Analisis Tingkat Pendapatan, Kepercayaan dan Reputasi terhadap Minat Muzakki dalam Membayar Zakat dengan Religiusitas sebagai Variabel Moderating

Nanik Setyo Utami, Ahmad Mifdlol Muthohar, Musalim Ridlo

Abstract


The purpose of this research is to analyze the influence of income level, trust, and reputation toward donators’ interest to pay Zakat with religiosity as the moderating variable (case study of BAZNAS in Yogyakarta). The method of data collection is done through questionnaire shared by donators at BAZNAS in the city of Yogyakarta. This research studies 100 respondents using purposive sampling. The data obtained then are analyzed using SPSS 20 version. This analysis examines the validity, reliability, classic assumption, statistics through t statistics, f statistics, coefficient determination (R2), and moderated regression analysis (MRA).  Based of the result of t analysis, it shows that the variable of income level and reputation gives the positive influence and insignificances toward the donators’ interest in paying the Zakat. Meanwhile, the variable of trust and religiosity gives positive influence and significances toward the donators’ interest in paying the Zakat. In moderated Regression Analysis (MRA), it states that religiosity does not moderate the income level, trust and reputation toward the donators’ interests in paying Zakat.

 


Keywords


Income level; Trust; Reputation; Donators’ interest; Religiosity; moderate variable

Full Text:

PDF

References


Ancok, D. dan Suroso, F. N. (2008). Psikologi Islami: Solusi Islam atas Problem-Problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Cetakan VII.

Arsyka, M. (2017). Pengaruh Reputasi Perusahaan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien (Kasus Rumah Sakit Islam Ibnu Sina Pekanbaru). Jurnal JOM FISIP. 4 (1), 1-15.

Asraf, A., Lubis, M. S., Erdawati. (2017). Religiusity Moderation on The Effect of Sharia Label Equity Indecision of Selecting Sharia Bank Mandiri Product in West Pasaman. UNES Journal of Social and Economics Research. 2(1): 72-84.

Asnaini. (2008). Zakat Produktif Dalam Perspektif Hukum Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bawono, A. (2006). Multivariabel Analisis dengan SPSS. Salatiga: STAIN Salatiga Press.

BAZNAS. (2018). Indonesian Zakat Outlook 2018. Jakarta: Center of Strategic Studies, BAZNAS RI.

Ghazali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

(2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 Edisi 9. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali & Ratmono. (2017). Analisis Multivariat Dan Ekonometrika Teori, Konsep dan Aplikasi dengan EVIEWS 10 Edisi 2. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghufron M. N. & Rini, R. S. (2014). Teori-teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Gustian, Juanda dkk. (2006). Pelaporan Zakat Pengurang Pajak Penghasilan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Hadrania. (2018). Pengaruh Religiusitas Pegawai Negeri Sipil Terhadap Minat Membayar Zakat Mal di Kelurahan Bongki Kecamatan Sinjai Utara. Skripsi. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Ham, F.C., Karamoy, H., Alexander, S. (2018). Analisis Pengakuan Pendapatan dan Beban Pada PT. Bank Perkreditan Rakyat Prisma Dana Manado. Jurnal Riset Akuntansi Going Concern. 13 (2).

Hanum, N. (2017). Analisis Pengaruh Pendapatan Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Universitas Samudra Di Kota Langsa. Jurnal Samudra Ekonomika, 1(2), 107-116.

Kahmad, D. (2009). Sosiologi Agama. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Kanzu, A. H. Dan Soesanto, H. (2016). Analisis Pengaruh Persepsi Kualitas Pelayanan dan Perceived Value terhadap Kepuasan Religius untuk Meningkatkan Minat Menabung Ulang. Jurnal Studi Manajemen & Organisasi, 13 (Juni) 14-27.

Kotler, P. & Keller, K. L. (2008). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Salemba.

Martono, N. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mukhlish, M., Zulfahmi, N. (2018). Pengaruh Pengetahuan Pendapatan dan Kepercayaan Terhadap Minat Muzakki dalam Membayar Zakat BMT Kota Lhokseumawe. Jurnal Ekonomi Regional Unimal, 01 (3):89-99.

Mochlasin. (2018). Consumer Behavior Perbankan Syariah. LP2M: IAIN Salatiga.

Morissan. (2010). Periklanan, Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana.

Nazir. (2010). Analisis Determinan Pendapatan Pedagang Kaki Lima di Kabupaten Aceh Utara. Tesis. Medan. Universitas Sumatera Utara.

Nugraha, R., Mawardi, M.K., Bafadal, A.S. (2017). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Minat Beli Konsumen (Survey pada Mahasiswa Muslim Konsumen Mie Samyang Berlogo Halal Korean Muslim Federation di Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB). 50 (5): 113-120.

Nuraini, H. & Ridla, M. R. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Citra Lembaga dan Religiusitas Terhadap Minat Muzakki untuk Menyalurkan Zakat Pos Keadilan Perduli Ummat Yogyakarta. Journal Manajemen Dakwah, 1(2): 207-228.

Prayitno, D. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 15 (3):321-328.

Rufaidah, R.F., Hamidah, N.H., Yuniadi, M. (2017). Pengaruh Kompensasi Finansial Dan Non Finansial Terhadap Motivasi Kerja Dan Kinerja Karyawan (Studi Pada Karyawan Tetap PG. Kebon Agung Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 42 (1):181-188.

Rusdianto, H. & Chanafi, I. (2016). Pengaruh Produk Perbanksan Syariah terhadap Minat Menabung dengan Persepsi Masyarakat sebagai Variabel Moderating di Pati. EQUILIBRIUM: Jurnal Ekonomi Syariah. 4 (1):43-61.

Salmawati & Fitri M. (2018). Pengaruh Tingkat Pendapatan Religiusitas Akutabilitas dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat Maitul Mal Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akutansi (JIMEKA), 3 (1): 54-66.

Siallagan, Indra S. P. & Sutrisna, E. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Kepuasan Pasien Rumah Sakit Ibu Dan Anak (RSIA) Eria Bunda Pekanbaru. Jurnal JOM FISIP. 6 (1):1-13.

Tika, P. (2006). Budaya Organisasi dan Peningkatan Kinerja Perusahaan. Jakarta: Bumi Aksara.

Usman, H. (2010). Manajemen Teori, Praktik dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Wijaya, T. (2009). Metode Penelitian Bisnis. Cetakan ke-15. Bandung: Alfabeta.

Yazid, A. A. (2017). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Muzakki dalam Menunaikan Zakat Nurul Hayat Cabang Jember. Jurnal Ekonomi dan Hukum Islam. 8 (2), 173-199.

Yunus, M. (2016). Analisis Pengaruh Kepercayaan, Religiusitas dan Kontribusi terhadap Minat Pedagang Mengeluarkan Zakat di Baitul Ma’l. At- Tawssuth (Online). E-Jurnal Ekonomi, 1 (1): 95-124.




DOI: https://doi.org/10.18860/iq.v17i1.10630



Editorial Office:
Management Department,
Faculty of Economics,
State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim
Gajayana Str. No. 50 Phone. (0341) 558881,
E-mail: iqtishoduna@uin-malang.ac.id

E-ISSN 2614-3437
P-ISSN 1829-524X

Lisensi Creative Commons
IQTISHODUNA under CC BY SA 4.0 Internasional.

Indexed by: 

  Hasil gambar untuk gambar onesearchResearchBib  

Member of:


View My Stats