Inovasi Bahan Ajar Pendidikan IPS Berbasis Digital Flipbook Terintegrasi Local Wisdom Dalam Menunjang Perkuliahan Jarak Jauh

Piki Setri Pernantah, Mifta Rizka, Ciptro Handrianto, Een Syaputra

Abstract


The problem of distance lectures is quite a lot, it is expected to encourage the development of digital flipbook-based teaching books so that they can be accessed easily and quickly by students who can help smooth lecture activities, especially in social studies learning. Another important reason, this digital flipbook-based textbook was developed: first, there is no social studies textbook integrated with local wisdom; second, the absence of learning materials based on digital flipbooks that have been used in previous online and offline learning; third, the lack of values education based on Malay local wisdom in social studies learning. The model used in this development research is a 4D model from (Four D Models) according to Thiagarajan. This development model was chosen because it aims to produce products in the form of social studies learning materials based on digital flipbooks integrated with local wisdom.


Keywords


learning materials; social studies; digital flipbook, local wisdom; distance learning

Full Text:

PDF

References


Borg, W.R. & Gall, M.D. Gall. (1983). Educational Research: An Introduction,. Fifth Edition. New York: Longman.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42.

Jauhar, S. (2018). Pengembangan bahan ajar IPS berbasis pendekatan Sains Teknologi Masyarakat (STM) untuk meningkatkan kreativitas siswa. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2018(1).

Maryani, E., & Syamsudin, H. (2009). Pengembangan Program Pembelajaran IPS untuk meningkatkan kompetensi Keterampilan sosial. Jurnal Penelitian, 9(1).

Misnah, M. (2020). Desain Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pendidikan IPS Di Universitas Tadulako. Nosarara: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 8(1), 15–22.

Mulyaningsih, N. N., & Saraswati, D. L. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Dengan Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 25–32.

Musyarofah, M., & Fajarini, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Ips Berbasis Budaya dan Kearifan Lokal Masyarakat Pandalungan Di Kabupaten Jember Untuk Siswa SMP/MTS. Fenomena, 17(1).

Nisa, A. N. S. (2016). Pelaksanaan Pembelajaran IPS Berbasis Keunggulan Lokal Dalam Upaya Membangun Keterampilan Sosial Mahasiswa Pendidikan IPS. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2).

Oktaviyanti, I., & Novitasari, S. (2019). Analisis Penerapan Problem Based Learning pada Mata Kuliah Pendidikan IPS. Musamus Journal of Primary Education, 50–58.

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran jarak jauh di tengah pandemi virus corona covid-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 4(2), 30–36.

Pernantah, P. S. (2019). Desain Skenario Pembelajaran Aktif Dengan Metode “Mikir” Pada Mata Kuliah Pendidikan IPS. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 145–155.

Perwitasari, S., & Wahjoedi, W. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(3), 278–285.

Samiha, Y. T. (2020). Desain Pengembangan Bahan Ajar IPS MI Berbasis Kearifan Lokal. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 6(1), 107–121.

Sugianto, D., Abdullah, A. G., Elvyanti, S., & Muladi, Y. (2013). Modul virtual: Multimedia flipbook dasar teknik digital. Invotec, 9(2).

Supriatna, N. (2011). Konstruksi Pembelajaran Sejarah Berorientasi pada Permasalahan Sosial Kontemporer. Mimbar Pendidikan, 27(1), 21–30.

Syaputra, E., & Dewi, D. E. C. (2020). Tradisi Lisan sebagai Bahan Pengembangan Materi Ajar Pendidikan IPS di SMP: Sebuah Telaah Literatur. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 5(1), 51–62.

Taufiqy, I. R., Sulthoni, S., & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berlandaskan Model Guided-Project Based Learning. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(4), 705–711.

Utami, H. D., & Hermawati, Y. (2018). Ruang Baca Virtual (RBV) Dan Bahan Ajar (BA) Digital Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan, 19(1), 21–30.

Wijiningsih, N., Wahjoedi, W., & Sumarmi, S. (2017). Pengembangan bahan ajar tematik berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(8), 1030–1036.




DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v8i2.14886

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial)
Mailing Address
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
 


Creative Commons License

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright ©2018 Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Powered by Open Journal Systems.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

Image result for garuda index