ANALYSIS OF THE PSYCHOLOGICAL FOUNDATION OF THE IMPLEMENTATION OF LEARNING THE FOUR ARABIC LANGUAGE SKILLS

Ihda Filzafatin Habibah, Indah Rahmayanti, Holis Holis, Wildana Wargadinata

Abstract


_______

Abstract: This analysis is a form of research activity that aims to re-examine a data or actual situation in the hope of increasing understanding and encouraging educators' decision making to understand several areas of psychological foundation before carrying out the learning process. The focus this time is the relationship between the psychological foundation as well as its principles in learning and the relationship between the four Arabic language skills. This research seeks to understand and present from the most specific points to the most specific in the existing theme. The approach used this time is a descriptive-qualitative-based approach using the Document studies and content analysis methods. The results of this study will later provide an overview of the material and content related to how the relationship between the principles of a theory and the psychological foundation of each person with four Arabic language skills in the present and the future.

 


Full Text:

PDF

References


Ahmadi. (1991). Psikologi Belajar.

Am, S. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Penerapan Metode Group Investigation DalamMeningkatkan Maharoh Kalam Penelitian Eksperimen Pada Santri Pondok Pesantren Minhajut Tamyiz TimohoYogyakarta. REVORMA, 3(July), 1–23.

Amrina Rodlatul Janah1, Ahmad Ahsan Ansori2, S. N. M. D. P., & Tiara. (2022). PROBLEMATIKA MAHARAH QIRA’AH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI KELAS X IPA MA AL-MUKAROM PONOROGO. Proceeding of 2nd Annual Interdisciplinary Conference on Muslim Societies (AICOMS).

Apri Wardana Ritonga. (2020). Pengaruh Media Crossword Puzzle dalam Meningkatkan Maharah Qira’ah Siswa SMA Islam Sabilillah Malang Boarding School. STUDI ARAB: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Volume 11, 14.

Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 56–71. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2344

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 179–196. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181

Buhun, M. F., Nasution, A., & Muassomah. (2021). Strategi Pembelajaran Kolaboratif dalam Maharah Kitabah di MA Asy-Syifa Totikum. STUDI ARAB: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Volume 12, 12.

Faiqoh, N. M., & Baroroh, R. U. (2020). Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Pada Maharāh Istimā’. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9 no 2, 16.

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. (1st ed.). PT. Remaja Rosda Karya.

Jahja, Y. (2011). Psikologi perkembangan. Kencana.

KBBI Daring. (2023). No Title.

Miftachul Taubah. (2019). Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. STUDI ARAB: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Volume 10, 8.

Mishbahul Munir. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab dalam Kurikulum Dayah Jeumala Amal Pidie Jaya (Tinjauan Kritis). Al-Ihda’: Media Ilmiah Bahasa Arab, 17.

Muspika Hendri. (2017). PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB MELALUI PENDEKATAN KOMUNKATIF. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, Vol. 3, No, 15.

Nunan, D. (1991). Language Teaching Methodology.

Prihartini, Y. (2018). The Development of Integrated Learning Model To Improve Language Skills at Arabic Language. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, Jl. Lintas Jambi-Muara Bulian Km, 3(1), 36363.

Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keguruan Dan Pendidikan Islam, TARBIYA ISLAMICA ISSN (p): 2303-3819-; ISSN (E):, 1, 1–8.

Rumini, S., Purwanto, E., Purwandari, M. S., Suharmini, T., Si, M., & Ayriza, Y. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Saepuddin, M. P. (2012). Pembelajaran keterampilan berbahasa Teori dan Aplikasi. In Trustmedia Publishing. CV. Orbittrust Crop.

Said, S., Fatmawati, F., & Masnan, S. (2021). Analisis Kompetensi Sosial Guru Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Bahasa Arab Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sma Muhammadiyah 1 Unismuh Makassar. Al-Maraji’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 1–17.

Syamsuddin, R. (2021). Buku keterampilan berbahasa indonesia. Universitas Negeri Makassar, May, 97.

Wulandari, N. (2020). Analisis Kesalahan Fonologis dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 3(01), 71.

Yuangga Kurnia Yahya. (n.d.). USAHA BAHASA ARAB DALAM MENGHADAPI ERA GLOBALISAS. Prosiding Konferensi Bahasa Arab Nasional III, 11.

YULIS, A. (2019). Prinsip-Prinsip Pengajaran Bahasa. Pentas: Jurnal Ilmiah Pendidkan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1).

Zulharby, P., Marzuq, A., & Arifah, F. (2021). Model Evaluasi Daring untuk Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Dan Seni, 1, 44–47.




DOI: https://doi.org/10.18860/kitaba.v2i1.24933

Refbacks

  • There are currently no refbacks.