Pembentukan Karakter Wirausaha Siswa Madrasah Ibtidaiyah Melalui Pekan Wirausaha dan Kreasi Seni
Abstract
This research aims to determine the implementation of the entrepreneurial and artistic creation week program at MI Mambaul Ulum Dagan and the achievement of students' entrepreneurial character values in these activities. A qualitative and descriptive nature defines this research. The data collection techniques used were interviews, observation, and documentation. Based on the results of the data analysis, it shows that the MI Mambaul Ulum Dagan Entrepreneurship and Art Creation Week program was implemented to instill entrepreneurial values in students. The basis for implementing entrepreneurship week activities at MI Mambaul Ulum Dagan is Profiles of Pancasila and Rahmatan lil-alamin students. As a result, the Entrepreneurship Week activities proved to be effective in instilling entrepreneurial values in students. The student behavior that emerged showed that Entrepreneurship Week was also effective in instilling the character dimensions of the Pancasila student profile and the values of Rahmatn Lil-Alamin students.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan program pekan wirausaha dan kreasi seni di MI Mambaul Ulum Dagan dan ketercapaian nilai-nilai karakter kewirausahaan siswa dalam kegiatan tersebut. Penelitian deskriptif kualitatif ini menggunakan observasi, dokumentasi, dan wawancara untuk mengumpulkan data. Berdasarkan hasil analisis data menunjukkan bahwa program pekan wirausaha dan kreasi seni MI Mambaul Ulum Dagan dilaksanakan untuk menanamkan nilai-nilai kewirausahaan siswa. Landasan pelaksanaan kegiatan pekan wirausaha di MI Mambaul Ulum Dagan adalah profil pelajar Pancasila dan pelajar rahmatan lil-alamin. Hasilnya kegiatan pekan wirausaha terbukti efektif menamkan nilai-nilai kewirausahaan siswa. Perilaku siswa yang muncul menunjukkan bahwa pekan wirausaha juga efektif menanamkan dimensi karakter profil pelajar Pancasila dan nilai pelajar rahmatn lil-alamin.
Full Text:
PDFReferences
A. Lamading, H. (2022). Membangun Mindset Entrepreneurship Di Era Digital Pada Masyarakat Labuan. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(12), 2761–2766. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i12.428
Ahsan, M., & Faletehan, A. F. (2021). What do they like and dislike from game-based entrepreneurship learning? A qualitative study. Cakrawala Pendidikan, 40(2), 495–507. https://doi.org/10.21831/cp.v40i2.38858
Ambarwati, T. (2021). Nilai-Nilai Kewirausahaan Dan Komitmen Berwirausaha Terhadap Kinerja UMKM dengan Strategi Bisnis Sebagai Moderasi. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 8(1), 44–56. https://doi.org/10.26905/jbm.v8i1.5198
Arifin, S. F. A., Rochmah, N., & Septiani, N. R. (2023). Implementasi Nilai Kewirausahaan Siswa Sekolah Dasar Melalui Market Day Pada Era Industri 4.0 (Studi Kasus SDN Pepe Sedati dan MI Darul Hikam Waru). Al-Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 21 Nomor 2, 836–852. https://doi.org/10.53515/qodiri
Arnita, V., & Dwilita, H. (2020). Pengaruhi Mahasiswa Akuntansi Memilih Enterpreneuship Dengan Menggunakan TPB Di Universitas Medan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(2), 560–565. https://doi.org/10.34007/jehss.v3i2.345
Asri, S. K., & Julisman, I. (2022). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Philips terhadap Minat Beli Konsumen pada Yogya Garnd Majalengka. Jurnal Impresi Indonesia, 1(3), 282–287. https://doi.org/10.36418/jii.v1i3.40
Bakker, R., & Shepherd, D. (2015). Pull the Plug or Take the Plunge: Multiple Opportunities and the Speed of Venturing Decisions in the Australian Mining Industry. Academy of Management Journal, 60. https://doi.org/10.5465/amj.2013.1165
Cholil, A. (2016). Observasi Dan Dokumentasi. In Surokim (Ed.), Riset Komunikasi : Buku Pendamping Bimbingan Skripsi (Issue 1, pp. 239–246). Pusat Kajian Komunikasi Publik Prodi Ilmu Komunikasi, FISIB-UTM & Aspikom Jawa Timur.
Crooks, J., Flemming, K., Shulman, C., Casey, E., & Hudson, B. (2024). Involving people with lived experience of homelessness in palliative and end of life care research: key considerations from experts in the field. Research Involvement and Engagement, 10(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s40900-024-00549-3
Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kemenag RI. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan lil Alamin (P5-PPRA). Direktorat KSKK Madrasah, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Kemenag RI.
Dwinata, A., Asmarani, R., Sarumaha, M. S., Hikmah, N., & Pratiwi, E. Y. R. (2023). Program Market Day Sebagai Sarana Pembinaan Karakter Kewirausahaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(4), 2536–2544. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i4.6022
Fitri, R., Rahmayani, I., Qisthi, A. T., Syahlan, S. S., & Auliah, N. (2023). Meningkatkan Entrepreneurship Peserta Didik Melalui Market Day Di Tk Tumbuh Kembang Increasing Student Entrepreneurship Through Market Day At Tk Tumbuh Kembang Makassar. Jurnal GEMBIRA (Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(3), 632–638. https://gembirapkm.my.id/index.php/jurnal/article/view/135
Fitriya, Y., & Latif, A. (2022). Miskonsepsi Guru Terhadap Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung Ke-4, November 2022, 139–150.
Hanafi, Puspito, D. R. A., & Nurlaila, E. (2022). Analisis Kemampuan Wirausaha Mahasiswa PGSD. Cendekiawan, 4(1), 50–59. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v4i1.256
Indarto, I., & Santoso, D. (2020). Karakteristik Wirausaha, Karakteristik Usaha Dan Lingkungan Usaha Penentu Kesuksesan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 13(1), 54. https://doi.org/10.26623/jreb.v13i1.2202
Ishaqy, A. M., & Kamaruddin, A. S. (2024). Literature Review: Implementasi Pelaksanaan Projek Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka Dalam Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif, 8(2), 52–56. https://edu.ojs.co.id/index.php/jpit/article/download/231/254
Peraturan Pemerintah Tentang Dimensi, Elemen, dan Sub-Elemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka, Pub. L. No. 009/H/KR/2022 TENTANG, Kemendikbudristek BSKAP RI 1 (2022).
Kosasih, A. (2018). Pendekatan Grounded Teori (Grounded Theory Approach) Sebuah Pendekatan Grounded Teori (Grounded Theory Approach). In Prosiding Seminar Hasil Penelitian Dosen UNINDRA (Issue 5).
Laferriere, T. (1986). Qualitative research: Theory and practice. The Humanistic Psychologist, 14(1), 58–60. https://doi.org/10.1037/h0101374
Othman, N. H., Othman, N., & Juhdi, N. H. (2020). Entrepreneurship education and business opportunity exploitation: Positive emotion as mediator. Cakrawala Pendidikan, 39(2), 370–381. https://doi.org/10.21831/cp.v39i2.30102
Pramesti, D., & Kusuma, A. I. (2020). Implementasi Nilai Kewirausahaan Jenjang Sekolah Dasar Pada Sekolah Mitra Stkip Muhammadiyah Bangka Belitung Di Kecamatan Gabek Kota Pangkalpinang. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 17(1), 1–6. https://doi.org/10.21831/jep.v17i1.29256
Putri, C. A., Firdhausyah, A. A., Syaifuddin, A., & Susilawati, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Berbasis Website Berintegrasi Nilai-nilai Islam. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 66–79.
Putri, R. T., Hendrick, T. Z., Lalita, C. A., Azzahra, F., Maulida, N., & Arita, M. (2023). Pembelajaran IPS SD Melalui Kegiatan Market Day Guna Meningkatkan Pemahaman Siswa Mengenai Kegiatan Kewirausahaan Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 3(1), 107–114. https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH/article/view/6783/5320
Rahmawati, A. A., Agung, P., Nureva, & Tohir, A. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dalam Membentuk Karakter Wirausaha Siswa Kelas IV Di SD Negeri 2 Kampung Baru. Berajah Journal, 4(1), 159–164. https://doi.org/10.47353/bj.v4i1.294
Raibowo, S., Nopiyanto, Y. E., & Muna, M. K. (2019). Pemahaman Guru PJOK Tentang Standar Kompetensi Profesional. Journal Of Sport Education (JOPE), 2(1), 10. https://doi.org/10.31258/jope.2.1.10-15
Rondli, W. S. (2022). Menumbuhkan Nilai Kewirausahaan dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Project Market Day. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v5i1.8227
Setiawati, N. A., Syam Nst, F., & Zahara, R. (2022). Application Of The Market Day Based Entrepreneurship Learning Model In Building Generation Entrepreneurs. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), 4(1), 38–48. https://doi.org/10.51178/jetl.v4i1.432
Siswadi, Syaifuddin, A., & Najihah, W. A. (2023). Pendampingan Strategi Peningkatan Kemampuan Memahami Materi Ekonomi - Akuntansi Siswa Program Studi IPS MA.MA 7 Banjarwati Paciran Lamongan Jawa Timur. KERIS: Journal of Community Engagement, 03, 115–127. https://doi.org/10.55352/keris.v3i2.708
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Kombinasi (Mixed Methods) (2nd ed.). Alfabeta.
Susanti, F. (2024). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan lil Alamin ( P2RA ) di Madrasah. 7(1), 193–202.
Syaifuddin, A., Siswadi, & Rodiyah, N. (2024). Pendampingan Pengelolaan Bazaar Pekan Wirausaha dan Kreasi Seni Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Opportunity, 3(1), 95–106. https://doi.org/10.55352/oppotunity.v2i1.881
Syaifuddin, A., Siswadi, S., & Rohman Wahid, A. (2023). Evaluasi dan Supervisi Proses Pembelajaran; Sebuah Analisis terhadap Artikel Ratna Puspita Sari Dkk. Ummul Qura Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 18(2), 128–133. https://doi.org/10.55352/uq.v18i2.646
Ueki, S., Kumagai, Y., Hirai, Y., Nagatomo, E., Miyauchi, S., Inoue, T., An, Q., & Miyata, J. (2024). The Kumagai Method Utilizing the Pigeon Bottle Feeder with a Long Nipple: A Descriptive Study for the Development of Feeding Techniques for Children with Cleft Lip and/or Palate. Children, 11(3). https://doi.org/10.3390/children11030365
Wekke, S. I. dkk. (2019). Penelitian Kualitatif. In Metode Penelitian Sosial (1st ed., Issue Oktober, p. 33). Gawe Buku.
Weller, S. C., Vickers, B., Bernard, H. R., Blackburn, A. M., Borgatti, S., Gravlee, C. C., & Johnson, J. C. (2018). Open-ended interview questions and saturation. PLOS ONE, 13(6), e0198606. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0198606
Wulandari, Sunardiyah, M. A., Hikmah, N., & Nisa, A. F. (2022). Market Day as a Means of Instilling an Entrepreneurial Spirit of Primary School Students. … the 100th Annniversary …, 279–282. https://seminar.ustjogja.ac.id/index.php/ISECN/article/view/126%0Ahttps://seminar.ustjogja.ac.id/index.php/ISECN/article/download/126/60
Zimmerer, T. W., Scarborough, N. M., & Wilson, D. (2009). Kewirausahaan dan Manajemen Usaha Kecil (Vol. 2). Salemba Empat.
Zultiar, I., & Siwiyanti, L. (2017). Menumbuhkan Nilai Kewirausahaan Melalui Kegiatan Market Day. Jurnal IlmIah Ilmu Ekonomi, 6(11), 13–30. https://eprints.ummi.ac.id/144/1/2 Menumbuhkan Nilai Kewirausahaan Melalui Kegiatan Market Day.pdfRefbacks
- There are currently no refbacks.