Implementasi Strategi Bauran Pemasaran Dalam Upaya Menarik Minat Peserta Didik Baru Pada Sekolah Menengah Pertama Islam
Abstract
The purpose of this study is to explain the application of the marketing mix strategy in an effort to attract the interest of new students at Islamic Junior High School (SMPI) Al-Mujahidin Tempos. This research is included in the qualitative research group, where the data collection techniques use observation, interviews, and documentation techniques. Data analysis consists of data presentation, data reduction, and then drawing conclusions. The results showed that SMPI Al-Mujahidin Tempos succeeded in increasing the interests and number of new students. The marketing mix strategies used include products (products), price (price), place (location), promotion (promotion), people (human resources), physical evidence (physical evidence), and process (process). The products offered are schools based on Islamic habits, including tahfizul qur'an, tahlilan, barzanji reading and, environmental preserving. Free school entrance fees are even given school uniforms. The main promotion activities through recitation conducted by the leaders of Islamic boarding schools, school principals and teachers, and the spread of brochures through social media and announcement banners in schools. Development of adequate learning supporting infrastructure facilities. While the learning process is carried out with the 13 -based Islamic culture curriculum.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abrori, M. (2015). Strategi Pemasaran Lembaga Pendidikan untuk Meningkatkan Jumlah Peserta Didik di PG/TK Samarinda. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 3(2), 227–245. https://doi.org/10.21093/sy.v3i2.245.
Dayat, M. (2019). Strategi Pemasaran Dan Optimalisasi Bauran Pemasaran Dalam Merebut Calon Konsumen Jasa Pendidikan. Jurnal Mu’allim, 1, 299–318. http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/muallim.
Fachri, M., & Imzaqiyah, L. (2019). Konsep Marketing Dalam Meningkatkan Minat Input Di Lembaga Pendidikan Islam. MANAGERE : Indonesian Journal of Educational Management, 1(1), 76–85. https://doi.org/10.52627/ijeam.v1i1.9
Fadlilah, A. N., & Masfiah, S. (2021). Implementasi Strategi Marketing Mix Dalam Upaya Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Di Tk Al Huda Kota Malang. Journal Evaluasi, 5(1), 94. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v5i1.575
Fathurrochman, I. (2021). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Nilai Jual Madrasah Aliyah Riyadus Sholihin Musirawas. 6(1), 1–12.
Ismuratno, I., Hamdani, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2021). Lembaga Sekolah Dasar Islam Insan Cendekia. 19(1), 16–29.
Kusuma, M. H. (2019). Strategi Pemasaran Penerimaan Peserta Didik Baru Di Smk Muhammadiyah 2 Jatinom Klaten. Statistical Field Theor, 53(9), 1689–1699.
Lubis, A. A., Afni, N., Pratami, W. Z. S., Malasi, M. S., & Rizki, A. (2022). Strategi Pemasaran Sekolah SDIT FAJAR MEDAN melalui Keterlibatan Masyarakat di SDIT Fajar Medan Kec. Medan Area. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 690–696.
Margareta, R. T. E., Ismanto, B., & Sulasmono, B. S. (2018). Strategi Pemasaran Sekolah Dalam Peningkatan Minat Peserta Didik Berdasarkan Delta Model. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 1–14. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i1.p1-14
Mukmin, B. (2020). Manajemen Pemasaran Jasa Sekolah Dasar Terpadu. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 5(1), 97–112. https://doi.org/10.15575/isema.v5i1.6076
Neneng Nurmalasari, & Masitoh, I. (2020). Manajemen Strategi Pemasaran Pendidikan Berbasis Media Sosial. Jurnal.Unigal.Ac.Id, volume 4(3), 543.
Nisa, F. (2019). Strategi Kepala Sekolah dalam Menarik Minat Peserta Didik.
Prihatin, R. P. (2019). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Upaya Meningkatkan Minat Siswa Baru Di MTSN 5 Sleman Yogyakarta. 4(September), 173–198.
Puspitasari, F. F. (2019). Implementasi Pelayanan Prima Sebagai Upaya Meningkatkan Marketing Sekolah. J-MPI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4 (1), 30-36. https://doi.org/10.18860/jmpi.v4i1.7339.
Rosmaniar, A. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Siswa Memilih Sekolah Menengah Kejuruan Swasta di Surabaya. Journal Kinerja, 16(1), 22–33.
Siboro, M. S. P., Maulina, H., Zalukhu, A. S. R., Gaol, D. R. L., & Ndruru, A. (2020). Strategi Pemasaran Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Peserta Didik Baru Di SMP Yayasan Pendidikan Karya Simantin Kabupaten Simalungun. 9(2).
Sopwandin, I. (2019). Manajemen Pemasaran Pondok Pesantren Berbasis Program Pengabdian Masyarakat. J-MPI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4 (2), 78-85. https://doi.org/10.18860/jmpi.v4i2.8020.
SK Kepala Dinas Dikbud Lobar. (n.d.).
Supar, S. (2014). Strategi Pemasaran Sekolah Dasar Islam Terpadu Nurul Fikri Tulungagung. Jurnal Humanity, 10(1), 11457.
Supriyanto, zuhriyo dwi yazid zamkhasyah. (2020). Peran humas dalam upaya meningkatkan minat pendaftaran peserta didik baru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 08, 332–343.
Wicaksono, A. K. (2021). Strategi Marketing Mix dalam Menarik Minat Peserta Didik Baru pada Lembaga Pendidikan Islam Swasta. Attractive : Innovative Education Journal, 3(2), 152. https://doi.org/10.51278/aj.v3i2.189
Woliktol, N., Arfin, A., & Kabiba, K. (2022). Strategi Pemasaran Sekolah dalam Menarik Minat Peserta Didik Baru di SMP Negeri 7 Kendari. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran (JPP), 2(3), 143–153. https://doi.org/10.51454/jpp.v2i3.160
DOI: https://doi.org/10.18860/jmpi.v7i1.16488
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jmpi@uin-malang.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED BY: