Religious Moderation in Madrasah Ibtidaiyah: A Systematic Review of Contextual Mathematics Learning Strategies

Arfi Wahyu Nurkarim, Ahmad Isroil, Supriyanto Supriyanto, Abdurrahman Rifki

Abstract


The integration of religious moderation values into mathematics learning in Islamic elementary schools (Madrasah Ibtidaiyah) is a promising approach to simultaneously develop students' character and mathematical reasoning. This study aims to systematically review the strategies and methods used to embed values such as tolerance (tasamuh), justice (i’tidal), balance (tawazun), and deliberation (syura) through contextual mathematics learning. Using a systematic literature review method, this study analyzed peer-reviewed articles, books, and official documents published between 2015 and 2024 across databases such as Google Scholar, DOAJ, and Garuda. Findings indicate that contextual learning especially through open-ended problems, inclusive group projects, and real world applications not only promotes inclusive values but also enhances students' mathematical competence, particularly in reasoning, proportional thinking, and problem-solving. Teachers play a crucial role in designing lessons that address cognitive, affective, and spiritual dimensions. This review provides practical insights for educators and policymakers and identifies future research directions to strengthen integrative models of mathematics education in Madrasah Ibtidaiyah.

Keywords


religious moderation; mathematics education; value integration; primary education; Madrasah Ibtidaiyah

Full Text:

PDF

References


Abdussakir. (2018). Integrating Mathematics and Religious Teachings and Values in Elementary and Secondary School. International Journal of Education and Research, 6(11), 97–106.

Direktorat Jenderal Pendidikan Islam. (2021). Panduan implementasi moderasi beragama di madrasah. Jakarta: Direktorat Kurikulum, Sarana, Kelembagaan dan Kesiswaan (KSKK) Madrasah, Kementerian Agama Republik Indonesia.

Hamdani, R., & Rizki, A. (2021). Media Pembelajaran Inklusif dalam Pengajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inklusif, 6(1), 78-89.

Hartono, R., & Sulastri, S. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Nilai-nilai Moderasi Beragama untuk Siswa MI. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(2), 45-58.

Kementerian Agama RI. (2019). Moderasi Beragama. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat.

Kementerian Agama RI. (2020). Penguatan Moderasi Beragama pada Pendidikan Agama dan Keagamaan. Jakarta: Dirjen Pendis.

Lestari, E., & Ningsih, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika yang Inklusif dan Berbasis Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 189-200.

Mulyadi, A., & Setiawan, R. (2018). Kerjasama dalam Pembelajaran Matematika: Sebuah Pendekatan untuk Menanamkan Nilai-nilai Sosial dan Moderasi Beragama. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(4), 112-123.

Nafi’an, M. I., Ahmadi, B., Muttaqin, M. N., & Afifah, D. S. N. (2023). Internalization of Islamic moderation value in mathematics problem solving. ATHENA: Journal of Social, Culture and Society, 1(3), 138–143. https://doi.org/10.58905/athena.v1i3.139

Nurhayati, E., & Fauzan, A. (2021). Pembelajaran Matematika Berbasis Konteks: Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Moderasi Beragama. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 17(3), 78-90.

Purwanti, E., & Setiawan, T. (2019). Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Multikultural untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Keberagaman. Jurnal Pendidikan Multikultural, 5(2), 98-110.

Rahman, M., & Amalia, S. (2021). Strategi Pembelajaran Matematika untuk Menanamkan Nilai-nilai Moderasi Beragama di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 49-65.

Rahmawati, N., & Nurhasanah, A. (2020). Pembelajaran Matematika Berbasis Proyek untuk Mengembangkan Keterampilan Kolaboratif dan Moderasi Beragama. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 9(2), 134-145.

Salim, A, dkk. (2023). Moderasi Beragama: Implementasi dalam Pendidikan, Agama, dan Budaya Lokal. Malang: Selaras Media Kreasindo

Suryani, N., & Wahyuni, S. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 23-30.

Syafitri, D., & Lestari, W. (2021). Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Matematika untuk Mendukung Moderasi Beragama. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(1), 56-67.

Wahid, S., & Hidayat, T. (2022). Implementasi Pendidikan Moderasi Beragama Melalui Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 34-47.

Wijaya, H., & Astuti, D. (2019). Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika untuk Menumbuhkan Nilai-nilai Toleransi. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(3), 102-115.




DOI: https://doi.org/10.18860/ijtlm.v9i1.33888

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2025 Arfi Wahyu Nurkarim, Ahmad Isroil, Supriyanto Supriyanto, Abdurrahman Rifki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by :