Interpreting Ruh as An Ecological Spirituality in Relation to Islam and Java Mysticism

Ubaidillah Ubaidillah

Abstract


This research aims to explain about the acculturation of Islam and Javanese wisdom in interpreting ruh (spirit) as an ecological behavior in dealing with natural disaster and exploitative activities. The concept of spirit refers to the awareness to interpret the relationship between human and nature as a living macrocosm unit. The awareness, in Islam, is a dimension of Sufi that blends with nature, such as Javanese philosophy on the principle of the unity of nature. It employs descriptive analytical method by integrating theo-sufistic paradigm to find a turning point in the common ground between Islam and Java in preserving the nature. The analysis goes into three conclusions: 1) the concept of spirit in Islam is a representation of one’s love with nature as the manifestation of love with God in its essence; 2) Javanese beliefs and rituals in ruh as a living and valuable existence signified in mystical mythology for being haunted and sacred serves as theo-sufistic expressions of Islam and Java; 3) spirituality of the spirit generates awareness of the philosophy of Sangkan Paraning Dumadi, to live in harmony and balance between humans and nature.

 

Penelitian ini ingin menjelaskan tentang akulturasi Islam dan kearifan Jawa dalam memaknai ruh sebagai perilaku ekologis dalam menangani kerusakan alam dan aktivitas eksploitatif. Konsep ruh yang dimaksud adalah kesadaran memaknai hubungan manusia dan alam sebagai satu kesatuan makrokosmos yang hidup. Kesadaran tersebut dalam Islam merupakan dimensi sufistik yang menyatu dengan alam sebagaimana falsafah Jawa tentang prinsip kesatuan alam. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analitis dengan pendekatan integratif dalam paradigma teo-sufistik untuk menemukan titik balik persamaan persepsi antara Islam dan Jawa dalam memelihara alam hayati. Hasilnya,  pertama, konsep ruh dalam Islam adalah representasi dari mencintai alam sebagai manfestasi mencintai Tuhan dengan dzatnya. Kedua, keyakinan dan ritual yang dilakukan masyarakat Jawa atas ruh sebagai eksistensi yang hidup dan memberi manfaat yang mewujud dalam mitologis mistik yang disebut angker dan sakral sebagai ekspresi teo-sufistik Islam dan Jawa. Ketiga, spiritualitas ruh memberikan kesadaran dalam filosofi Jawa tentang Sangkan Paraning Dumadi sebagai makna hidup untuk dapat serasi dan seimbang antara manusia dan alam.


Keywords


integration of Islam and Java; ecology; spirit; sufi

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. M. (2003). Al Handasatu al Waritsiyah fi al-Qur’an: wa Asraru al-Ruh wa Khallaqa al Insan. Mesir: Maktaban Iman.

Afrianti, D. (2019). Transformation of the Spread of the Manunggaling Kawula lan Gusti Concept in Javanese Society from the 16th Century AD to the 21st Century AD. International Journal of Islamic Khazanah, 9(1), 29-34.

Akib, M. (2014). Hukum Lingkungan; Perspektif Global dan Nasional. Jakarta: Rajawali Press.

Al-Jamal, H. ‘Izzuddin bin ‘Abdul F. A. (2003). Makhthutah al-Jamal: Mu’jam wa Tafsir Lughawy li Kalimat al-Qur’an. Kairo: Al-Haiah al-Mashriyah al-’Amah li al-Kutub.

Ali, M., & Elvany, A. I. (2014). Hukum Pidana Lingkungan. Yogyakarta: UII Press.

Amin, K. U. H. (2018). al Ruh wa Nafs fi al Qur’an. Turkey.

Asriyah (2010). Kajian Terhadap Pemikiran Tentang Jiwa (Al Nafs) dalam Filsafat Islam. Jurnal Adabiyah, X(2), 223–237.

Baqi’, M. A. (1945). Mu’jam al Mufahras li al Fadzi al Qur’an. Mesir: Dar al Kutub.

Declaration, T. R. J. (1992). The Rio Declaration on Environtment and Development; The Statement of Principles for a Global Consensus on the Management, Consevation and Sustainable Development of All Type of Forest (Statement of Climate Principles), Agenda 21, The Framework Convention . Brazil.

Endaswara, S. (2010). Etika Hidup Orang Jawa. Yogyakarta: Narasi.

Hariwijaya, M. (2006). Filsafat Jawa. Yogyakarta: Gelombang Pasang.

Ikhwan, M. N. (2003). Meretas Kesarjanaan Kritis Al-Qur’an. Jakarta: Teraju.

Isfahani, M. R. al. (n.d.). Mu’jam al Mufradat fi Gharib al Qur’an. Beirut: Dar al-Fikr.

Jauzi, I. Q. al. (1441). Kitab al Ruh. Beirut: Dar Alam al Fawaid.

Jumantoro, T., & Amin, S. M. (2005). Kamus Tasawwuf. Yogyakarta: Amzah.

Khalimi, K., & Khaer, A. (2013). Tata Nilai Perdamaian Sufistik Jawa Cerita Pewayangan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 19(1), 18-30.

Kholil, A. (2007). Islam Jawa. El-Harakah, 9(2), 87-99.

Koch, P. B. (2020). Mysticism, Pietism, Morality: An Introduction. European Journal of Jewish Studies, 1(aop), 1-8.

Lukito, R. (2008). Tradisi Hukum di Indonesia. Yogyakarta: Teras.

Mangunjaya, F. (2007). Menanam Sebelum Kiamat. Jakarta: Obor.

Muqoyyidin, A.W. (2013). Dialektika Islam dan Budaya Lokal Jawa. Ibda: Jurnal Kebudayaan Islam, 11(3).

Muqoyyidin, A.W. (2012). Dialektika Islam dan Budaya Lokal dalam Bidang Sosial sebagai Salah Satu Wajah Islam Jawa. El-Harakah, 14(1), 18–33. https://doi.org/10.18860/el.v0i0.2197

Naim, N. (2013). Kebangkitan Spiritualitas. Kalam, 7(2), 237–258.

Nashichuddin, A. (2006). Sufisme in Java: The Meeting Point beetween Sufism and Javanese Mysticism. El Harakah, 8(1), 43-51.

Nasution, N. (1999). Filsafat Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama.

Purwadi. (2011). Kearifan Sufisme dalam Islamisasi Jawa. Jurnal Kebudayaan Islam Ibda’, 9(1), 113-125.

Quthb, S. (2012). Afrah al Ruh. Beirut-Lebanon: Dar Ibn Hazm.

Rahmadi, T. (2014). Hukum Lingkungan di Indonesia. Jakarta: Rajawali Press.

Rosyidi, A. W. (2012). Doa dalam Tradisi Jawa. El Harakah, 14(1), 88-100.

Rubaidi. (2019). Javanese Islam ; a Blend of Javanese Culture and Islamic Mysticism Viewed from Post-Colonial Perspective. El Harakah, Vol. 21(No. 1 Tahun), 19–36. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.18860/el.v21i1.6066

Sartini, Ahimsa-Putra, H. S., & Al-Makin. (2016). A Preliminary Survey on Islamic Mysticism in Java. Analisis, 16(2), 1–40.

Setiawati, D. (2019). Slametan dalam Spiritualitas Orang Jawa pada Masa Lalu sampai Sekarang. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sosiologi, 1(1), 76–88.

Sumbulah, U. (2012). Islam Jawa dan Akulturasi Budaya; Karakteristik, Variasi dan Ketaatan Ekspresif. El Harakah, 14(1), 51–68.

Suratno, P. & Astiyanto, H. (2004). Gusti Ora Sare. Yogyakarta: Adi Wacana.

Surtha, I. D. M. (2015). Hukum dan Sanksi Adat. Malang: Setara Press.

Suwito, S., Hidayat, A., & Agus, S. (2015). Tradisi dan Ritual Kematian. Jurnal Kebudayaan, 13(2), 6-25.

Taymiyah, T. I. (1988). Risalat fi al Aqli Wa al Ruh (2nd ed.). Damaskus: Dar al Hijrah.

Wahidi, A. (2013). Mistisisme Sebagai Jembatan menuju Kerukunan Umat Beragama. Jurnal Ulul Albab, 14(2), 135–146.

Warassih, E., & Fatimah, P. R. (2018). Empowering Local Wisdom in Regional Mining Policies: Study in Pati Regency, Central Java. Environmental Policy and Law, 48(5), 317-322.

Zaini, M. S. R. (1995). Mu’jam al Mufahras li Ma’anil Qur’an (1st ed.). Beirut-Lebanon: Dar al Fikri.

Zakub, R., Widodo, S. T., & Setiawan, B. (2018). The Relevance between Javanese Pitutur Luhur and Islam Religiosity. IBDA: Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 16(1).

Zuhri, A. (2010). Mbah Munawar, Tasawwuf dan Kelestarian Lingkungan. Jurnal Penelitian, 7(2), 1–10.




DOI: https://doi.org/10.18860/eh.v23i1.10268

Editorial Office:
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana No.50, Malang, Indonesia 65144
This work is licensed under a CC-BY-NC-SA.
el Harakah, ISSN : 1858-4357 | e-ISSN : 2356-1734
Phone : +6282333435641
Fax : (0341) 572533
Email : elharakah@uin-malang.ac.id
elharakahjurnal@gmail.com
Website : http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/infopub
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang