Optimasi Pemasaran UMKM di Dusun Kalirase, Trimulyo, Sleman

Hafizh Al Azhar, Ihtiara Fitrianingsih

Abstract


Dusun Kalirase is a region within Trimulyo Village, Sleman District, where the majority of residents are engaged in agriculture and plantations. Additionally, there exist several Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) - UMKM in Indonesian language - with significant potential, having yet to be optimally managed, particularly in terms of marketing. This community service initiative aims to address several major challenges faced by MSMEs in Dusun Kalirase, such as a lack of knowledge about digital marketing, non-strategic business locations, and insufficient promotional resources. Through the "Dusun Kalirase MSME Marketing Socialization: Gleaming and Accessible" program, the team conducted a series of activities, categorized in community development, including brand identity creation and design, digital marketing support via social media, and adding MSME locations to Google Maps. The results indicate increased brand awareness, product appeal, and market reach for MSMEs in Dusun Kalirase. This program successfully helped MSMEs gain greater recognition within the local community and boost product sales.

Full Text:

PDF

References


[1] Abdullah, D., Hernita, N., Murtini, N., Nabilla, Z. S., Mahiri, E. A., & Kurnadi, E. (2024). Optimalisasi Pemberdayaan UMKM Desa Sukamulya Melalui Peningkatan Literasi Pemasaran Digital. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 851-856.

[2] Aminah, S., Indriyani, Antesty, S., Masela, M. Y., Desembrianita, E., Mariana, R. R., & Fenny. (2023). Sosialisasi Pelaku UMKM Untuk Membangun Brand awareness Pada Produk Makanan: Dengan Teknik Pemasaran Inovatif. Eastasouth Journal of Impactive Community Services, 173-181.

[3] Ariningsih, E. P., Wulandari, A., Syaufiq, A., Dewi, D., Nurivansah, R. D., Rahmawat, E. E., . . . Widayanti, T. (2023). Pelatihan Dan Pendampingan Penguatan Strategi Pemasaran Pada UMKM Di Desa Jono Kecamatan Bayan Kabupaten Porworejo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 593598.

[4] Fauziyyah, P. A., Rashida, F. A., & Arif, L. (2023). Pembuatan NIB Dan Aplikasi Google Maps Dalam Pengembangan UMKM Desa Kebondalem Kabupaten Jombang. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 1837-1847.

[5] Jaladudin, Harahap, H. T., & Sopiah, S. (2024). Peningkatan Daya SaingUMKM Tauge Desa Cibatu Melalui Pelatihan Branding Dan Pemasaran Digital Berbasis Syariah. Istimā -Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat: Inklusi Sosial dan Pemberdayaan Masyarakat, 14-29.

[6] Novitasari, D. S., Marseto, & Nisa, F. L. (2023). Pendampingan UMKM Menuju Industri Kreatif Melalui Implementasi Digital Marketing Kepada Pelaku UMKM Desa Kedungdalem, Kabupaten Purbolinggo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 1536-1543.

[7] Romandona, N. A., Alliyah, S., & Nugrahani, S. (2022). Peningkatan strategi pemasaran dan legalitas usaha UMKM Amelia Catering di Kecamatan Rembang. Kacanegara Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 297-306.

[8] Sarwono, A. H., Selay, D. S., Ramadhan, S., & Irbayuni, S. (2023). Sosialisasi dan Pendampingan UMKM Mengenai Strategi Digital Marketing di Desa Musir Lor, Kabupaten Nganjuk. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 41-52.

[9] Nawiruddin, M. (2017). Dampak keberadaan perkebunan kelapa sawit dalam peningkatan pendapatan masyarakat di Kecamatan Long Kali Kabupaten Paser. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 5(1), 227–240.

[10] Muhzinat, Z., & Achiria, S. (2019). Dampak Keberadaan Minimarket terhadap Toko Kelontong di Pasar Klampis Kabupaten Bangkalan Madura. IQTISHADIA Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 6(2), 203–211.

[11] Nugraha, A. L., Firdaus, H. S., Awaluddin, M., & Afriyanto, A. (2020). Rancang bangun desain peta online kawasan wisata pantai di Daerah Istimewa Yogyakarta. Elipsoida: Jurnal Geodesi Dan Geomatika, 3(02), 106–111.

[12] Junawan, H., & Laugu, N. (2020). Eksistensi media sosial, Youtube, Instagram dan WhatsApp ditengah pandemi covid-19 dikalangan masyarakat virtual Indonesia. Baitul’Ulum: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 4(1), 41–57.

[13] Kulsum, U., & Rizal, L. F. (2023). Upaya Peningkatan Penjualan Pada UMKM Dusun 3 Desa Pamanukan Melalui Pendaftaran Lokasi Usaha di Google Maps. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 3(5).

[14] Subianto, I. B., & Rosita, D. Q. (2023). Redesain Logo UMKM A4 Photography. Jurnal Desain, 10(3), 627–635. https://doi.org/10.30998/jd.v10i3.17361

[15] Fitriah, L. D., Nabila, A. A., Tambunan, B., Putra, C. G., Rahmawati, F. P. I., Firmansyah, M. W., Mahmuda, N., Fitriani, S. N., Suganda, Y. T., & Tranggono, D. (2022). Optimalisasi pemasaran melalui media sosial pada umkm sekecamatan Bulak dalam era disrupsi. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(3), 1074–1081. https://doi.org/10.31764/JPMB.V6I3.96 38

[16] Rustiarini, N. W., Anggraini, N. P. N., & Satwam, I. K. S. B. (2021). Perancangan katalog produk untuk meningkatkan penjualan umkm. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2615-2624.

[17] Kurniawan, E., Nofriadi, N., & Maharani, D. (2021). Sosialisasi digital marketing dalam upaya peningkatan penjualan produk umkm. Jurnal Pemberdayaan Sosial dan Teknologi Masyarakat, 1(1), 31-36.




DOI: https://doi.org/10.18860/jrce.v6i1.29032

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hafizh Al Azhar, Ihtiara Fitrianingsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.