CONTENT ANALYSIS OF ARABIC VOCABULARY IN AL QURAN FOR THE IMPROVEMENT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afifi, S., & Kurniawan, I. N. (2021). Ragam Komunikasi Verbal dalam Al-Qur’an. Jurnal Komunikasi, 15(2), 153–170.
Aflisia, N., & Harahap, P. (2019). Eksisten Bi’ah Lughawiyah Sebagai Media Berbahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Muhadatsah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Curup. Lisanul’Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 8(1), 40–55. https://doi.org/10.15294/la.v8i1.32545
Agustian, A. G. (2003). Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power. Arga.
Ahmad, F. (2017). Konsep Kecerdasan Emosi dalam Tafsir Mahasin Al-Ta’wil (Emotional Intelligence and Mahasal Interpretation of AL-Ta’wil). UIN Sunan Kalijaga.
Ahmad, I., Boriri, A., & Atib, M. (2023). Makna Q.S. 94 Ayat 5 dan 6 Tinjauan Semantik Toshihiko Izutsu. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(May), 799–806. https://doi.org/10.5281/ZENODO.8247826
Ahyar, D. B. (2019). Analisis Teks Dalam Penelitian Kebahasaan (Sebuah Teori dan Aplikatif). Shaut Al Arabiyyah, 7(2), 100. https://doi.org/10.24252/saa.v7i2.10273
Al-Hafidz, I. Z. (2017). Tafsir Al-Madinah Al-Munawwarah. Insan Kamil.
Al Yamin, D. L. (2023). Bahasa Arab Sebagai Identitas Budaya Islam dan Pemersatu Keberagaman Suku. Ta’limi: Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 2(1), 73–86. https://doi.org/10.53038/tlmi.v2i1.60
Anam, N. (2021). Formulasi Belajar Dan Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences (Kecerdasan Majemuk) di Lembaga Pendidikan. Childhood Education, 2(1), 12–34. https://doi.org/10.53515/CJI.2021.2.1.12-34
Anshar, A. (2022). Korelasi Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab Dengan Keterampilan Berpidato Bahasa Arab. Al-Maraji’ : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 67–81. https://doi.org/10.26618/almaraji.v6i1.8130
Anwar, M. Z., Muafi, Widodo, & Suprihanto, J. (2020). Human Islamic Spiritual Intelligence: Strategi dalam Peningkatan Kinerja Sumber Daya Manusia Sumber Daya Manusia. Deepublish.
Arif, Z., & Abdurahman, A. (2021). Kosa Kata Kebaikan Dalam Al Quran (Analisis Makna Pada Kata Al Khair, At Tayyib, Dan Al Hasanah). Al-I’jaz Jurnal Studi Al-Qur’an, Filsafah Dan Kesilaman, 3(1).
As-Saa’di, A. bin N. (2006). Tafsir As-Sa’di. Pustaka Sahifa.
Asyqar, M. S. Al. (2020). Zubdatut Tafsir Min Fathil Qadir. Universitas Islam Madinah.
Bahri, S. (2022). Pertumbuhan Institusi Pendidikan Awal di Indonesia. Edu-Riligia: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 5(2). https://doi.org/10.47006/er.v5i2.12917
Budiana, I. (2021). Peran Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Emosional Bagi Generasi Digital Native. Istigha: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(1). https://badge.dimensions.ai/details/doi/10.33853/istighna.v4i1.103?domain=https://e-journal.stit-islamic-village.ac.id.
Creswell, J. W. (2002). Desain Penelitian Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. KIK Press.
Fauziatun, N., & Misbah, M. (2020). Relevansi Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) dengan Pendidikan Karakter. Jurnal Kependidikan, 8(2), 142–165. https://doi.org/10.24090/jk.v8i2.5260
Faza, A. M. D. (2022). Moderasi Beragama Para Sufi. Merdeka Kreasi. http://repository.uinsu.ac.id/18213/
Hadi, S. (2018). Konsep Sabar dalam Al-Qur’an. Urnal Madani: Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Humaniora, 1(2), 473–488. https://doi.org/10.33753/madani.v1i2.25
Hamka. (1981). Tafsir Al-Azhar. Yayasan Nurul Islam.
Hidayatulloh, M. D. (2023). Makna Umum Al-Qurán dan Kedudukannya sebagai Sumber Ilmu Pengetahuan. Setyaki: Jurnal Studi Keagamaan Islam, 1(1). https://doi.org/10.59966/setyaki.v1i1.5
Isnaini, M., & Iskandar, I. (2021). Akal dan Kecerdasan dalam Perspektif Al-Qur’an dan Hadits (Reason and intelligence in the perspective of the Quran and Hadith). Mushaf Journal, 1(1).
Isnaini, S. N. (2021). Tafsir Ayat-Ayat Teologis dalam al-Muharrar al-Wajiz: Studi Kritis Atas Tuduhan I’tizal terhadap Ibnu Athiyyah. Jurnal Online Studi Al-Qur’an, 17(2), 207–231. https://doi.org/10.21009/JSQ.017.2.03
Kanus, O., & Saerozi, A. (2023). Interpretation of Educational Verses Study of the Interpretation of Q.S Al-Baqarah 30-34 (Value and Implications in the World of Islamic Education). Al-Kawakib (Jurnal Keislaman), 4(2), 135–145. https://doi.org/10.24036/kwkib.v4i2
Kintoko, K., Suprihatiningsih, S., & Harmini, T. (2023). Mengelola Kecerdasan Emosional dalam Pembelajaran Matematika. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 9(1), 109. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1152
Maitrianti, C. (2021). Hubungan Antara Kecerdasan Intrapersonal Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2).
Maulina, I., & Budiyono, A. (2021). Peran Keluarga dalam Pengelolaan Emosi Anak Usia Golden Age di Desa Gambarsari. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 7(1), 21. https://doi.org/10.31602/jmbkan.v7i1.3404
Moleong, L. J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Remaja Rosdakarya.
Munir, M. (2020). Ayat-Ayat Pendidikan Tentang Tujuan Pendidikan. Madinah: Jurnal Studi Islam, 7(1). https://doi.org/10.58518/madinah.v7i1.1314
Murni, D. (2016). Kecerdasan Emosional Menurut Perspektif Al-Quran (Emotional Intelligence According to the Perspective of the Quran). Syahadah, 5(1). https://doi.org/10.32520/syhd.v5i1.71
Nisa, A. W. C., & Susandi, A. (2021). Kontribusi Pendidikan Islam dalam Menumbuhkan Kecerdasan Emosional. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 154–170.
Rosi, B. (2019). Internalisasi Konsep Ummatan Wasathan Dengan Pendekatan Dakwah Kultural. Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 93–109. https://doi.org/10.36420/ju.v5i1.3641
Rozani, M. (2022). Metode Pengajaran Baca Al-Qur’an Di Indonesia Dalam Perspektif Pembelajaran Permulaan Bahasa Arab. Realita : Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 19(2). https://doi.org/10.30762/realita.v19i2.3515
Salida, A., & Zulpina, Z. (2023). Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Quran dan Ijtihadiyyah. Jurnal Sathar, 1(1), 23–33. https://doi.org/10.59548/js.v1i1.40
Sarnoto, A. Z., & Rahmawati, S. T. (2020). Kecerdasan Emosional Dalam Perspektif Al- Qur’an. Jurnal Statement: Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 10(1), 21–38. https://doi.org/10.56745/js.v10i1.17
Sarnoto, A. Z., & Wibowo, S. (2021). Membangun Kecerdasan Emosional Melalui Zikir Dalam Perspektif Al-Qur’an (Building Emotional Intelligence Through Remembrance (Zikr) in the Perspective of the Quran). 2021, 11(1). https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/553/
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Kanisius.
Shihab, M. Q. (2013). Dia di Mana-Mana: “Tangan” Tuhan di Balik Setiap Fenomena. Lentara Hati.
Sholiha, Z. ‘Amilatun, & Muaziroh, U. (2018). Aktualisasi Konsep Sabar Dalam Perspektif Al-Qur’an (Studi Terhadap Kisah Nabi Ayub). Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alquran Dan Tafsir, 3(2), 200. https://doi.org/10.32505/tibyan.v3i2.616
Sulistiyaningsih, R., Eva, N., Qoyyimah, N. R. H., Ar-Robbaniy, N. A., Andayani, S., Yaqin, A., Yunus, M., Risqi, M., & Mubarok, A. S. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Majemuk pada Generasi Milenial Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Insantama Malang. Jurnal Guyub of Community Engagement, 1(3). https://doi.org/10.33650/guyub.v1i3.1563
Surasman, O. (2021). Karakter Negatif Manusia Dalam Al-Quran. Al Burhan: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pengembangan Budaya Al-Qur’an, 21(1), 70–87. https://doi.org/10.53828/alburhan.v21i01.220
Syafi’i, M. (2023). Persepsi Siswa Terhadap Layanan Koleksi di Perpustakaan SMA Negeri 4 Palu [Universitas Islam Negeri Datokarama Palu]. https://repository.uindatokarama.ac.id/id/eprint/2957/
Tentiasih, S., & Ahmadi, A. (2021). Pembelajaran Menghafal Al Qur’an Dan Mufradat Dasar Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Tallaqi. Pelangi: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 3(2), 1–15. https://doi.org/10.52266/pelangi.v3i2.672
Thaib, E. N. (2019). Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2). https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.485
Zainuddin, Z. (2020). Damai Menurut Tafsir Isyari. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah, 16(2), 140. https://doi.org/10.22373/jim.v16i2.6563
DOI: https://doi.org/10.18860/ling.v19i1.25543
Copyright (c) 2024 LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Member of:
Indexed by:
Editorial Office:
Laboratory of Information and Publication, Faculty of Humanities
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144
Email: jurnallingua@gmail.com
Phone: +62 (0)341 570872
LiNGUA by Laboratory of Information and Publication, Faculty of Humanities is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/humbud/index.