kesehatan. Dieksplorasi juga buku pelajaran tentang kesehatan dan pendapat pakar. Temuannya adalah etika makan yang diajarkan oleh Nabi Muhammad melalui Hadisnya memiliki banyak kearifan yang bermanfaat dan telah dibenarkan oleh para ahli.


Keywords


ethics of eating; health

Full Text:

PDF

References


Abdul Aziz, Muhammad bin Syayi. 1997. Al Wiqayat wa al 'ilaj bi al Kitab wa al Sunnah. Rivadh: Dar al Faizin.

Abdullah, Muhammad Mahmud.1989. Al Thib al Qurani Ghidza' wa Dawa'. Beirut: Dar al Kutub al 'Ilmiyah.

Akbar, Ali. 1974. Kesehatan dalam Islam. Jakarta: Fajar Shadiq.

Alwani, Abdullah. 1992. Tarbiyah al Aulad ft al Islam. Bairut: Dar al Salam.

Asqailani, ibnu Hajar al. 1990. Fath al Bari ft Syarh al Shohih al Bukhari. Beirut: Dar al Kutub al Ilmiyyah.

Azraq, Ibrahim bin Abdurrahman ibnu Abi Bakar al. 1990. Tashil al Manafi ft al Thibb wa al Hikmat. Istanbul: Maktabah al

Haqiqat.

Baghdadi, Muwaffiq al Din al. 1986. Al Thibb min al Ki tab wa al Sunnah. Beirut: Dar al Ma' rifah.

Browne,. Edward C dan Iqbal, Muhammad. Rahasia Pengobatan Secara Islam. Terjemahan oleh Bambang Udoyono. 2002. Jakarta: Inovasi.

Bukhari, Muhammad bin Ismail al. 1987. Shahih al Bukhari. Beirut: dar al ibnu Katsir.

Dzahabi al. 1990. Al Thibb al Nabawi. Kairo: Muassasah al Halabi wa Syirkah.

Ethel Sloane. 2004. Anatomi dan Fisiologi. Jakarta: EGC.




DOI: https://doi.org/10.18860/el.v11i2.5208

Editorial Office:
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana No.50, Malang, Indonesia 65144
This work is licensed under a CC-BY-NC-SA.
el Harakah, ISSN : 1858-4357 | e-ISSN : 2356-1734
Phone : +6282333435641
Fax : (0341) 572533
Email : elharakah@uin-malang.ac.id
elharakahjurnal@gmail.com
Website : http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/infopub
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang