PENDEKATAN KOMUNIKATIF DALAM TES KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA ARAB
Abstract
This study aims to discuss the test of speaking Arabic according to the communicative approach. The type of research used is qualitative research using library research methods or libraries by relying on bibliographic sources in the form of books and scientific journals related to the discussion. Based on the studies that have been done, it is known that the types of language tests in terms of history that appear are discrete, integrative, pragmatic, communicative and authentic tests.
There are several forms of tests that use a communicative approach that can be used to measure students' speaking skills, such as the test of telling pictures, be it one picture or series of pictures, telling experiences, interviews, free storytelling and discussion or debate. Student confidence is one of the most important things in running this test. Because with this belief, students will find it easier to speak using Arabic, some students are good at writing but are not good at using it because they do not have self-confidence.
Full Text:
PDFReferences
Buku
Arsyad, Azhar. 2010. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Aziez, Furqanul dan A. Chaedar Alwasilah. 1996. Pengajaran Bahasa Komunikatif: Teori dan Praktek, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hamid, Abdul. 2010. Mengukur Kemampuan Bahasa Arab Untuk Studi Islam, Malang: UIN Maliki Press.
Maksudin & Qoim Nurani. 2018. Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Praktik, Yogyakarta: Pascasarjana FITK UIN Sunan Kalijaga.
Muradi, Ahmad. 2015. Pembelajaran Menulis Bahasa Arab dalam Perspektif Komunikatif, Jakarta: Pranada Media Group.
Mustofa, Bisri & Abdul Hamid. 2012. Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: UIN-Maliki Press.
Nurgiyantoro, Burhan. 2010. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi, Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
Pranowo. 1996. Analisis Pengajaran Bahasa, Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Rosyidi, Abdul Wahab. 2009. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press.
Siyoto, Sandu dan M. Ali Sodik. 2015. Dasar Metodologi Penelitian, Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Syukur, A. Ghazali. 2010. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa dengan Pendekatan Komunikatif-Interaktif, Bandung: PT Refika Aditama.
Wahab, Abd. Rosyidi dan Mamlu’atul Ni’mah. 2012. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: UIN-Maliki Press.
Zahir, Syarif. 2018. Buku Pintar Percakapan Bahasa Arab, Jakarta: E-Prim.
Jurnal
Firmansyah, dkk. Pendekatan Tes Diskret dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal: Al-Ishlah, Volume 18 Nomor 1, 2020.
Hendri, Muspika. Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunikatif. Jurnal: POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, Volume 3 Nomor 2, Juli-Desember 2017.
Kholishoh, Nur Laili. Sudahkah Evaluasi Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Pada Tingkat Dasar Dilakukan? Jurnal: Penelitian Bahasa, Sastra dan Budaya Arab, Volume 1, Nomor 1, April 2018.
Mutmainnah dan Syarifuddin. Strategi Pembelajaran Maharah Al-Kalam di Lembaga Pendidikan Bahasa Arab (LPBA) Ocean Pare. Jurnal: Studi Arab, Volume 5 Nomor 1, Juni 2014.
Sudrajat, Didi. Hasil Belajar Gramatika dengan Menggunakan Tes Diskret, Pragmatik dan Komunikatif Mahasiswa Semester I Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Kutai Kartanegara. Jurnal Intelegensia, Volume 1, Nomor 1, April 2016.
Syamaun, Nurmasyithah. Pembelajaran Maharah Kalam untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Kependidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Jurnal: UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
DOI: https://doi.org/10.18860/lg.v3i1.12321
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed By ;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab
Gedung C (Prof. Dr. H. Mudjia Rahardjo., M.Si.) Lt. 1
Jl. Gajayana No 50 Kota Malang, Jawa Timur, Indonesia, Kode Pos 65144,
Lugawiyyat Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License .