Audio-Visual Based Arabic Learning Through Social Media: Youtube, Tiktok, Instagram, Facebook

Ach Syarofi, Syuhadak Syuhadak

Abstract


Arabic language learning in the digital era that demands global communication skills that students must have, teachers need to use social media in audio-visual based learning such as Youtube, Tiktok, Instagram and Facebook. The use of social media has an influence in audio-visual based Arabic language learning, namely: increasing learning motivation, improving listening skills, increasing vocabulary mastery, improving speaking skills, easily accessible, and increasing creativity. Although social media has influence and advantages, it also has disadvantages that must be anticipated. The most prominent drawback of social media is the presence of negative audio-visual content that is not worth showing to students. Therefore, teachers must be qualified facilitators in filtering content so that teaching materials on social media are in accordance with learning objectives.

Full Text:

PDF

References


Ainin, Mohammad. (2019). Metode Penelitian Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab (Teori dan Praktik). Malang: Jawa Timur. Lisan Arabi.

Aji, H.K., Hendro, F. and Putro, A. (2018). Youtube As A Learning Medium (Communication Student Perceptions of Using Youtube Channels as an Alternative Medium of Learning in the Digital Age), pp. 276-283.

Aji, Wisnu Nogroho, Dwi Bambang Putut Setiyadi. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Bersastra. METAFORA. Vol.VI no.2

Almurashi, W.A. (2016). The Effective Use of Youtube Videos for Teaching English Language in Classrooms as Supplementary Material at Taibah University in Alula. International Journal of English Language and Linguistic Research, (4)3. Dari https://www.eajournalis.org/

Ananda, L.A. (2018). Memahami Eksistensi Manusia melalui Media Komunikasi. Jurnal Kawista

Assidik, G, K. (2018). Pemanfaatan media sosial sebagai alternatif media pembelajaran berbasis literasi digital yang interaktif dan kekinian. Prosiding Asaga www.seminar.uad.ac.id. Tanggal 10 Maret 2020.

Darsa, M. R., & Antika, Y. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Sosial Media. Multaqa Nasional Bahasa Arab, 3(1).

Dinçer, S. (2018). Content analysis in scientific research: Meta-analysis, meta-synthesis, and descriptive content analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 176-190.

Faiqah, F. Nadjiib, M. and Amir, A. S. (2006). Youtube Sebagai Sarana Komunikasi Bagi Komunitas Makasarvidgram. Jurnal Komunikasi Kareba, 5(2), pp. 259-27.

Fatimah Kartini Bohang, (2018). Tik TokPunya 10 Juta Pengguna Aktif di Indonesia-Kompas.com

GoodStats. (2023). Daftar Platform Media Sosial yang Paling Banyak Digunakan 2023, Facebook Juaranya. GoodStats. https://goodstats.id/article/daftar-platform-media-sosial-yang-paling-banyak-digunakan-2023-facebook-juaranya-BHY8q

Hamidah, H., & Marsiah, M. (2020). Pembelajaran maharah al-istima’dengan memanfaatkan media youtube: problematika dan solusi. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 147-160.

Hanifah, U. (2014). Pentingnya buku ajar yang berkualitas dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran bahasa arab. Jurnal At-Tajdid, 3(1), 99-121.

Hastuti, Nur. (2018). Novel Bumi Manusia Karya Pramoedya Ananta Toer Kajian Sosiologi Sastra. HUMANIKA 25, no.1 (june 30 2018)

Husin, H., Dhia, H. Z., & Khoiriyatunnisa, L. (2021). Pemanfataan Platfrom Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, (7), 543-554.

Indainanto, Y. I., & Nasution, F. A. (2020). Representasi di Media Sosial Sebagai Pembentuk Identitas Budaya Populer. SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi, 14(1).

Kidarto, A & Smitdev Community. (2008) Belajar Sendiri Youtube. Jakarta: PT. Elex Mrdia.

Linur, Rahmat, and Mahfuz Rizqi Mubarak. (2020). "Facebook sebagai alternatif media pengembangan maharah kitabah." Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab 2, no. 1 (2020): 8-18.

Lutfiyatun, E. (2022). Optimasi Keterampilan Menyimak Bahasa Arab Dengan Media Youtube. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(1), 1-14.

Ma’mun, A. T. (2015). Efektifitas Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Media Sosial Whatsapp di Program BISA (Belajar Islam dan Bahasa Arab) (Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta).

Mangkulo, Hengky Alexander. (2010). Facebook for Sekolahan. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo

Pane, A. (2018). Urgensi Bahasa Arab; Bahasa Arab Sebagai Alat Komunikasi Agama Islam. Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 2(1).

Pramiyati, T., Jayanta, J., & Yulnelly, Y. (2017). Peran Data Primer Pada Pembentukan Skema Konseptual Yang Faktual (Studi Kasus: Skema Konseptual Basisdata Simbumil). Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(2), 679-686.

Ramadhan, R. (2020). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Baru Dizaman Digital. Multaqa Nasional Bahasa Arab, 3(1).

Raudatussolihah, B. (2022). Pengembangan Teknologi Audio-Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Education and Learning Journal, 3(1), 53-60.

Subana, M. (2009). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung: Pustaka Setia

Syafiuddin, Azwar. (2009) Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127-144.

Wigati, S., Rahmawati, D.S. and Widodo, S. A. (2014). Pengembangan Youtube Pembelajaran Berbasis Ki Hadjar Dewantara untuk Materi Integral di SMA, Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, pp. 810-813.




DOI: https://doi.org/10.18860/kitaba.v1i1.20901

Refbacks

  • There are currently no refbacks.