ORIENTASI PENDIDIKAN BERWAWASAN KEBANGSAAN

Farid Hasyim

Abstract


Restoration and educational reform can be a moment of self-awareness as a nation of justice and equality issues. Sensitivity to economic and social inequalities should grow in the awareness of society, more so with an increasingly erratic atmosphere, and this moment will be useless if education is not directed to openness, critical nature and respect for the diversity of political, economic, social and culture of the true nation that is in accordance with the 1945 Constitution and the philosophy of the state and nation of Indonesia.

 

Restorasi dan reformasi pendidikan bisa menjadi momen penyadaran diri sebagai bangsa akan masalah keadilan dan kesetaraan. Kepekaan terhadap kesenjangan ekonomi dan sosial seharusnya semakin tumbuh dalam kesadaran masyarakat , lebih-lebih dengan adanya suasana yang semakin tidak menentu, dan momen ini akan sia-sia bila pendidikan tidak diarahkan kepada keterbukaan, sifat kritis serta menghormati keanekaragaman struktur politik, ekonomi, sosial dan budaya bangsa yang benar yang sesuai dengan UUD 45 dan falsafah negara dan bangsa Indonesia.


Keywords


Education; Nationalism; Orientation

Full Text:

PDF

References


Davis, I.K., 1971. The Management Learning, London: Mc Graw-Hill Book Co.

Degeng, LN.S., 1989. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel, Jakarta: Depdikbud Dirjen Dikti.

Johar, 2003. Pendidikan Strategik Untuk Pendidikan Masa Depan, Yogyakarta: LESFI.

Karabel, J & Hasley, AH., 1997. Power and Ideology In Education, New York: Oxford University Press.

Mochtar Buchori, 1994. Pendidikan dalam Pembangunan, Yogyakarta: Tiara Wacana.

Noeng Muhadjir, 1987. Ilmu Pendidikan dan Perubahan Sosial, Yogyakarta: Rake Sarasin.

Piet A. Sahertian, 1994. Profil Pendidik Profesional, Yogyakarta: Andi Offset.

Sindhunata, 2000, Menggagas Paradigma Baru Pendidikan, Demokratisasi, Otonomi, Civil Society, Globalisasi, Yogyakarta: Kanisius.

Singgih Gunarsa, Ny. Singgih Gunarsa, 1989. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja, Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Soerjanto Poespowardojo, Re-orientasi Ilmu Pendidikan di Indonesia, Jakarta: Educatio, IKIP Muhammadiyah Jakarta Press.

Soerjanto Poespowardojo & Frans M Perera, 1994. Pendidikan Wawasan Kebangsaan, Jakarta: Grasindo.

Zamroni, 2001. Paradigma Pendidikan Masa Depan, Yogyakarta: Bayu Indra Grafika.




DOI: https://doi.org/10.18860/el.v3i2.5140

Editorial Office:
Humas, Dokumentasi dan Publikasi (INFOPUB)
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Gedung Rectorate 4th floor
Jalan Gajayana No.50, Malang, Indonesia 65144
This work is licensed under a CC-BY-NC-SA.
el-Harakah, ISSN : 1858-4357 | e-ISSN : 2356-1734
Phone : +6282333435641
Fax : (0341) 572533
Email : elharakah@uin-malang.ac.id
elharakahjurnal@gmail.com
Website : http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/infopub
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang