Implementasi Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Hafalan Al-Quran

M Makruf Al Arif, Mutiara Zulfa, Suwandi Suwandi

Abstract


The purpose of this research is the planning, implementation, and evaluation of learning IBS Al Hamra Dau Malang. Qualitative approach with a single case study design; researchers as instruments; data sources include caretakers of Islamic boarding schools, heads of foundations, administrators, ustadz and students of Islamic boarding schools; data collection techniques with interviews, observation, and documentation. Learning planning for IBS Al Hamra Dau Malang in principle is equipped with a Learning Implementation Plan. The teaching and learning process is carried out every Monday-Friday, the ustadz conveys the subject matter using the classical material delivery method in four halaqoh, and ends with a deposit. Learning evaluation uses formative evaluation, namely an assessment in the form of a test carried out after one subject has been memorized by students and summative evaluation.


Keywords


Tahfizh Al-Qur'an; Tahfizh learning management

Full Text:

PDF

References


Afifah, M. N., Aep Saepudin, & Huriah Rachmah. (2022). Implementasi Metode Talaqqi dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Quran. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 515–522. https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i2.3834 Anam, K. (2018). Manajemen Pembelajaran Al-Quran bil Ghoib dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa… Oleh: Khoirul Anam. 8. Hidayati, S., Mustagfiroh, Y. N., & Ilmiyah, S. (2023). The Urgency Of Teacher Competence In Understanding The Psychological Characteristics Of Students In Full-Day School System. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 8(2), 223–236. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v8i2.2417 Irhas, M., & Mahmud, M. E. (2021). Peningkatan kualitas hafalan al - quran melalui media audio speaker al-quran di hsg khoiru ummah loa janan ilir samarinda. 1. Kamaludin, H., Hidayat, S., & Ali, M. (2020). Manajemen Pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an Di Pesantren Al-Kahfi Surakarta Dan Pesantren Nurul Iman Karanganyar. Profetika: Jurnal Studi Islam, 21(1), 77–85. https://doi.org/10.23917/profetika.v21i1.11061 Mardhiah, A. (t.t.). Peningkatan Kemampuan Membaca dan Menghafal Alquran Dengan Menggunakan Strategi Reading Aloud Bagi Siswa Kelas VI SDN 6 Kualasimpang. Marjuni, A., & Harun, H. (2019). Penggunaan multimedia online dalam pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 194. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10015 Nasution, H. S. (2019). Penerapan Saintifik Dapat Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Tentang Sistim Gerak Pada Manusia Pelajaran Ipa Di Kelas VIII.6 SMP Negeri 1 Rambah KAB. Rokan Hulu Tahun Pelajaran 2016/2017. 2. Nurhayati, H., Robandi, B., & Mulyasari, E. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe tgt untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sd. Olfa, E. M. (2020). Pengaruh Model Belajar Murder Terhadap Penguasaan Peserta Didik Di MTs PP Tunas Harapan Tembilahan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(1), 151–168. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i1.81 Saifulloh, A. M., & Darwis, M. (2020). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(2), 285. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i2.638 Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Bisnis, (Keempat). CV Alfabeta. Sujarweni, V. W. (2014). Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Pustaka Baru Press. Warjo, J., Soetisna, U., & Muis, A. (2019). Implikasi Gaya Berpikir dan Interaksi Sosial Siswa pada Pembelajaran Model Kooperatif Berbasis Media Informasi dan Komunikasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Edubiologica Jurnal Penelitian Ilmu dan Pendidikan Biologi, 6(1), 14. https://doi.org/10.25134/edubiologica.v6i1.2358 Wijaya, C., Siregar, M. F. S., Ruslan, M., Holid, S., & Roslaeni, R. (2021). Manajemen Pembelajaran Taḥfiẓ dalam Peningkatan Minat Menghafal Alquran Siswa di Yayasan Tahfidzul Quran Al-Fawwaz Medan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01). https://doi.org/10.30868/ei.v10i01.1214 Zuhri, S. (t.t.). Pengaruh kompetensi sosial guru dan pola asuh orang tua terhadap iklim belajar di kelas ix smp muhammadiyah serpong, tangerang selatan, banten.




DOI: https://doi.org/10.18860/rosikhun.v2i3.21760

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 M Makruf Al Arif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


INDEXED BY

    

    
                                                                         

AR-ROSIKHUN: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 
Mailing Address
Pascasarjana Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jl. Raya Ir. Soekarno No.34 Dadaprejo, Pendem, Junrejo, Kota Batu, Jawa Timur