Fenomena Lahn dalam Ritual Ibadah
Abstract
One of the language characteristics is that it is composed of a certain sound system that is distinctive to each other. Alquran that is revealed in Arabic should be articulated appropriately and accurately in order to avoid mistakes, explicitly or implicitly. Lahn is called as solecism in linguistics and catachresis in literature. According to tajwid science (Alquran Phonology), Lahn is defined as. mis pronunciation in reading Alquran. That is why the readers should be able to learn more about tajwid. It is important to avoid making lahn that will change the meaning of the Holly Alquran. This article is aimed at describing lahn phenomenon that appears in religious activities such as adzan, iqamat, tahlil, talbiyah, and praying.
Salah satu karakteristik bahasa ialah ia terdiri dari sistem bunyi tertentu yang dapat membedakannya dengan lainnya. Alquran yang tertulis dalam Bahasa Arab harus diartikulasikan dengan tepat dan akurat agar terhindar dari kesalahan baik itu yang tampak maupun yang tersembunyi. Lahn disebut sebagai kesalahan tata bahasa dalam ilmu Linguistik dan catachresis dalam ilmu Sastra. Menurut ilmu Tajwid (Fonologi Alquran), Lahn didefinisikan sebagai kesalahan pengucapan dalam membaca Alquran. Maka dari itu, pembaca harus mempelajari Tajwid lebih jauh lagi. Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan fenomena Lahn yang tampak dalam aktivitas keagamaan seperti azan, iqamah, tahlil, talbiyah, dan berdoa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman bin Muhammad, tt. Bughyah aFMustarsyidiin, Indonesia: Syirkah Nur Asia.
Ad-Dani, Usman bin Sa’id. 1988. at-Tahdiid Fii al-ltqaan iva at-Tajwiid, Baghdad: Dar el-Anbar.
Ad-Dimyati, Al-Bakri bin Syattha. tt. Hasyiyah ‘lanatuth Thalibiin, Bairut- Libanon: Daar el-Fikr.
Ad-Dimyati, Al-Bakri bin Syattha. tt. Hasyiyah ‘lanatuth Thalibiin, Bairut- Libanon: Daar el-Fikr.
Al-Banteni, Abu Abdul Mu’thi.Muhammad bin Umar Al-Jawi. 1995. Nihayah az-Zain, Bairut-Libanon: Daar el-Fikr.
Al-Ghazali, Abu Hamid Muhammad bin Muhammad. 1991. Ihya Uluum ad-Din. Libanon: Dar el-Fikr.
Al-Habasi, Muhammad. 1987. Kaifa Nahfaz ah Qur'an. Bairut: Dar al-Khair.
Al-Haitami, Ibnu Hajar, tt. Tuhfah aFMuhtaj, Istanbul-Turki: Maktabah al- Islamiyah.
Al-Husaini, Taqiyyuddin Abu Bakar bin Muhammad. 1994. Kifayatul Akhyaar, Bairut-Libanon: Daar el-Fikr.
Al-Malibary, Zainuddin bin Abdul Aziz al-Fannany. tt. Fathul Mu’iin Syarah Qurratul Ain Bi Muhimmat ad-Diin, Bairut-Libanon: Daar el- Fikr.
Al-Qari, Abu Ashim Dr. Abdul Aziz bin Abdul Fattah. 1410 H. Qawaid at-Tajivid “Ala Riwayati Hafs An Ashim. bin A bi an-Nujuud, Madinah: Maktabah al-Daar.
Alwi, Basori. 1993. Mabaadi’ ‘Ilmi at-Tajwiid, Malang: PIQ Singosari.
Alwi, Muhammad Basori. 1993. Mabaadi fii Ilm at-Tajwid. Malang: PIQ- Singosari.
An-Nawawi, Yahya bin Syaraf ad-Diin. tt. Syarah Matari al-Arba’iin an- Nawawiyyah Fii al-Ahadiits an-Nabawiyyah; Bairut-Libanon: daar el-Fikr.
At-Tijany, Muhammad. 1963. Adillah Ahlis Sunnah Wal Jama’ah Fii Syatta al'Masa’il, Mesir: Maktabah Al-Qahirah.
Depag RI, Wizaarah asy-Syu’un ad-Diniyyah Jumhuur Indonesia. 1994. Hikmah al-Hajj, Jakarta: Depag RI Dirjen Bimbingan Masyarakat Islam dan Urusan Haji.
Munawwir, Ahmad Warson. 1994- Kamus al-Munawwir Arab'Indonesia Terlengkap, Krapyak-Yogyakarta: Unit Pengadaan Bukubuku Ilmiah Ponpes al-Munawwir.
Nasr, Muhammad Makki. tt. Nihayah al-Qaul Al-Mufiid fii Ilm at'Tajivid. Kediri: al-Mahad al-Islamy as-Salafy Lirboyo.
Nasution, Ahmad Sayuti Anshari. 2006. Bunyi Bahasa. Jakarta: UIN Jakarta Press.
Taufiqurrochman. 2005. Metode Jibril Malang: Ikapiq Singosari.
Utsman, Husni Syekh. 1994. Haq at-Tilaivah. Jeddah: Dar el-Manarah.
Wahbah, Mahdy dan Kamil Muhandis. 1984. Mujam al-Mushthalahat al Arabiyah fii alLughah al-Arabiyah. Bairut: Maktabah Lubnan.
DOI: https://doi.org/10.18860/el.v9i2.4653
Editorial Office: | Phone : +6282333435641 |