PERANAN METODE TUGAS TERSTRUKTUR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GEOGRAFI
Abstract
The purpose of this research is to examine how the role of structured tasks to improve learning outcomes in geography. This research uses the literature study method. The approach is carried out with content analysis. The stages of this research are carried out by collected from various kinds of literature, analyzed, assessed, and finally drawn conclusions. The research findings conclude that structured assignments play a very positive role or impact in improving geography learning outcomes, and can stimulate students' motivation to learn. In addition, several other findings also revealed that in general structured tasks have a role in improving student learning outcomes and achievements, even in different levels and types of subjects.
Keywords: role; structured task; learning outcomes
Full Text:
PDFReferences
Dewantoro, H. (2017). Paradigma Kurikulum 2013. Diambil dari https://silabus.org/paradigma-kurikulum-2014/
Dimyati & Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Fitriyah, L. M., & Indraswari, N. F. (2018). Pengembangan Kemampuan Koneksi Matematis dan Daya Nalar Mahasiswa melalui Pemberian Tugas Terstruktur dan Diskusi Menggunakan Aplikasi Whatsapp. SIGMA, 4(1), 20–28.
Ibrahim, A. A., Yani, A., & Haris, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Pemberian Tugas Terstruktur Terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas XI SMA Negeri 22 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 150–157.
Jumiatun, Samad, A., & Ma'ruf. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Melalui Pemberian Tugas Terstruktur Disertai Umpan Balik pada Model Pembelajaran Langsung Peserta Didik Kelas VIIA SMP Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 185–196.
Kholil, M. (2010). Tugas Mandiri Terstruktur dan Tidak Terstruktur. Diambil dari http://halil4.wordpress.com/2010/06/18/tugas-mandiri-terstruktur-dan-tidak-terstruktur-3/
Nazir, M. (2011). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Soetomo. (1993). Dasar-Dasar Interaksi Belajar Mengajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Surie, A. N., Maharta, N., & Rosidin, U. (2014). Hubungan Pembelajaran Berbasis Tugas Terstruktur terhadap Hasil Belajar dan Minat Belajar Fisika. Jurnal Pembelajaran Fisika, 2(7), 85–96.
Suwardi, D. R. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Penyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2), 1–7.
Syuhada, E. H. (2012). Pengaruh Pemberian Tugas Terstruktur terhadap Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas X MA Negeri Kandat Kediri. Skripsi, Universitas Negeri Malang, Indonesia.
Usman, M. (2008). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
Warsiyam. (2016). Pembelajaran Terstruktur dengan Pemberian Tugas dalam Peningkatan Prestasi Belajar IPS. Didaktikum : Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 17(3), 62–68.
DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v6i2.8880
Refbacks
Copyright (c) 2022 Kurnia Maulidi Noviantoro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: