FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT MASYARAKAT BAWEAN DALAM MEMILIH BANK SYARIAH

Nur Salis, Nihayatu Aslamatis Solekah

Abstract


Indonesia Sharia banks need to be developed because they have comprehensive advantages over conventional banking. To reach services to the community, it is necessary to expand in developing a network of Sharia Bank offices. Therefore there must be an effort from Sharia banking increases public interest in Sharia Banks so that it can be developed. The purpose of this study is to find out what factors influence the interest of the Bawean community in choosing a Sharia Partner Bank and to find out what the most dominant factors influence the interest of Bawean community in choosing Sharia Partner Bank. This study uses descriptive quantitative method. The population of this study is 165 samples of Bawean community and the sampling technique used purposive sampling. The data analysis technique uses Partial Least Squares (PLS) analysis which is a Structural Equation Modelling (SEM). The result of this study indicate that the marketing mix factor, internal individual consumers and external individual consumers influence the interest of the Bawean community  in choosing Sharia Partner Banks. While the marketing mix factor is the most dominant factor affecting the interest of the Bawean community in choosing Sharia Partner Banks.

Keywords


Sharia Banking; Marketing Mix; Internal Individual Consumers; External Individual Consumers.

Full Text:

PDF

References


Asyhar, A. (2017). Model Transformasi Pendidikan Pondok Pesantren di Pulau Bawean (Studi Multi Kasus di Pondok Pesantren Hasan Jufri, Mambaul Falah dan Nurul Ikhlas (Disertasi). Surabaya: Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Ampel.

Blut, M., Teller, C., & Floh, A. (2018). TestingRetailMarketing-MixEffectsonPatronage:AMeta-Analysis. Journal of Retailing , 113-135.

Engel, J. B. (1994). Prilaku Konsumen. . Jakarta : Binapura Aksara.

Engel, J., Blackwell, R., & Miniard , P. (1994). Prilaku Konsumen.

Jakarta : Binapura Aksara.

Fitriyani, Y. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengambilan Keputusan Nasabah Memilih Bank Syariah di Kecamatan Ciputat (Skripsi). Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Fortrania, L. M., & Oktaviana, U. K. (2015). Analisis Tingkat Kesehatan Bank Umum Syariah dan Unit Usaha Syariah dengan Metode CAMELS dan RGEC. El Dinar: Jurnal Keuangan dan Perbankan Syariah , 118-126.

Jannah, N. (2010). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen dalam Menggunakan Ponsel GSM Tipe QWERTY (Pada konsumen Ponsel GSM Tipe QWERTY di Kecamatan Kebayoran Lama Jakarta Selatan (Skripsi). Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Kasmir. (2008). Pemasaran Bank. Jakarta: Kencana.

Mufidah, N., & Purnamasari, P. E. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility dan Good Corporate Governance sebagai Variabel Moderating. El Dinar: Jurnal Keuangan dan Perbankan Syariah , 64-82.

Nelvi, N. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah dalam Memilih Bank Syariah (Studi Kasus pada Nasabah BNI Syariah Yogyakarta) (Skripsi). Yogyakarta: Fakultas Syariah dan Hukum Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Nitisusastro, M. (2012). Prilaku Konsumen dalam Prespektif Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.

Peter, J. P., & Olson, J. C. (2013). Consumer Behavior Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Purboyo, & Huda, N. (2017). Pengaruh Eksternal, Internal dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor di Banjarmasin. Jurnal Wawasan Manajemen , 175-188.

Rivai, V., & Arivin, A. (2010). Islamic Banking : Sebuh Teori, konsep, dan aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Sartono, G., Susanti, R., & Lamidi. (2018). Pengaruh Perceived Quality, Inovasi, Kelompok Referensi, Dan Celebrity Endorser Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Sepak Bola Merek Nike. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan , 429 – 440.

Schiffman, L., & Kanuk, L. (2008). Prilaku Konsumen. Klaten: PT Macanan Jaya Cemerlang.

Simamora, B. (2004). Panduan Riset Perilaku Konsumen. . Jakarta: PT Gremadia Pustaka Utama.

Utomo, T. P. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah dalam Memilih Jasa Perbankan Syariah (Studi pada Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Malang) (jurnal Ilmiah). . Malang: Fakultas Ekonomi dan Bisnis.




DOI: https://doi.org/10.18860/ed.v7i2.6570

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Editorial Office:
Megawati Soekarnoputri Building
Islamic Banking Departmen, Faculty of Economics
Jln. Gajayana 50 Telp (0341) 558881
E-mail: eldinar@uin-malang.ac.id
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

E-ISSN 2622-0083 

Creative Commons License
El Dinar under a CC BY SA 4.0 International License.

Member of:

 

Indexed By:

 

 



View My Stats

 

Flag Counter