The Urgency Of Quality Assurance For Educational Customers

Bagus Setiawan, Muhammad Rahman

Abstract


The aim of this research is to find out how urgent quality assurance is for education customers. This research method uses literature study by collecting from various reading sources such as e-books, journals or examining online literature. The research results found that Quality Assurance is a quality guarantee offered by an institution. In line with the times, quality assurance has also been developed by educational institutions. Quality assurance carried out by educational institutions is more oriented towards guaranteeing the quality of education offered to educational customers. There are several efforts to improve the quality of education through quality assurance, including good quality assurance planning, implementation of quality assurance planning and evaluation of quality assurance carried out by educational institutions

Keywords


Urgency, Quality Assurance, customer education

Full Text:

PDF

References


Albab, S. U., Muslimin, I., Zuhriyah, I. A., & Hernawati, S. (2023). Manajemen Mutu Pendidikan Dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Negeri Kota Batu. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 98–106. Retrieved from https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/alrosikhuun/indexPage%7C8

Arsad, M., & Ali, H. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Sistem Pendidikan Islam: Pendanaan, Manajemen, Dan Lembaga Pendidikan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31933/jemsi.v3i1.669

Fadhli, M. (2020). Sistem Penjaminan Mutu Internal Dan Ekstenal Pada Lembaga Pendidikan Tinggi. Al-Tanzim:Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 04(02). https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i2

Faisal Mubarak. (2004). Faktor dan Indikator Mutu Pendidikan Islam. Management of Education, 1(1), 10–18.

Fajar, L. F. (2023). Analisis Kritis Terhadap Kebijakan Standar Kompetensi Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Di Lembaga Pendidikan Islam Swasta. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 170–176. Retrieved from https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Hamzanwadi, S. D. (2023). Tantangan Dunia Pendidikan Dan Implikasinya Terhadap Perubahan Kebijakan. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 156–161.

Indriyani, D. destari lin R. (2019). Peran Pendidik Dalam Meningkatkan Quality Assurance Pada Paud Di Mataram. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak, 2(4), 110.

Kalimantara, B. R. F. (2016). Manajemen Quality Assurance Sebagai Upaya Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat Terhadap Sekolah. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(1), 52–69. https://doi.org/https://doi.org/10.17977/um025v1i12016p052

Maidona, S., Kurniati, N., & Santoso, H. (2021). Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) Meningkatkan Efektivitas Pengelolaan SDIT Al Haraki Depok. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Ke-III, 503.

Muljawan, A. (2019). Model Dan Strategi Manajemen Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Asy-Syukriyyah, 20(2), 51–69.

Ngaba, A. L. (2017). Pengendalian Dan Penjaminan Mutu Pengajaran Melalui Supervisi Klinis. Satya Widya, 1. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i1.p1-10.

Ni’mawati, N., Handayani, F., & Hasanah, A. (2020). Model Pengelolaan Pendidikan Karakter Di Sekolah Pada Masa Pandemi. Fastabiq : Jurnal Studi Islam, 1(2), 145–156. https://doi.org/10.47281/fas.v1i2.26

Nurhikmahyanti, D. (2014). Pengelolaan Penjaminan Mutu di Sekolah Menengah Atas. Manajemen Pendidikan, 4, 267.

Primasidi, A.-R. (2020). Peran Quality Assurance terhadap pengawasan Kinerja Pegawai di PT Bank Lampung KCP Natar. Jurnal Ekonomi, 2(1).

Rivayanti, & Misniar. (2020). Memaksimalkan Pelaksanaan Supervisi Klinis Sebagai Quality Assurance Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 293–306.

Sahnan, M. (2019). Manajemen Mutu Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 2, 1–15.

Setiawan, B., & Muhsinin, I. F. (2023). Manajemen Program Boarding School Pada Lembaga Pendidikan Islam Studi Literatur. 4, 257–265.

Siregar, N., Sahirah, R., & Harahap, A. A. (2020). Konsep Kampus Merdeka Belajar di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 141–157. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.13

Untari, T. (2017). Implementasi Penjaminan Mutu Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan Dan Menggembirakan, 389–400.

Zahroh, A. (2021). Total Quality Management; capaian Kualitas Output melalui Sistem Kontrol Mutu Sekolah. Cendikia, 2, 79–94.




DOI: https://doi.org/10.18860/rosikhun.v3i1.23467

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Bagus Setiawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


INDEXED BY

    

    
                                                                         

AR-ROSIKHUN: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 
Mailing Address
Pascasarjana Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jl. Raya Ir. Soekarno No.34 Dadaprejo, Pendem, Junrejo, Kota Batu, Jawa Timur