Perbedaan Tingkat Adiksi Games Online pada Remaja Ditinjau dari Pola Asuh Orang Tua

Nur Azizah, Achmad Irvan Dwi Putra, Wynnie Lawrence, Chelsea Fongusen, Elisabetta Naibaho, S. Sanjay Karan

Abstract


Abstract.The ease of accessing online games tend to make players interested in lingering in front of the computer and forgot about other activities. This could be impact on the psychology self-development, if online games were played without rules and uncontrolled. Therefore, it was important for parents to always control and supervise their children strickly while playing online games. Related to each parenting styles which have their own impact to children, this research aims to discover the differences of online games addiction viewed from parenting styles of the second grade student in Junior High School in Sultan Iskandar Muda Medan. The hypothesis in this study state that there was a significant differentation among online games addiction with parenting styles. In this study, the sampling technique using purposive sampling, which amounted to 203 research subjects on first and second grade of junior high school. The data collected by the scale of online games addiction and parenting styles. The calculation was performed by assumption test which consists normality and homogeneity test. Data was analyzed with One Way ANAVA on SPSS 19 for Windows. The results showed that the sig = 0,000 < 0,05. So it can be concluded that the hypothesis is acceptable.

Keywords: games online addiction, parenting styles, teenagers.

 

Abstrak. Kemudahan mengakses games online cenderung membuat ketertarikan untuk menghabiskan waktu yang lama dalam bermain dan melupakan kegiatan lainnya. Hal ini mempengaruhi perkembangan psikologis remaja apabila games online dimainkan secara tidak terkontrol. Maka dari itu, suatu hal yang wajib dan penting bagi setiap orang tua untuk selalu mengontrol dan mengawasi kegiatan bermain anak-anaknya. Pola asuh yang berbeda akan memberikan dampak yang berbeda-beda pula terhadap anak. Tujuan dari penelitian ini untuk melihat apakah terdapat perbedaan tingkat adiksi games online pada siswa-siswi SMP Sultan Iskandar Muda Medan ditinjau dari pola asuh orang tua. Hipotesa yang dapat diajukan ialah terdapat perbedaan tingkat adiksi games online ditinjau dari pola asuh orang tua. Dalam penelitian ini, menggunakan teknik purposive sampling untuk pengambilan sampelnya yang merupakan siswa-siswi kelas VII dan VIII SMP Sultan Iskandar Muda Medan yang berjumlah 203 orang. Uji asumsi yang digunakan terdiri atas uji normalitas dan uji homogenitas. Uji analisis data menggunakan analisa varian satu jalur (ANAVA),  dimana hasil menunjukkan nilai sig=0,000<0,05 maka disimpulkan terdapat perbedaan tingkat adiksi games online yang signifikan pada remaja ditinjau dari pola asuh orang tua.

Kata kunci: adiksi games online, pola asuh, remaja.


Keywords


adiksi games online; pola asuh; remaja



DOI: http://dx.doi.org/10.18860/psi.v16i2.8138

Indexing By:

 

 Image result for google scholar  Logo IPI   

 

SINTA

 

------------------------------------------------------------------------------------------

PSIKOISLAMIKA: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam by http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/psiko is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.