Analisis Kritis Terhadap Kebijakan Standar Kompetensi Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Di Lembaga Pendidikan Islam Swasta

Fajar Laelatul Fitri

Abstract


One aspect that can be seen from the achievement of educational goals in Indonesia is the educators. If Islamic schools have competent educators, it will have implications for the intelligence of the nation with good intellectual abilities. This research aims to analyze the extent of the role of teacher competency standard policies so that the nation's goals can be achieved, therefore the creation of educator standards and education personnel in Islamic educational institutions. The research method used is a literature study by collecting various sources and literature related to the laws used by Islamic educational institutions in accordance with the problems studied. From the results of the analysis, 4 competency standards were obtained that are mandatory by educators, namely (1) social competence, (2) pedagogic competence, (3) professional competence, and (4) personality competence.

Keywords


Policy, Competency Standards, Educators

Full Text:

PDF

References


Alawiyah, F. (2017). Standar nasional pendidikan dasar dan menengah. Aspirasi, 8(1), 81–92.

Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Progress in Retinal and Eye Research, 561(3), S2–S3.

Astuti, E. K. D., Rochman, C., Farida, I., & Hasanah, A. (2020). Analisis Pemahaman Guru Terhadap Standar Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (PTK) Di Tingkat SMP/MTS. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 103. https://doi.org/10.32832/tawazun.v13i2.3150

Bachtiar, M. Y. (2016). Pendidik Dan Tenaga Kependidikan. Publikasi Pendidikan, 6(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v6i3.2275

Dewi, M. P., Marsyidin, S., & Sabandi, A. (2020). Analisis Kebijakan dan Pengelolaan Pendidikan Dasar terkait Standar Kompetensi Lulusan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 144–152. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.117

Faisal, F., Ali, H., & Imron Rosadi, K. (2021). Sistem Pengelolaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Berbasis Simdik Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(1), 77–85. https://doi.org/10.31933/jimt.v3i1.704

Komariyah, L., Amon, L., Wardhana, A., & Priyandhono, L. (2016). Manajemen Pendidik dan Tenaga Pendidik.

Nasyirwan. (2015). Pencapaian 8 (Delapan) Standar Nasional Pendidikan oleh Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Lulusan. Manajer Pendidikan, 9(6), 724–736.

Novayani, I. (2017). Analisis Kritis Tentang Kebijakan Standar Pengelolaan Pendidikan. Al Musthofa: Jurnal Keilmuan Islam, 1(1), 38–58.

Nurmansyah, F. A. (2016). Analisis Kritis Tentang Kebijakan Standar Pendidik dan Tenaga Pendidik. 1–23.

Parwati, Y., & Dantes, K. R. (2013). Studi Evaluasi Pelaksanaan Standar Pendidik dan Tenaga Kependidikan Berdasarkan Peraturan Pemerintah No . 19 Tahun 2005 Di Smk Negeri 5 Denpasar. Jurnal Administrasi …, 4.

Periyanto. (2017). Analisis kebijakan standar pendidik dan tenaga pendidik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 379–383.

Ping, T., & Poernomo, S. A. (2021). Tugas dan Fungsi Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Gaudium Vestrum: Jurnal …, 5(1), 1–12.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Yanti, H. S. (2021). Standar Bagi Pendidik Dalam Standar Nasional Pendidikan Indonesia. Adiba: Journal of Education, 1(1), 61–68




DOI: https://doi.org/10.18860/rosikhun.v2i2.21914

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Fajar Laelatul Fitri

AR-ROSIKHUN: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 
Mailing Address
Pascasarjana Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jl. Raya Ir. Soekarno No.34 Dadaprejo, Pendem, Junrejo, Kota Batu, Jawa Timur
                                                                                                                      

INDEXED BY