Profil Guru Pembelajar Di Indonesia Dalam Merespon Tantangan Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0

Andi Prastowo

Abstract


All sectors of community life in Indonesia, including the education sector, have been impacted by the change from the transition of the 3rd Industrial Revolution era to the 4th Industrial Revolution (4IR) era, from the 20th to the 21st century. These changes have changed the paradigms, challenges and needs of teachers. However, the teacher profile that is in line with the educational needs of the 4IR Era is still being debated by academics today. This article examines the profile of teacher teachers in Indonesia in response to the needs of the 4IR era. This study uses a structured literature review research method. The findings from the study revealed that the profile of teacher-learners in Indonesia that is relevant to the challenges and needs of the 4IR Era are teachers should have a growth mindset, continue to learn and develop themselves while inspiring others to do the same. They are also having educational skills, personal skills, social skills, and professional, as well as digital skills.


Keywords


Learner-Teacher; Education Challenge; The 4th Industrial Revolution

Full Text:

PDF

References


Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Baswedan, A. (2014). Kualitas Guru adalah Kunci Utama Kemajuan Bangsa. In Gurunya Manusia: Menjadikan Semua Anak Istimewa dan Semua Anak Juara (XIV). Kaifa.

Danim, S. (2015). Pengembangan Profesi Guru: Dari Pra-Jabatan, Induksi, ke Profesional Madani (3rd ed.). Kencana Prenada Media Group.

Diptoadi, V. L. (2016). Reformasi Pendidikan di Indonesia Menghadapi Tantangan Abad 21. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3). https://doi.org/10.17977/jip.v6i3.2333

Dweck, C. S. (2016). Mindset: Mengerti Kekuatan Pola Pikir untuk perubahan Besar dalam Hidup Anda, Diterj.oleh: Amanda Setyorini dan Tim Penerjemah Baca. BACA.

Fachruddin, F. (2015). Guru dan Pendidikan Bermutu: Identifikasi Isu. In Redesain Pendidikan Guru. Kencana Prenada Media Group.

Hamzah, A. (2019). Etos Kerja Guru Era Industri 4.0. Literasi Nusantara.

Hartarto, A. (2018). Making Indonesia 4.0. In Inovasi. ANDI.

Ikrar, T. (2015). Ilmu Neuroscience Modern. Pustaka Pelajar.

Indarti, N., & Paramita, W. (2017). Kajian Literature: Pemetaan Riset Terkini dan Identifikasi Peluang. In Filosofi dan Metodologi Penelitian. BPFE-Yogyakarta.

INTO Education Team. (2016). Teaching in the 21st Century: 100 Years of Teaching 1916-2016.

Jensen, E. (2010). Guru Super dan Super Teaching: Lebih dari 1000 Stratergo Praktis Pengajaran Super, Diterj..oleh: Benyamin Molan (4th ed.). Indeks.

Kasali, R. (2014). Self Driving: Menjadi Driver atau Passenger? Mizan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016a). Petunjuk Teknis Guru Pembelajar Moda Dalam Jaringan (Daring). Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016b). Sumber Daya Manusia Pendidikan Dasar dan Menengah. Pusat Data dan Statistik Pendidikan dan Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2017). Peta Jalan Generasi Emas Indonesia 2045. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Knight, G. R. (2007). Filsafat Pendidikan, Diterj.oleh: Mahmud Arif. Gama Media Bekerjasama dengan Center for Developing Islamic Education.

Lie, A., Andriono, T., & Prasasti, S. (2014). Menjadi Sekolah Terbaik: Praktik-Praktik Strategis dalam Pendidikan. Tanoto Foundation dan Raih Asa Sukses.

Marzano, R. J. (2013). Seni dan Ilmu Pengajaran, Diterj: Rahmat Purwono. Indeks.

Nafis, M. W. (2015). Model Pendidikan Guru Abad Ke-21. In Redesain Pendidikan Guru: Teori, Kebijakan, dan Praktik. Kencana Prenada Media Group.

Nasution, A. H., & Hermawan, K. (2018). Inovasi. ANDI.

OECD. (2018). PISA 2018 Results. OECD. https://www.oecd.org/pisa/PISA-results_ENGLISH.png

Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills). Tira Smart.

Savitri, A. (2019). Revolusi Industri 4.0: Mengubah Tantangan Menjadi Peluang di Era Disrupsi 4.0. Genesis.

Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. OECD Publishing.

Suryadi, A., Hayat, B., Cecep, R., Mohammad, A., Sulistyo, ., Rosyidi, U., & Yudi, L. (2014). Pendidikan untuk Transformasi Bangsa: Arah Baru Pendidikan untuk Perubahan Mental Bangsa. Kompas Media Nusantara.

Syam, S. (2016). Change Limiting Beliefs: Cara Mudah Mencapai Tujuan yang Bermakna dengan Memberdayakan Diri secara Maksimal. Gramedia Pustaka Utama.




DOI: https://doi.org/10.18860/mad.v12i2.9061



Copyright (c) 2020 Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED & SUPPORTED BY:

            

 

Creative Commons License

Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Madrasah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


EDITORIAL OFFICE
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan 
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398    
Email: madrasah@uin-malang.ac.id
Website:https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/madrasah

12djarum

loker situbondo

daihatsu situbondo