UTILIZING GRAPHIC DESIGN MEDIA IN THE DEVELOPMENT OF ARABIC LANGUAGE LEARNING

Nuril Azizah

Abstract


Graphic design is a vital skill across various fields, including Arabic language learning. This skill can be leveraged to produce artistic, informative educational media, thereby enhancing the motivation of both teachers and students in the learning process. This study employs a qualitative descriptive methodology utilizing a literature review approach. Data were collected through the examination of books, journals, and other relevant sources, carefully analyzed in relation to the topic, and then articulated in the researcher's own words, relevant to the context of contemporary Arabic language education. The findings of this study indicate that students are more enthusiastic about participating in the learning process, find it easier to assimilate material, and that graphic-based media can aid teachers in their instructional efforts.

Full Text:

PDF

References


Bekti Rokhana Dwi , Pratiwi Noviana. “Pelatihan Penyajian Data Dalam Bentuk Grafik Bagi Siswa SMAN 1 Minggir”. Ejurnal Statistika Industri dan Komputasi, Volume 3. No. 2. 2018.

Dewi Mega Silvia. Penggunaan Aplikasi Adobe Photoshop Dalam Meningkatkan Keterampilan Editing Foto Bagi Anak Tunarungu, Ejurnal JUPEKhu.No. 1 Vol. 2 . 2012.

Dewojati R. Kuncoro Wulan. “Desain Grafis Sebagai Media Ungkap Periklanan”. Ejurna l-,. Vol.7. No. 2. 2009.

https://desain-grafis-s1.stekom.ac.id/informasi/baca/6-Alasan-Pentingnya-Desain-Grafis-dalam-Bidang-Pendidikan/7c33f3415f926211497ff27a52dc90a1f0502618
https://fatkhan.web.id/pengertian-dan-prinsip-penggunaan-media-visual-grafis/

Jupriadi. “Efektivitas Penggunaan Media Grafis Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA”. Ejurnal Formatif. Vol. 6. No. 2. 2016.

Kustandi Cecep dkk. “Pemanfaatan Media Visual Dalam Tercapainya Tujuan Pembelajaran”. Ejurnal AKADEMIK. Vol 10. No.2. 2021.

Magdalena Ina. “Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Di SD Negeri 09 Kamal Pagi”. Ejurnal PENSA. Vol. 3 No. 2. 2021.

Nafisah Munfahiroh. Maryatun. “Pengaruh Penggunaan Media Grafis Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Mata Pelajaran IPS Terpadu SMP Negeri 2 Kalirejo”. Ejurnal PROMOSI, Vol.6. No.2. 2018.

R. Taufiqurrochman, & Lubna Farah. (2024). Transitioning from Monodisciplinary in Arabic Education: Indonesian Insights . EVOLUTIONARY STUDIES IN IMAGINATIVE CULTURE, 915–924. https://doi.org/10.70082/esiculture.vi.745

Saptodewo Febrianto. “Desain Infografis Sebagai Penyajian Data Menarik”. Ejurnal DESAI. Vol. 1. No. 3. 2014.

Senjaya Wenny Franciska. dkk. “Peran Infografis Sebagai Penunjang Dalam Proses Pembelajaran Siswa”. Ejurnal ALTRUIS. Vol. 2. No. 1. 2019.

Setiawan Ifan. Syamsiyah Nur. Penggunaan Aplikasi Coreldraw X7 Sebagai Media Pembelajaran Teks Biografi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di SMA. Eprosiding Samasta. 2021.

Maimanah Nely Izzatul. Romelah, Implementasi Media Canva Untuk Pembelajaran Bahasa Arab Di Tpq At-Thohiriyah Brondong Lamongan. Ejurnal Staika. No. 2 Vol. 5. 2022.

Wulandari Eka. Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. Ejurnal JUPEIS. No. 1 Vol. 2. 2022.




DOI: https://doi.org/10.18860/kitaba.v2i3.25258

Refbacks

  • There are currently no refbacks.