Konsep diri dengan kecenderungan kecemasan berbicara di depan umum pada mahasiswa
Abstract
The tendency of speaking anxiety is the condition of individuals who are uncomfortable and feel anxious so that they cannot compose messages when facing situations in public. However, the fact is that students often experience anxiety about speaking in public. One of the factors a person experiences anxiety when speaking in public is a person's self-confidence and abilities because it is closely related to a person's self-concept. The purpose of this study was to find out whether there is a relationship between self-concept and public speaking anxiety among students at Merdeka University Malang. The study population consisted of 12,104 students at Merdeka University Malang, using a purposive sampling technique with a sample of 270 students. The research instrument used a self-concept scale and a tendency scale of public speaking anxiety with a Likert scale model. Based on the results of hypothesis testing, indicates that self-concept has a significant negative relationship with the tendency of anxiety to speak in public. The higher the self-concept, the lower the tendency of public speaking anxiety among students at the Merdeka University of Malang. Conversely, the lower the self-concept, the higher the tendency of public speaking anxiety among students at the Merdeka University of Malang.
KEY WORDS:
self concept; anxiety; public speaking anxiety; student
ABSTRAK
Kecenderungan kecemasan berbicara yaitu kondisi individu yang tidak nyaman, merasa cemas sehingga tidak mampu menyusun pesan ketika menghadapi situasi di depan umum. Namun, faktanya mahasiswa masih sering mengalami kecemasan berbicara didepan umum. Salah satu faktor seseorang mengalami kecemasan saat berbicara didepan umum yaitu rasa percaya diri serta kemampuan yang dimiliki seseorang, karena berkaitan erat dengan konsep diri seseorang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memaparkan hubungan konsep diri dengan kecemasan berbicara di depan umum pada mahasiswa Universitas Merdeka Malang. Populasi penelitian berjumlah 12.104 mahasiswa Universitas Merdeka Malang, menggunakan teknik purposive sampling dengan sampel berjumlah 270 mahasiswa. Instrumen peneliti menggunakan skala konsep dirii dan skala kecenderungan kecemasan berbicara di depan umum dengan model skala likert. Berdasarkan hasil uji hipotesis, menunjukan bahwa konsep dirii memiliki hubungan signifikan negatif dengan kecenderungan kecemasan berbicara di depan umum. Artinya, semakin tinggi konsep diri, maka semakin rendah kecenderungan kecemasan berbicara di depan umum pada mahasiswa Universitas Merdeka Malang. Sebaliknya, semakin rendah konsep diri, maka semakin tinggi kecenderungan kecemasan berbicara di depan umum pada mahasiswa Universitas Merdeka Malang.
KATA KUNCI
konsep diri; kecemasan; kecemasan berbicara di publik; mahasiswa
Copyright ©2023. The Authors. Published by Journal of Indonesian Psychological Science (JIPS). This is an open access article under the CC BY NO SA. link: Creative Commons — Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International — CC BY-NC-SA 4.0
Full Text:
PDFReferences
Arianto, B. (2020). Hubungan Konsep Diri dengan Kenakalan Remaja pada Siswa di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Wih Pesam Kabupaten Bener Meriah. In Skripsi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry. Banda …. Aswida, W., Marjohan, ., & Syukur, Y. (2012). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Mengurangi Kecemasan Berkomunikasi pada Siswa. Konselor, 1(2), 1–11. https://doi.org/10.24036/0201212697-0-00 Beebe, S. A. ., Beebe, S. J., & Ivy, D. K. (2009). Communication principles for a lifetime: Volume 4: Presentational speaking (7th ed., Vol. 4). Hurlock, E. (1978). Perkembangan Anak. Jilid, 2, 123. Ilyas, A., & . M. (2013). Hubungan antara keterampilan komunikasi dengan kecemasan berbicara di depan umum ( studi korelasional terhadap mahasiswa jurusan bimbingan dan konseling FIP UNP angkatan 2011). Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 273–278. Ilyas, A., & Marjohan. (2013). Hubungan Antara Keterampilan Komunikasi Dengan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum. Konselor, 2(1), 273–278. https://doi.org/10.24036/02013211203-0-00 Johnson, R. (2003). The art of public speaking. In Fire Engineering (12th ed., Vol. 156, Issue 1). McGraw-Hill Education. https://doi.org/10.2307/452338 Khan, T. M., Ejaz, M. A., & Azmi, S. (2009). Evaluation of communication apprehension among first year and final year pharmacy undergraduates. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 3(6), 1885–1890. Kholisin, K. (2014). Kecemasan Berbicara Ditinjau Dari Konsep Diri Dan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmu Dakwah, 34(1), 77. https://doi.org/10.21580/jid.v34i1.65 Kusuma, W. D., Psikologi, F., Utami, A. B., Psikologi, F., Ramadhani, H. S., & Psikologi, F. (2022). Kecemasan berbicara di depan umum pada mahasiswa pasca pandemi: bagaimana peran body image ? Sukma: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(02), 270–280. McCroskey, J. C. (2015). An introduction to rhetorical communication: A western rhetorical perspective. In An Introduction to Rhetorical Communication: A western Rhetorical Perspective (10th ed.). Pearson. https://doi.org/10.4324/9781315663791 Morreale, S. P., Worley, D. W., & Hugenberg, B. (2010). The basic communication course at two- and fouryear U.S. colleges and universities: Study VIII—the 40th anniversary. Communication Education, 59, 405–430. Munawaroh, M., Fitri, L., Celvi, A., Kunti, A., & Laila, S. N. L. (2022). Analisis Speaking Anxiety Dalam Proses Pembelajaran Pada Mahasiswa PBI Semester 5 UIN Raden Mas Said Surakarta. Academica, 6(2), 263–276. Nuryono & Rahmawati, F. E. (2014). Penerapan Terapi NLP (Neuro Linguistic Programming) Untuk Menurunkan Kecemasan Berbicara di Depan Umum Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Pare. Jurnal BK UNESA, 04(03), 682. Rakhmat, J. (2013). Psikologi Komunikasi. PT. Remaja Rosda Karya. Rizkiyani. (2012). Pengaruh Konseling Kelompok terhadap Konsep Diri Remaja di Panti Asuhan Darul Hadlonah Semarang. Skripsi. Jurusan Bimbingan Penyuluhan Islam (BPI) Institut Agama Islam Negeri Walisongo. Syamsyu, Y. (2015). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. In Pustaka Setia. Remaja Rosdakarya. Saifuddin, A. (2013). Metode Penelitian Metode Penelitian. In Metode Penelitian Kualitatif (Vol. 1, Issue 17). Pustaka Pelajar. Sunaryo. (2004). Psikologi Untuk Pendidikan. EGC. Wahyuni, S. (2013). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Berbicara di Depan Umum Pada Mahasiswa Psikologi. In Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi (Vol. 1, Issue 4). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v1i4.3519 Wening, K., & Breitkreutz, J. (2010). Novel delivery device for monolithical solid oral dosage forms for personalized medicine. International Journal of Pharmaceutics, 395(1–2), 174–181. https://doi.org/10.1016/j.ijpharm.2010.05.036
DOI: https://doi.org/10.18860/jips.v3i1.21072
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
------------------------------------------------------------------------------------------
Journal of Indonesian Psychological Science (JIPS) by http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/psiko is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats