Analisis Buku Teks Pelajaran Bahasa Arab SMA/SMK Muhammadiyah Pada Maharah Al-Kalam Sesuai Standar Common European Framework Of Reference (CEFR)

Salim Saputra, Tulus Musthofa

Abstract


Learning Arabic in SMA/SMK Muhammadiyah aims to develop language competence in the aspects of listening, speaking, reading, and writing. This research is literature research with the object of research is an Arabic textbook for class X SMA/SMK Muhammadiyah by Helmy Fauzi Awaliyah and Fauzi. This study focuses on the speaking competence in the book. Analysis of the data using content analysis techniques with the method of observing data sources, both primary data and secondary data, who wants to explore the question of whether the contents of the book and the material presented are relevant to the correct book standards? What level of Arabic speaking competence is in the book based on the Common European Framework of Reference for Language (CEFR) reference? The results showed that in general, Arabic textbooks had fulfilled the material aspects, linguistic aspects, material presentation aspects, and graphic aspects. Then based on the CEFR standard reference, the textbooks are included at levels A1, A2, and B1.


Keywords


Arabic; CEFR; Lesson Textbooks; Speaking Competence

References


ACTFL. (2012). Pedoman Kemahiran. American Council On The Teaching of Foreign Languages. www.actfl.org

Baedhowi. (2017). Kurikulum Pendidikan Al-Islam, Kemuhammadiyahan, dan Bahasa Arab (ISMUBA) Untuk SMA/SMK Muhammadiyah. Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah.

Ediyani, M. (2016). Analisis Materi Pembelajaran Bahasa Srab Pada Buku al-Lughah al-‘Arabiyah al-Mu’ashirah Dengan Pendekatan Asas Pengembangan Materi. Al-Mahara Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 119–144. https://doi.org/https://doi.org/10.14421/almahara.2016.021-06

Helmy Fauzi Awaliyah, F. (2018). Pendidikan Bahasa Arab SMA/SMK Muhammadiyah Kelas 10 (B. A. Achmad Muhammad (ed.); Cet. 2). Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah.

Ikhya Ulumudin, D. (2017). Kajian Buku Teks dan Pengayaan: Kelengkapan dan Kelayakan Buku Teks Kurikulum 2013 Serta Kebijakan Penumbuhan Minat Baca Pemelajar (Y. W. Lucia H. Winingsih (ed.)). Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Balitbang, Kemendikbud.

John W. Creswell. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset; Memilih di Antara Lima Pendekatan (Ahmad Lintang Lazuardi (Terj) (ed.); Ke-3). Pustaka Pelajar.

Mendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Buku Yang Digunakan Oleh Satuan Pendidikan. Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Permendikbud Nomor 8 Tahun 2016.pdf

Muhaiban. (2016). Penulisan Buku Ajar Bahasa Arab. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Arab II. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/65

Muslich, M. (2010). Textbook Wrinting: Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan, dan Pemakaian Buku Teks. Ar-ruzz Media.

Musthofa, T. (2018). al-Ithar al-Marja'i al-Indunisi li Ta'liim al-Lughah al-Arabiyah fi Dhoui lil Ithar al-Marja'i al-Urubi al-Musytarak li Taliim al-Lughaat. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab XI - Aceh, 1159–1180. http://prosiding.imla.or.id/index.php/pinba/article/view/98/97

Nadhif, M. (2019). al-Kitab at-Ta'limi li Maadati al-Lughah al-Arabiyah Ala Asasi Nadhoriyati al-Wihdah Li Thalabati Ma'hadi al-Hikam al-Islami Malang. Lugawiyyat, 1(1), 19–32. https://doi.org/10.18860/lg.v1i1.7879

Rosyadi, Abd Wahab, M. N. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cet. Ke-19). Alfabeta.

Susanti, R. D. (2013). Studi Analisis Materi Ajar “Buku Teks Pelajaran” Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab di Kelas Tinggi Madrasah Ibtidaiyah. Arabia, Vol. 5(No. 2), 199–223. https://doi.org/10.21043/arabia.v5i2.1389

Tarigan, H. G. (2009). Prinsip-Prinsip Dasar Metode Riset Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. Angkasa.

Thu’aimah, R. A. (1985). Dalil 'Amal Fi I'dad al-Mawad at-Ta'limiyah li Baramij Ta'lim al-Arabiyah. Makkah: Jamiatu Ummul Quro.

صبير, ع. ا. ع. (2020). وتقييمها, الإطار الأوروبي المرجعي المشترك للتعلم اللغات وتعليمها (ترحمة) (المجلد الم). جامعة أم القرى.

علا عادل عبد الجواد, ضياء الدين زاهر, ماجدة مدكور, ن. ت. (2008). الإطار المرجعى الأوروبى المشترك للغات: دراسة... تدريس... نقييم. دار إلياس العصرية.




DOI: https://doi.org/10.18860/lg.v4i2.17393

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Indexed By ;

     

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lugawiyyat
Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab
UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Gedung C (Prof. Dr. H. Mudjia Rahardjo., M.Si.) Lt. 1
Jl. Gajayana No 50 Kota Malang, Jawa Timur, Indonesia, Kode Pos 65144,
Telp/Fax: (0341) 570872. Email: lugawiyyat@uin-malang.ac.id

Lisensi Creative Commons
Lugawiyyat Journal is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License .