The Fusion of Technology and Tradition: Development Comics on Singhasari’s History
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnyani, K. A. D., & Wibawa, I. M. C. (2021). Alternative Energy Sources on Digital Comic Media. 5(1), 61–70. https://doi.org/10.23887/ijee.v5i1.34333
Amalina, S. N. (2020a). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Sejarah Lokal di Sekolah Menengah Atas Kabupaten Madiun. JPIPS : Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 6(1), 30–39.
Amalina, S. N. (2020b). Integrasi Ilmu Sejarah dan Agama: Implikasinya dalam Pembelajaran. HISTORIS : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(1), 48–52.
Amalina, S. N. (2022). Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Indonesia berbasis Pendidikan Multikultural. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual, 7(4), 853–862.
Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. (3rd ed.). Bumi Aksara.
Azmi, M. (2016). Pengembangan Mobile Learning Sebagai Alternatif Media Pembelajaran di Masa Depan. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.
Bakhri, S. (2019). Animasi Interaktif Pembelajaran Huruf dan Angka Menggunakan Model ADDIE. INTENSIF: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapan Teknologi Sistem Informasi, 3(2), 130–144.
Cahyandari, D., Susilo, E., Prasetyo, N. D., Arifien, Z., Supriyadi, A. P., & Liemanto, A. (2022). Integrating Goodgovernance and Digitalisation: A New Break Through in The Special Economic Zone Of Singhasari. Al-Daulah Jurnal Hukum Dan Perundangan Islam, 12(2), 238–268.
Fikri, A., & Fiqri, Y. A. (2021). Pengembangan Komik Sejarah Lokal Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Sejarah. 7(1), 6.
Fitri, M. (2022). Integrasi Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Emas. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 5(3), 123–130.
Gumelar. (2004). Comic Making. PT Indeks.
Habibi, N. (2019). Konstruk Pendidikan Multikultural (Studi Urgensi Integrasi Nilai- nilai Multikultural dalam Kurikulum Pendidikan). Jurnal Tarbawi Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(02), 233–247.
Irdalisa, Hanum, E., & Nurhayati, E. (2023). Development Of An Ethnoscience-Based Digital Comic “Tari Saman” For Human Movement System Materia. International Journal Of Humanities Education And Social Sciences (IJHESS), 3(3), 1379–1388.
Jumaisa. (2021). The History Learning Activities and Outcomes in Inquiry and Expository Learning Model: Do Both Make a Difference? Jurnal Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(1), 43–52.
Maharsi, I. (2011). Komik Dunia Kreatif Tanpa Batas. Kata Buku.
Mareta, Y., & Sutimin, L. A. (2019). Pengejawantahan Tari Gending Sriwijaya: : Soxiocultural dalam Perspektif Nilai. Patrawidya, 20(2), 149–160.
Moreno-Vera, J. R., de Atalaya, S. P.-L., & Blanes-Mora, R. (2021). By Toutatis! Trainee Teachers’ Motivation When Using Comics to Learn History. Frontiers in Psychology, 12.
Murobby, A. A., & Azharotunnafi. (2023). Professional Competence Of IPS Teachers Through An Integrated Literacy Program In Encouragings Students’ Interest In Reading. Edueksos: Journal of Social and Economic Education, 12(2), 240–256.
Ningsih, M. A., & Kurniawan, B. (2024). Pengembangan Aplikasi Si Calang (Situs Candi di Malang) Berbasis Virtual Reality sebagai Media Pembelajaran IPS. JPIPS : Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 10(2), 112–127.
Nugroho, A. N. P., Adeduntan, R. I., & Tariq, A. A. T. (2024). General Soedirman: History Learning Media Based on Digital Comics. Journal Evaluation InEducation (JEE), 5(1), 20–16. https://doi.org/10.37251/jee.v5i1.839
Octavia, P. Y., & Kusumandyoko, T. C. (2021). Perancangan Komik Sejarah Kerajaan Singhasari untuk Remaja Usia 15-19 Tahun. Jurnal Barik, 1(3).
Pribadi, B. A. (2009). Model Desain Sistem Pembelajaran. Dian Rakyat.
Putri, K. P. C., Suarjana, I. M., & Bayu, G. W. (2023). Balinese Culture-Based Digital Comic Learning Media for Strengthening Pancasila Student Profiles for Elementary School Students. Mimbar PGSD Undiksha, 11(2), 304–313. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v11i2.61431
Rachman, A. (2017). Pendidikan Formal dan Nonformal Dalam Ranah Praktis—Membangun Jiwa Bangsa dan Nilai Keindonesiaan. In Nilai-nilai Keindonesiaan. Kompas Media Nusan.
Santosa, Y. B. P. (2017). Problematika dalam Pelaksanaan Pendidikan Sejarah di Sekolah Menengah Atas Kota Depo. Jurnal Candrasangkala Pendidikan Sejarah, 3(1), 30. https://doi.org/10.30870/candrasangkala.v3i1.2885
Septiana, L. (2020). Profil Budaya dan Bahasa Kabupaten Malang Provinsi Jawa Timur. Pusat Data dan Teknologi Informasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sudirman, A. (2014). Sejarah Lengkap Indonesia dari Era Klasik hingga Terkini. Diva Press.
Susanto, H. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah (Isu, Gagasan dan Strategi Pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Toni, D. A. (2013). Perancangan Komik berjudul”Kertanegara, Raja Terakhir Singosari ”untuk remaja. Universitas Negeri Malang.
Vebrianto, R. (2023). Evaluation on the Use of Online Comics among Students: Development Studies at Universitas Terbuka. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.
Wang, Z., Romat, H., Chevalier, F., Riche, N. H., Rust, D. M., & Bach, B. (2022). Interactive Data Comics. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 28(1), 944–954.
Wati, P. A. (2022). Comic Development of Children’s Stories With the Theme of Clean, Healthy and Beautiful Environment for Reading Materials in Lower Class. EduGen: Educational Generation Journal, 1(1), 34–44. https://doi.org/10.56787/edugen.v1i1.2
DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v11i2.32349
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Sharfina Nur Amalina, Azharotunnafi Azharotunnafi Azharotunnafi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by:

