Kepemimpinan dan Nafkah Keluarga dalam Perspektif Nalar Tekstualis Ibn Hazm Al-Dzahiriy
Abstract
This study is motivated by the emergence of an assessment of the Dzahiriyah Islamic jurisprudence product, which on the one hand places the textual Dzahiriyah jurisprudence into the category of static jurisprudence, while on the different side it clearly shows the progress of the Dzahiriyah jurisprudence product. Through a study of the book of al-Muhalla written by Ibn Hazm, one conclusion is obtained that the Dzahiriyah madrasah fiqh products have relevance to efforts to build male and female relations in partnership family law and not superior-inferior positions. This can be seen from Ibn Hazm's view of leadership and conditional living in the family. Men and women alike have the possibility of becoming providers and leaders.
Kajian ini dilatarbelakangi oleh munculnya penilaian terhadap produk fiqih madzhab Dzahiriyah, yang di satu sisi menempatkan pola pikir tekstualis fiqih Dzahiriyah ke dalam kategori pemikiran fiqih yang statis, sementara pada sisi yang berbeda justru secara jelas menunjukkan progresifitas produk fiqih Dzahiriyah. Melalui kajian terhadap kitab al-Muhalla yang ditulis oleh Ibn Hazm, diperoleh satu kesimpulan bahwa produk fiqh madzhab Dzahiriyah memiliki relevansi terhadap upaya membangun hubungan laki-laki dan perempuan dalam hukum keluarga yang bersifat kemitraan dan bukan posisi superior-inferior. Hal ini dapat dilihat dari pandangan Ibn Hazm tentang kepemimpinan dan nafkah dalam keluarga yang bersifat kondisional. Laki-laki dan perempuan sama-sama memiliki kemungkinan menjadi pemberi nafkah dan pemimpin.Full Text:
Pdf (Bahasa Indonesia)References
Abu Ayd, Arif Khalil Muhammad. Al-Imam Dawud al-Dzahiri Wa Atsaruhu Fi al-Fiqh al-Islami. Kuwait: Dar al-Arqam, 1984.
Al-Khadimi, Nuruddin. Al-Dalil ‘Ind al-Dzahiriyah. Damaskus: Dar Ibn Hazm, 2000.
Al-Andalusi, Abu Muhammad Ali Ibn Ahmad Ibn Sa’id Ibn Hazm. Al-Muhalla Bi al-Atsar. Vol. 8. Beirut: Dar al-Kutub Ilmiyah, 2003.
_________, Abu Muhammad Ali Ibn Ahmad Ibn Sa’id Ibn Hazm. Al-Muhalla Bi al-Atsar. Vol. 9. Beirut: Dar al-Kutub Ilmiyah, 2003.
__________. Al-Nubadz Fi Ushul al-Fiqh al-Dzahiri. Beirut: Dar Ibn Hazm, n.d.
__________. Ibthal Al-Qiyas Wa al-Ra’y Wa al-Istihsan Wa al-Taqlid Wa al-Ta’lil. Damaskus: Matba’ah Jami’ah Damaskus, 1960.
__________ Maratib al-Ijma’ fi al-‘Ibadat wa al-Mu’amalat wa al-I’tiqadat. Beirut: Dar Ibn Hazm, 1998.
Al-Bukhari, Muhammad Ibn Isma’il. Shahih Al-Bukhari. Vol. 5. Damaskus: Dar Ibn Katsir, 1996.
Al-Alusi, Mahmud, Ruh al-Ma’ani fi Tafsir al-Quran al-Adzim wa Sab’u al-Matsani, Vol. 3. Beirut: Dar al-Fikr, 2001.
Al-Naja, ‘Imaduddin Abu, Matn al-Arba’in al-‘Imadiyah fi al-Huquq al-Zawjiyah. Mesir: t.tp.: t.th.
Al-Samara’i, Abdul Hamid Husain. “Ta’tsir al-Wad’ al-Siyasi Ala al-Madzhab al-Dzahiri.” Majallah Al-Jamiah Tigris Li al-Ulum al-Insaniyah 16, no. 2 (2009).
Al-Syuwa’ir, Abdussalam Ibn Muhammad, Atsar ‘Amal al-Mar’ah fi al-Nafaqat al-Zawjiyah. Riyad: Jami’ah al-Imam Muhammad Ibn Sa’ud al-Islamiyah, 2011.
Al-Qurtubi, Abu Abdillah Muhammad Ibn Abi Bakr, al-Jami’ li Ahkam al-Quran, Vol. 4. Beirut: Muassasah al-Risalah, 2006.
Ash-Shiddieqy, Hasbi. Pokok-Pokok Pegangan Imam-Imam Madzhab dalam Membina Hukum Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1974.
Asmawi. Fiqh Zahiriyah: Metode Penggalian Hukum Islam Dalam Perspektif Historis Sosiologis. Tulungagung: STAIN Tulungagung Press, 2011.
_______. “Rasionalisasi Tradisi Bermazhab Menurut Shah Wali Allah.” Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman 8, no. 1 (June 4, 2013). https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.1.29-52.
_______, Studi Hukum Islam: Dari Tekstualis-Rasionalis sampai Rekonsiliatif. Yogyakarta: Teras, 2012.
Fierro, Maribel. “Why Ibn Ḥazm Became a Ẓāhirī: Charisma, Law and the Court: Published in Hamsa. Journal of Judaic and Islamic Studies 4 (2017-March 2018), 1-21 Hamawy, Yaqut al-. Mu’jam al-‘Udaba.’ Kairo: Dar al-Ma’mun, n.d.
Hadi, Abdul, “Istinbat Hukum Islam Perspektif Az-Zahiri”, NURANI, 14, no. 2 (2014).
Hasbillah, Ahmad ‘Ubaydi. “Nalar Tekstual Ahli Hadis Dalam Ormas Modernis Dan Tradisionalis Islam Di Indonesia.” UIN Syarif Hidayatullah, 2017.
Himayah, Mahmud ‘Ali, Ibn Hazm wa Manhajuh fi Dirasat al-Adyan. t.tp.: Dar al-Ma’arif, 1983.
Khoirin, Nur “Penalaran Ushul Fiqh Ibnu Hazm (Analisis Penolakan ‘Illat dan Qiyas sebagai Dalil Hukum Islam”, Yudisia: Jurnal Pemikiran Hukum dan Hukum Islam 9, no. 1 (2018).
Mutahhari, Murtadha, Nidzam Huquq al-Mar’ah fi al-Islam. Iran: Dzawi al-Qurba, 2005.
Muslim, Abu al-Husain Muslim Ibn Hajjaj Ibn, Shahih Muslim. Riyad: Dar al-Salam, 2000.
Nawawi, Muhammad Ibn ‘Umar, Mirah Labid li Kasyf Ma’na Qur’an al-Majid, Vol. 1. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah, 1997.
ibn Rusyd, Muhammad Ibn Ahmad Ibn Muhammad, Bidayat al-Mujtahid wa Nihayat al-Muqtashid, Vol. 3. Kairo: Maktabah Ibn Taymiyah, 2001.
‘Itr, Nuruddin. Dawud Al-Asbahani Wa Haqiqat al-Madzhab al-Dzahiri. Nasyim al-Syam, n.d.
Qadir, Faqihuddin Abdul, Qira’ah Mubadalah: Tafsir Progresif untuk Keadilan Gender dalam Islam. Yogyakarta: IRCiSoD, 2019.
Shu’aylayk, Muhammad Abdullah Abu. Al-Imam Ibn Hazm al-Dzahiri: Imam Ahl al-Andalus. Damaskus: Dar al-Qalam, 1995.
Syaibah, ‘Abdul Qadir. Itsbat Al-Qiyas Fi al-Syari’ah al-Islamiyah Wa al-Radd ‘ala Munkirih. Riyadh, 1996.
Thahir, A. Halil. “Metode Ijtihad Menurut Ibnu Hazm: Telaah Kitab al-Ihkām Fi Uṣūl al-Ahkām.” Realita : Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam 14, no. 2 (November 9, 2016). https://doi.org/10.30762/realita.v14i2.241.
Tsaqafi, Muhammad Ibn Syadid Ibn Syidad, Ilzamat Ibn Hazm al-Dzahiri li al-Fuqaha’ min Khilal Kitabih al-Muhalla: Dirasah wa Taqwim”, Disertasi. Makkah: Jami’ah Umm al-Qura, 2011.
‘Uweis, Abdul Halim. Ibn Hazm Al-Andalusia Wa Juhuduh Fi al-Bahth al-Tarikhiy Wa al-Hadariy. Kairo: Al-Zahra li al-I’lam al-Arabi, 1988.
Wartini, Atik. “Jaminan Sosial Dalam Pandangan Ibnu Hazm Dan Relevansinya Dengan Pengembangan Jaminan Sosial Di Indonesia.” HUNAFA: Jurnal Studia Islamika 11, no. 2 (2014): 245–75. https://doi.org/10.24239/jsi.v11i2.356.245-275.
Wirman, Hardi Putra. “Problematika Pendekatan Analogi (Qiyas) Dalam Penetapan Hukum Islam (Telaah atas Pemikiran Ibn Hazm dan Ibn Qayyim al-Jawziyah).” . 47, no. 1 (January 1, 2013). https://doi.org/10.14421/asy-syir'ah.2013.%x.
Zacharias, Diana. “Fundamentals of the Sunnī Schools of Law.” Heidelberg Journal of International Law 66 (2006).
Zahrah, Muhammad Abu. Tarikh Al-Madzahib al-Islamiyah Fi al-Siyasah Wa al-Aqa’id Wa Tarikh al-Madzahib al-Fiqhiyyah. Kairo: Dar al-Fikr al-Arabi, n.d.
Zenrif, M. Fauzan, Tafsir Fenomenologi Kritis: Interrelasi Fungsional antara Teks dan Realitas. Malang: UIN Maliki Press, 2012.
DOI: https://doi.org/10.18860/j-fsh.v11i1.6574
Copyright (c) 2019 Nor Salam
Published By:
Shariah Faculty Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim MalangGajayana Street 50 Malang, East Java, Indonesia
De Jure: Jurnal Hukum dan Syar'iah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International