Relationship Pattern among Scientific Literacy, Thematic, and Scientific Materials in Online Learning
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Abdi, A. (2014). The Effect of Inquiry-based Learning Method on Students’ Academic Achievement in Science Course. Universal Journal of Educational Research, 2(1), 37–41. https://doi.org/10.13189/ujer.2014.020104
Arikunto, S. (2017) Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka
Cipta
Ain, N., & Huda, C. (2018). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Momentum: Physics Education Journal, 2(1), 1. https://doi.org/10.21067/mpej.v1i1.2368
Antrock, J. W. (2011). Educational Psychology, Diana Angelica. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Salemba Humanika
Abdul majid, (2014), Implementasi Kurikulim 2013. Kajian Teoritis dan Prkatis, (Bandung: Interes Media.
Abd. Kadir & Hanun Asrohah, (2015) Pembelajaran Tematik, Jakarta: Rajagrafindo Persada 2015.
Ain, Nurul. (2018). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Momentum: Physics Education Journal, 2 (1), 1–7
Argaw, A. S., Haile, B. B., Ayalew, B.T., and Kuma, S. G. (2017). The Effect of Problem Based Learning (PBL) Instruction on Students’ Motivation and Problem Solving Skills of Physics.EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(3):857-871. http: doi.org/10.12973/eurasia.2017.00647a.
Azrizal, dkk. (2018). Pengembangan Materi Instruksional Ilmu Pengetahuan Terpadu Untuk Meningkatkan Literasi Digital Siswa Dalam Pendekatan Ilmiah. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7 (4) 442-450.
Darmojo, H dan Kaligis, J.R.E. (1992). Pendidikan IPA 2. Jakarta: Depdikbud Dirjendikti.
Fauzia, N. L. U., & Kelana, J. B. (2020). Natural Science Problem Solving in Elementary School Students Using the Project Based Learning (PjBL) Model. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(4). https://doi.org/10.23887/jisd.v4i4.28377
Hanafi. (2017). Konsep penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan, (1989), 129–150.
Hurd, Paul deHart. (1998). Scientific literacy: New minds for a changing world. Science education, 82(3), 407-416. URL: https://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3%3C407::AID-SCE6%3E3.0.CO;2-G
Jamilah, J. (2020). Guru profesional di era new normal: Review peluang dan tantangan dalam pembelajaran daring. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(2), 238 – 247. Doi.org/10.25273/pe.v10i2.7494.
Karsai, I and Kempis, G. 2010. The Crossroads between Biology and Mathematics: The Scientific Method as the Basics of Scientific Literacy. BioScience. 60(8): 632-638.
Kelana, J. B., & Pratama, D. F. (2019). Bahan Ajar IPA Berbasis Literasi Sains. Bandung: LEKKAS
Kelas, D. I., & Babatan, V. S. D. N. (2020). MASALAH MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING. 03(04), 104–117.
Kemdikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta Pusat: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia .
Miles, B.B, dan A.M. Huberman. (1992). Analisa Data Kualitatf. UI Press Jakarta.
Nawawi Hadari. (2001). Metode Penelitian Bidang Sosial.Yogyakarta: Gadjah Mada UnVersity Pres.
Nafisah, Y.N dan Suyanto, W. (2014). Penerapan model pembelajaran problem-based learning, untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(1): 125-143.
Nichols, A. J. and Stephens, A. (2013). The Scientific Method and the Creative Process: Implications for the K-6 Classroom. Journal for Learning through the Arts, 9(1):1-12.
Nisrina Hikmawati. (2020). Model Pembelajaran Kurikulum 2013 dalam Materi IPA Kelas 6 MI Miftahun Najah Desa Tenonan , Jurnal Kariman: Vol. 8 No. 1: Pendidikan dan Kesilaman. https://doi.org/10.52185/kariman.v8i1.129
Rahmadona, & Astimar. (2013). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar (SD). E-Buletin Media Pendidikan LPMP Sulsel, 4, 1–10.
Resor, Cynthia Williams, "Exploring Vacation and Etiquette Themes in Social Studies: Primary Source Inquiry for Middle and High School" (2017). EKU Faculty and Staff Books Gallery. 11.
Setiawan, A. R. (2019). Pembelajaran Tematik Berorientasi Literasi Saintifik. Jurnal Basicedu, 4(1), 51–69. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.298
Setiawan, A. R. (2020). Desain Pembelajaran untuk Membimbing Siswa Sekolah Dasar dalam Memperoleh Literasi Saintifik. April 2020. https://doi.org/10.35542/osf.io/u59f8
Setiawan, A. R., & Saputri, W. E. (2020). Pembelajaran Literasi Saintifik untuk Pendidikan Dasar. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 14(2), 144–152.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sutmala, G. Y., & Harni, H. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas II Sekolah Dasar (Studi Literatur). Journal of Basic Education Studies, 3(1), 114–128.https://doi.org/10.26877/mpp.v14i2.5794
Syaifuddin, M. (2017). Implementasi Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 139. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.2142
Trianto.(2010). Pengembangan Model Tematik.Jakarta: Prestasi.PustakaKarya
Williamson, K., Given, L. M., & Scifleet, P. (2017). Chapter 19. Qualitative data analysis. 417–439. http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-102220-7.00019-4
DOI: https://doi.org/10.18860/mad.v13i2.12020
Copyright (c) 2021 Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.