Strategi Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Mutu Pendidikan

Muhammad Abdul Ghofur, Layliya Zahrotus Sa'ada

Abstract


This study aims to illustrate the principal's strategy in developing the quality of pre-eminent Islamic elementary school education in Integrated Islamic Elementary School Iqro Kangploso Malang. This type of research uses qualitative methods, studies. Data collected through observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that the principal's strategy in developing the quality of Education includes 1) formulating a plan by formulating a vision, short-term mission and medium-term goals (4 years); 2) implementing strategies by increasing discipline, increasing UN results, conducting extracurricular activities, establishing cooperation with the community.


Keywords


Principal Strategy, Quality of Education, SD Islam Terpadu Iqro

Full Text:

PDF

References


Andang. (2014). Manajemen & Kepemimpinan Sekolah. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Fatimah, & Sari, R. D. (2018). Strategi Belajar & Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa . Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Volume 1 Nomor 2, 110.

Hancock, D. R., & Algozzine, B. (2006). Doing Case Study Research. New York: Teachers and College Press.

Hayudiyani, M., Supriyatno, A., & Timan, A. (2020). Manjaemen Peningkatan Mutu Pendidikan melalui Pengembangan Budaya Lokal. JAMP: Jurnal Administrasi Manajemen Pendidikan Pendidikan Volume 3 Nomor 1, 103.

Ibrahim, T., & Rusdiana. (2021). Manajemen Mutu Terpadu; Total Quality Management. Bandung: Yrama Widya.

Irani, U. (2011). Implementasi Manajemen Strategik dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Pada SMA Negeri 10 Fajar Harapan. Jurnal Administrasi Pendidikan ISSN 2302-0156 Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 58-70.

Kebudayaan, D. P. (2003). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Kurniawan, F., & Karyono, T. (2011). Ekstra Kurikuler sebagai Wahana Pembentukan Karakter Siswa di Lingkungan Pendidikan Sekolah . Padang: Tesis Pascasarjana UNP.

Megawati, P. (2015). Meretas Permasalahan Pendidikan di Indonesia. Formative: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3).

Mulyasa. (2012). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, A. (2019). Peran Kepala Sekolah dalam Menjalin Kerjasama dengan Dunia Usaha dan Industri untuk Meningkatkan Mutu Sekolah. Malang: Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Malang.

Nawawi, F. A. (2017). Komunikasi & Organisasi Pendidikan. Gorontalo: Ideas Publishing.

Subadio. (2012). Peningkatan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah Di Provinsi Banten Melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Volume 16, Nomor 2.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhardan, D. (2007). Efektivitas Pengawasan Profesional dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran pada Era Otonomi Daerah. Journal Education Number 1 Volume 1 ISSN: 1907-8838.




DOI: https://doi.org/10.18860/jmpi.v6i2.10555

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam) 
Mailing Address
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398    Email: jmpi@uin-malang.ac.id  

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


INDEXED BY: