Optimizing Arabic Language Proficiency Through Instagram Social Media as an Effort in Arabic Language Digitalization

Anita Lailatul Fahrun Nisa'

Abstract


Technology is developing rapidly and affects all aspects of life, especially in the field of education. One form of technological development that exists is the emergence of various social media applications as a means of learning, especially Instagram. As an effort to digitize Arabic, Instagram is used optimally as a practical Arabic learning medium. This study uses a qualitative descriptive method that aims to describe and describe how Arabic learners can improve Arabic language skills through Instagram. The results showed that as an effort to improve Arabic language skills, Instagram is an applicable learning medium. There are 5 Arabic learning recommendation accounts, namely 1) @arabiyahtalks; 2) @muslikhin_m; 3) @marhaban.academy; 4) @nahwu_pedia; and 5) @uslubarabi.id. The content uploaded in several accounts is considered quite varied, practical, easy to understand, and up to date. Efforts to maximize Arabic language skills can be done by following some material packaged in various forms of features on Instagram by several Arabic learning accounts.

Full Text:

PDF

References


Ahmad Zubaidi, Junanah, And M. Ja’far Shodiq. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Maharah Al-Kalam berbasis Media Sosisal Menggunakan Aplikasi Tiktok. Arabi: Journal of Arabic Studies.

Abd. Wahab Rosyidi dan Mamlu'atul Ni'mah. (2011). Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.

Astawan. (2010). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

dataindonesia.id. (2023). Retrieved from https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-instagram-ri-terbesar-keempat-di-dunia-pada-awal-2023

Fahmida Yuga Pangestika And Setyo Yanuartuti. (2020). Pembelajaran Mandiri Seni Tari Melalui Konten Youtube Sebagai Inovasi Pembelajaran Masa Kini. Gondang: Jurnal Seni Dan Budaya.

Fithry Tahel And Erwin Ginting. (2019). Perancangan Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Pahlawan Nasional Untuk Meningkatkan Rasa Nasionalis Berbasis Android. Teknomatika.

Fitriyah, K. (2020). Penggunaan Instagram Sebagai Media Belajar Bahasa Arab Maharah Kalam MTs Al-Muttaqin. 110-119.

Handayani, L. (2017). Pengaruh Model Self-Directed Learning Terhadap Kemandirian Dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMPN 3 Singaraja. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Pps Universitas Pendidikan Ganesha, 38-47.

Hasan. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. PINBA XIII 2021, (pp. 211-215).

Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. . (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 160-174.

Muhammad Afiq Aminullah, Fadilah Al Azmi, Darul Jalal. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri Melalui Platform Aplikasi Tiktok Sebagai Tren Belajar Masa Kini. Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 283-302.

News, B. T. (2023). Retrieved from https://bangka.tribunnews.com/2023/06/09/apa-itu-broadcast-channel-fitur-baru-di-instagram-bisa-kirim-konten-eksklusif-gini-cara-joinnya

Ni Luh Warini and others. (2020). Daya Tarik Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Online. Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains, Dan Sosial Humaniora (Sintesa).

Nurdyansyah. (2017). Sumber Daya Dalam Teknologi Pendidikan. Universitas Negeri Surabaya, 1-22.

Oishi, I. R. (2020). Pentingnya Belajar Mandiri Bagi Peserta Perguruan Tinggi Bertaraf. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 112.

Suardana, K. (2012). ‘Implementasi Model Belajar Mandiri Untuk Meningkatkan Aktivitas, Hasil, Dan Kemandirian Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran.

Sudjana, N. (1087). Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Banu Algesindo.

Sulfikar dan Nurul Fawzani. (2023). Pemanfaatan Instagram dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Mahasiswa. Jurnal Tahsinin, 19-27.

Susanto. (2022). Persepsi Mahasiswa Tentang Penerapan PTMT Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Model Blended Learning. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1-22.

Syah, M. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada.

Taufik. (2011). Pembelajaran Bahasa Arab MI (Metode Aplikatif dan Inovatif Berbasis (ICT)). Surabaya: PMN.

Wikipedia. (n.d.). Retrieved from https://id.wikipedia.org/wiki/Instagram




DOI: https://doi.org/10.18860/kitaba.v1i3.23415

Refbacks

  • There are currently no refbacks.