Pemasaran Jasa Pendidikan Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Perguruan Tinggi Islam
Abstract
The article discusses the challenges and problems experienced by Islamic Higher Education. In order to face these challenges and problems, a strategy is needed as a tool to gain competitive advantage. This article aims to clarify the strategy in marketing educational services as a strategy to improve the quality of education in Islamic tertiary institutions. This article uses a type of qualitative research with a type of library research, by collecting literature or materials sourced from books, journals and other related sources. PTI's service marketing strategy consists of 6 strategies in which these six strategies are not a sequence that reflects the stages of the steps, but a single strategy that can be carried out simultaneously or separately, including: SWOT analysis, identification of consumers and their needs, utilization of marketing channels and models, optimizing PTI's marketing agency, building public trust, and marketing mix. Meanwhile, measuring the level of customer satisfaction with the services offered by educational institutions can be carried out in the following ways: Complaint and suggestion system, Customer satisfaction surveys, Ghost shopping, Lost customer analysis customer analysis who switch.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amin, A., & Alinur, A. (2022). Strategi Manajemen Pemasaran Pendidikan dalam Peningkatan Kualitas Sekolah di Mts Annurain Lonrae. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(2), 96–107. https://doi.org/10.30863/ajmpi.v12i2.2779 Apriani, L., Abdul Gani, R., & Rasito, R. (2023). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Citra Di Pondok Pesantren Madinatul Ulum Merangin. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, dan Pendidikan, 2(6), 1817–1836. https://doi.org/10.54443/sibatik.v2i6.977 Effendi, M., & Latifah, N. A. (t.t.). Penetapan harga jasa pendidikan di perguruan tinggi keagamaan islam negeri (ptkin). Fathurrochman, I. (t.t.). Pemasaran Jasa Pendidikan Sebagai Strategi Peningkataan Minat Sekolah di Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia Bangka Tengah. Fauzi, A., Gunawan, A., & Hendri, F. (2020). Strategi Pemasaran Jasa Dan Layanan Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Di Mts Negeri Kota Cilegon). 2. Habibatullah, S., Darmiyanti, A., & Aisyah, D. S. (2021). Potensi Bahasa Anak Usia Dini 5-6 Tahun Melalui Metode Bercerita. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 1–7. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.5315 Harsoyo, R., & Dian Sukmawati, A. (2023). Strategi Pemasaran Pendidikan Berbasis Madrasah Riset dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di MAN 1 Ngawi. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 61–77. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v7i1.648 Hidayati, S., Mustagfiroh, Y. N., & Ilmiyah, S. (2023). The Urgency Of Teacher Competence In Understanding The Psychological Characteristics Of Students In Full-Day School System. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 8(2), 223–236. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v8i2.2417 Iqbal, M. (2019). Pemasaran Jasa Pendidikan dan Implementasinya sebagai Strategi Pengembangan Pendidikan di SMP Muhammadiyah 1 Depok Sleman Yogyakarta. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 127–146. https://doi.org/10.14421/manageria.2019.41-08 Khasanah, A. (2015). Pemasaran Jasa Pendidikan Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Di Sd Alam Baturraden. el-Tarbawi, 8(2), 161–176. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol8.iss2.art4 Qatrunnada, P. N. (2019). Analisis Sistem Informasi Manajemen Akademik dan Kompetensi Guru Untuk Meningkatkan Mutu Hasil Pembelajaran. 3(2). Rahayu, R. S. (2018). Studi literatur: Peranan Bahasa Inggris Untuk Tujuan Bisnis Dan Pemasaran. 1. Rofiki, M., Sholeh, L., & Akbar, A. R. (2021). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan dalam Meningkatkan Daya Saing Sekolah Menengah Atas di Era New Normal. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(6), 4057–4065. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1327 Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alphabeta. Sujarweni, V. W. (2014). Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Pustaka Baru Press. Syukur, F. (2021). Model Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Islam pada SD Nasima Semarang. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, dan Tradisi), 7(01), 1–14. https://doi.org/10.18784/smart.v7i01.1084
DOI: https://doi.org/10.18860/rosikhun.v3i1.21630
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 hidyatussaliki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jl. Raya Ir. Soekarno No.34 Dadaprejo, Pendem, Junrejo, Kota Batu, Jawa Timur