Strategy For Improving The Quality Of Education In Schools

Hikmatul Maulidiyah

Abstract


The quality (quality) of education has always been something that must be strived for by all elements of education. Therefore, managing an educational institution must be comprehensive and integrated. This is inseparable from how an institution manages that quality. The quality of education can be seen from the fulfillment of the eight educational standards that must be met by schools. The strategy for improving the quality of education must be directed at the components that determine the quality of education in schools, namely: 1) Strengthening Leadership in Schools, 2) Good curriculum management, 3) Increasing the Professionalism of Teachers and Education Personnel, 4) Complete facilities and infrastructure, 5) The creation of good relations with the surrounding community, 6) Continuous evaluation/improvement. By achieving a quality education process, it is ensured that it can also produce quality output by the National Education Standards.

Keywords


Quality, Education, Strategy

Full Text:

PDF

References


Anwar, K. (2018). Peran Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. Ta’dibuna, Jurnal Pendidikan Agama Islam, 41(1), 41–56. Retrieved from https://doi.org/10.30659/JPAI.1.1.41-56

Atmaja, M. T., Wibisono, V. F., & Jalaludin, A. (2021). Model peningkatan mutu pendidikan Sekolah Dasar berbasis kultur Sekolah untuk mewujudkan sekolah efektif. Ar-Roshikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3).

Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang No 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia, 20, https://www.dpr.go.id/.

Imam Gunawan. (2014). Metode Penelitian Kualitatif, Cet. Ke-2. Jakarta: PT Bumi Aksara.

John W. Creswell. (2019). Research Design (Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitaif, dan Campuran) terjemah Ach. Fawaid dan Rianayati Kusmini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lexy J. Moloeng. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

M. Fahim Tharaba. (2019). Membangun Budaya Mutu sebagai Implementasi Penjaminan Mutu Dalam Pengembangan Pendidikan Islam Di Indonesia. 1st Annual Conference on Islamic Education Management (ACIEM) Islamic Education Management for Millineal Generation; Quality and Competitiveness.

Masditou. (2017). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Menuju Pendidikan Yang Bermutu. ANSIRU PAI, 1(2), 1–10.

Mudjia Raharjo. (2017). Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif: Konsep dan Prosedurnya, Jurnal. 5.

Mukarromah, S., Rosyidah, A., & Musthofiyah, D. N. (2021). Manajemen Pembelajaran dalam meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1).

Novayani, I. (2017). Analisis Kritis Tentang Kebijakan Standar Pengelolaan Pendidikan. Al Musthofa: Jurnal Keilmuan Islam, 1(1), 38–58.

Nurul Yaqien. (2015). Implementasi Manajemen Ppeningkatan Mutu Madrasah. Jurnal Madrasah, 7(2), 244.

Parhan. (2017). Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan Pesantren. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Pianda, D. (2018). Kineja Guru (Kompetensi Guru, Motivasi Kerja, Kepemimpinan Kepala Sekolah). Jawa Barat: Jejak Pustaka.

Prawirosentono, S. (2022). Filosofi baru tentang manajemen mutu terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Rashid, A., Syahrizal, & Rabiatul-Adawiyah. (2012). Pemikiran Pendidikan Islam Ibnu Sahnun: Analisis Kritis Kurikulum Pengajaran di Institusi Pendidikan Dasar Islam. Jurnal Miqot, XXXVI(1).

Ristianah, N., & Ma’sum, T. (2022). Konsep Manajemen Mutu Pendidikan. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).

Sa’dullah, A., & Supriyatno, T. (2021). Peningkatan Mutu Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan Islam Berbasis Sustainable Development Goals Di Yayasan Pendidikan Anak Saleh Kota Malang. Evaluasi, 5(1).

Sastrawan, K. B. (2019). Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Perencanaan Mutu Strategis. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(2), 203–213.

Sudarwan Danim. (2012). Motivasi Kepemimpinan dan Efektivitas Kelompok. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiono. (2019). Metode Penelitihan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D Cetakan XXII. Bandung: Alfa Beta.

Sulindawati, N. L. G. E. (2018). Analisis Unsur-Unsur Pendidikan Masa Lalu Sebagai Dasar Penentuan Arah Kebijakan Pembelajaran Pada Era Globalisasi. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(1), 51–60.

Tharaba, M. F. (2015). Filasat Pendidikan Islam Idealitas Pendidikan Islam. Malang: Dreamliterabuana.

Thomson, A. A. (2007). Strategy the Quest for Competitive Advantage Concepts and Case. New York: McGraw-Hilal International Edition.

Wahyudi, S. (2021). Peranan Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Dalam Upaya Menuntaskan Wajib belajar 9 Tahun Di Mts Nw Teros Tahun Anggaran 2019/2020. Cendekia: Jurnal Studi Keislaman, 7(1), 32–52.

Wibowo, A., & Subhan, A. Z. (2020). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. IJIEM: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan, 3(2).

Zuhriyah, I. A. (2017). Penguatan Soft Skill Berbasis Religius dalam mewujudkan Calon Guru Kompetitif di Era Global. Hak Cipta© Hak Ada Pada Penulisnya 114.




DOI: https://doi.org/10.18860/rosikhun.v3i2.18441

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hikmatul Maulidiyah

AR-ROSIKHUN: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 
Alamat surat
Pascasarjana Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jl. Raya Ir. Soekarno No.34 Dadaprejo, Pendem, Junrejo, Kota Batu, Jawa Timur
                                                                                                                      

DIINDEKS OLEH