Geometry concept on monument tugu malang city

Yolanda Redita Ika Ning Tiyas, Ud’Hiyata Zahbi, Nurul Afidatuzzaro

Abstract


This study aims to identify the concept of geometry contained in the monument of Malang City. This research is a qualitative research with ethnographic approach.  Data collection techniques used were observation and literature study. This study concluded that the Malang City monument has mathematical concepts that can be applied in learning activities, namely the concept of flat and spatial shapes.


Keywords


Geometri, Etnomatematika, Tugu Kota Malang.

Full Text:

PDF

References


Anam, M. M. (2017). Strategi ikonik wisata untuk memperkenalkan kota malang sebagai salah satu destinasi wisata religi. PESONA, 2(02), 1–11.

N, Astari, Kurniawan, E.B., & Sasongko, W. (2021). Atribut-atribut pembentuk city image pada kawasan tugu malang berdasarkan persepsi wisatawan. Planning for Urban Region and Environment, 10(03), 44–52.

Astriandini, M. G., & Kristanto, Y. D. (2021). Kajian etnomatematika pola batik keraton surakarta melalui analisis simetri mosharafa. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1). https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.831

Cahyani, A. (2016). Peningkatan pemahaman konsep dan pemecahan masalah matematika dengan model discovery learning. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Suharjana, A. (2008). Mengenal bangun ruang dan sifat-sifatnya di sekolah dasar. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.

Effendi, K. N. S. (2017). Pemahaman konsep siswa kelas viii pada materi kubus dan balok. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(4), 87–94. https://doi.org/10.23969/symmetry.v2i2.552

Fajarisman, W, A., & Kustiowati. (2021). pengembangan media pembelajaran berbasis adobe flash cs6 pada mata pelajaran bahasa mandarin untuk SMP/MTS. Education Journal : Journal Education Research and Development, 5(1), 1–16.

Fauzi, I., & Arisetyawan, A. (2020). Analisis kesulitan belajar siswa pada materi geometri di sekolah dasar. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 27–35.

Hada, K. L., Maulida, F. I., Dewi, A. S., Dewanti, C. K., & Agus Miftakus Surur. (2021). Pengembangan media pembelajaran blabak trarerodi pada materi geometri transformasi : tahap expert review fitriana ika maulida aisyah susmita dewi checylya kharisma dewanti agus miftakus surur pendahuluan media dapat diartikan secara sempit sebagai sistem. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 155–178.

Jusniani, N. (2018). Analisis kesalahan jawaban siswa pada kemampuan pemahaman matematis melalui pembelajaran kontekstual. Prisma, 7(1), 82. https://doi.org/10.35194/jp.v7i1.361

Kusainun, N. (2020). Analisis standar penilaian pendidikan di indonesia. Jurnal Pendidikan, 5(1), 1–7.

Munir, M. (2021). Ragam budaya indonesia sebagai strategi dalam membangun literasi dan sdm masyarakat. Ambarsa Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 43–54.

Mulianty, H. R., Hanifah, A. N., & Sugandi, A. I. (2018). Hubungan antara kemampuan pemahaman matematik dengan kemandirian belajar siswa smp yang menggunakan pendekatan kontekstual. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(6), 1071–1078.

Musriroh, R. Z., Hidayanto, E., & Rahardi, R. (2021). Penalaran spasial matematis dimensi persepsi dan visualisasi kelas viii dalam pemecahan masalah geometri. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(11), 1774–1781.

Nasution, M. (2008). Konsep standar proses dalam pembelajaran matematika. Alfabeta.

Nuryami, & Apriosa, K. D. (2024). Eksplorasi etnomatematika batik probolinggo sebagai sumber belajar matematika sekolah. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 7(1), 177–190. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i1.20628

Radiusman. (2015). Studi literasi: pemahaman konsep siswa pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1–8.

Sari, R. M. M., & Roesdiana, L. (2019). Analisis kesulitan belajar siswa sma pada pembelajaran geometri 1. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(2), 209–214.

Tandiseru, S.R.. (2015). Efektifitas pendekatan kontekstual budaya lokal terhadap pencapaian kemampuan representasi matematis siswa SMP. JURNAL KIP, 3(1), 675–683. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14949

Soedyarto, N., & Maryanto. (2008). Matematika Untuk SMA dan MA Kelas X1 Program IPA. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Subagyo, A., Listyorini, T., & Susanto, A. (2015). Pengenalan rumus bangun ruang matematika berbasis augmented reality. Prosiding SNATIF, 29–32.

Wulandari, C. (2017). Menanamkan konsep bentuk geometri (bangun datar). Jurnal Pengabdian Masyarakat Ipteks, 3(1), 1–8.

Wulandari, I. M., & Anugrahen, I. (2021). Pengembangan media komik matematika berbasis visual pada materi kerucut dan tabung di sekolah dasa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(2), 269–277. https://doi.org/10.5281/zenodo.4683023




DOI: https://doi.org/10.18860/ijtlm.v5i1.24676

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Yolanda Redita Ika Ning Tiyas, Ud’Hiyata Zahbi, Nurul Afidatuzzaro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


International Journal on Teaching and Learning Mathematicsis powered byOpen Journal Systems

Department of Mathematics Education
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

Information:

Address: Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144 
Phone/Fax: (0341) 552398
Website: ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/ijtlm
View Stats: Web Analytics View IJTLM Stats
Email: ijtlm@uin-malang.ac.id
p-ISSN: 2621-2188
e-ISSN: 2621-2196

Indexed by :


International Journal on Teaching and Learning Mathematics is licensed under
a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


To ensure the language quality of the manuscript, the authors have to usea professional proofreading service.