Development of Social Studies Teaching Materials Based on Religious Moderation Values in Islamic Elementary School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahsani, E. L. F. (2020). Analisis Bahan Ajar Kurikulum 2013 Berbasis Multiple Intelligence Kelas IV. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(1), 19–36. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v8i1.7398
Aisyi, F. K., Elvyanti, S., Gunawan, T., Mulyana, E., Studi, P., & Teknik, P. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Tik Smp Mengacu. Invotec, IX(2), 117–128. https://ejournal.upi.edu/index.php/invotec/article/view/4861/3400
Arikarani, Y., Azman, Z., Ansyah, F. P., Aisyah, S., & Kirti, T. D. Z. (2024). Konsep Pendidikan Islam Dalam Penguatan Moderasi Beragama. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam Vol., 7(1), 71–88.
Asyriah, N., Amrullah, M. K., Tinggi, S., Islam, A., Ulum, D., Tinggi, S., Islam, A., Ulum, D., Tinggi, S., Islam, A., & Ulum, D. (2022). Pengembangan E-Book Interaktif Konsep Dasar IPS berbasis Nilai-Nilai Moderasi Beragama. 5(2), 166–172.
Chadidjah, S., Kusnayat, A., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI (Tinjauan Analisis Pada Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi). Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 114–124.
Cherniaieva, A. A. (2021). Implementasi Program Moderasi Beragama yang Dicanangkan oleh Kementerian Agama Kabupaten Banyumas di Lingkungan Sekolah. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(2), 230–245. https://doi.org/10.22141/2224-0721.16.4.2020.208486
Dari, A. U., Hendratno, & Suhanadji. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(6), 6349_6356.
Destriani, D. (2022). Volume 01, Number 06 April 2021. Incare, 02(06), 647–664.
Dewi, K., Sumarmi, S., & Putra, A. K. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis STEM dengan Pendekatan Eco-Spatial Behavior Materi Kependudukan. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 7(2), 93–103. https://doi.org/10.18860/jpips.v7i2.11960
Futaqi, S. (2018). Konstruksi moderasi Islam (wasathiyyah) dalam kurikulum pendidikan islam. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, Series 1, 521–530.
Handoyo, B., & Irawan, L. Y. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-Magazine dengan Pendekatan SAVI pada Materi Dinamika Litosfer dan Dampaknya Terhadap Kehidupan Development of E-Magazine Teaching Materials with the SAVI Approach on the Material of Lithosphere Dynamics and Its Impact on Life. 15–27. https://doi.org/10.18860/jpips.v8i2.17146
Hasan, M. A., & Huda, M. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Moderasi Beragama dengan Metode Insersi. 2st ICIE: International Conference on Islamic Education, 2(8.5.2017), 125–138.
Lessy, Z., Widiawati, A., Alif, D., Himawan, U., Alfiyaturrahmah, F., & Salsabila, K. (2022). Implementasi Moderasi Beragama Di Lingkungan Sekolah Dasar. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 3(02), 137–148. http://e-jurnal.staimuttaqien.ac.id/index.php/paedagogie/article/view/761
Marwan, S. (2023). Pentingnya Penguatan Moderasi Beragama dalam Bahan Ajar Pendidikan Kewarganegaraan. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 5(2), 146. https://doi.org/10.31958/istinarah.v5i2.11001
Muhja, Z. A., Kamila, A. T., & Shahnaz, L. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran Mata Kuliah Wajib Umum Agama Islam di Universitas Borneo Tarakan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5673–5681. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1238
Musyafak, N., & Nisa, L. C. (2020). Resiliensi Masyarakat Melawan Radikalisme: Aksi Damai Dalam Konflik Agama. Lawwana.
Pernantah, P. S., Rizka, M., Handrianto, C., & Syaputra, E. (2022). Inovasi Bahan Ajar Pendidikan IPS Berbasis Digital Flipbook Terintegrasi Local Wisdom Dalam Menunjang Perkuliahan Jarak Jauh. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 8(2), 136–145. https://doi.org/10.18860/jpips.v8i2.14886
Putri, D., Universitas, W., Negeri, I., & Malik, M. (2022). Pengembangan Buku Panduan Parenting Positif Berbasis Moderasi Beragama Bagi Anak Usia Dini. 4(1), 1–12.
Rahmat, M. I. (2003). Islam Pribumi, Mendialogkan Agama Membaca Realitas. Erlangga.
Ramadhani, Y. P., & Setyaningtyas, E. W. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar sebagai Media Pembelajaran Tema 4 “ Hidup Bersih Dan Sehat ” SD Kelas II. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(2), 509–517.
Rasmadi, Muslihudin, & Affandi, A. (2024). Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Bahan Ajar Akidah Akhlak (Telaah Buku Ajar Siswa Akidah Akhlak Kelas XI). Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 2(6), 844–859.
Riyanto, R. (2022). Moderasi Beragama pada Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar (Madrasah). ICIE: International Conference on Islamic Education, 33(1), 61–78.
Sanusi. (2017). Integrasi Al-Quran, Sains Dan Ilmu Sosial Sebagai Basis Model Pengembangan Materi Ajar Ips Di Madrasah. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1). https://doi.org/10.21043/ji.v1i1.3105
Shihab, M. Q. (2019). Wasathiyyah Wawasan Islam tentang Moderasi Beragama. Lentera Hati Group.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&B dan Penelitian Pendidikan) (A. Nuryanto (ed.); 3rd ed.). Alfabeta.
Suharto, B., & others. (2021). Moderasi Beragama; Dari Indonesia Untuk Dunia. Lkis Pelangi Aksara.
Talib, M. R. (2020). Pluralism Dan Pola Kerukunanumat Beragama”. Bunga rampai dalam Muhyiddin dkk. “Agama Dan Masyarakat Multicultural: Pilar-Pilar Dalam Membangun Kebersamaaan Dalam Perbedaan.” IAIN Nusantara Press.
DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v11i1.31494
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Sanusi Sanusi, Eva Luthfi Fakhru Ahsani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: