Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran IPS “MAPS” dengan Game Web Browser Based Learning untuk siswa SMP

Santi Dwi Retno Eko Putro, Khofifatu Rohmah Adi, Nurul Ratnawati

Abstract


Purpose of this research is to produce Social Studies Learning Evaluation Media “MAPS”. This media is designed with a web browser-based learning game for junior high school students, testing their feasibility and practicality. This study adopts seven stages of research and development by Borg and Gall: (1) Analysis of potentials and problems, (2) data collection, (3) product design, (4) design validation, (5) design revisions, (6) product trials, (7) final product revisions. The subjects of this study are social studies teacher and 31 students VII.6 students of State Junior High School 23 Malang with data collection instruments in the form of questionnaires. The feasibility test results that have been conducted, show an average score of 3.71 for material validation, 3.5 for validation of IPS learning evaluation, and 3.87 for media validation. Based on the average value, social studies learning evaluation media "MAPS" is declared "Very Feasible" to use. The media practicality test was conducted based on the response of the test subject. Practicality test results showed a percentage of 97.5% for teacher response results and 87.66% for student response results. Based on the percentage of user response, social studies learning evaluation media "MAPS" can be declared "Very Practical" to use.


Keywords


development; evaluation media; web browser

Full Text:

PDF

References


Annisa, A. R., Putra, A., & Dharmono. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Anti Bakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 72-80.

Asih, T. (2018). Perkembangan Tingkat Kognitif Peserta Didik di Kota Metro. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(1), 9-17.

Meredith Gall, Walter R. Borg. 2007. Educational Research : An Introduction. 8 penyunt. New York: Longman. Retrieved from: https://books.google.co.id/books?id=_rRhQgAACAAJ

BPS. (2020). Jumlah Sekolah, Murid, dan Guru Sekolah Menengah Pertama (SMP) 2018-2020. [online] Diambil dari https://malangkota.bps.go.id/dynamictable/2020/01/10/153/jumlah-sekolah-guru-dan-murid-di-sekolah-menengah-pertama-smp-di-kota-malang-2011-2018

Chairawati, F. (2014). Evaluasi Pembelajaran pada Kelas Internasional Fakultas Dakwah IAIN Ar-Raniry. Jurnal Al-Bayan, 20(29), 15-32

Chotimah, K. (2018). Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran melalui E-Learning di Sekolah Indonesia Kota Kinabau (SIKK) Malaysia. Thesis Under Graduates, Universitas Negeri Semarang, Indonesia.

Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo: Electronics, Informatics, and Vocational Education, 2(2), 204-210.

Farida, I. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Fitri, E., Erwinda, L., & Ifdil. (2018). Konsep Adiksi Game Online dan Dampaknya terhadap Masalah Mental Emosional Remaja serta Peran Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 4(3), 15-22.

Huda, M. (2016). Pembelajaran Berbasis multimedia dan Pembelajaran Konvensional: (Studi Komparasi di MTs. Al-Muttaqin Plemahan Kediri). Jurnal Penelitian, 10(1). 125-146.

Idrus. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. ADAARA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920-935.

Indriyani, L. (2019, tanggal bulan). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia.

Mustaqim, M. (2017). Model Evaluasi Pembelajaran STAIN Kudus (Studi Kasus Sistem Evaluasi Pembelajaran Dosen Prodi Manajemen Bisnis Syari'ah STAIN Kudus). QUALITY, 5(1), 155-169.

Nasution, T., & Lubis, M. (2018). Konsep Dasar IPS. Yogyakarta: Samudra Biru.

Nuriansyah, F. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Online dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Saat Awal Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 1(2), 61-65.

Prayitno, W. (2013). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). [Online] Diambil dari https://lpmpjogja.kemdikbud.go.id/evaluasi-pembelajaran-berbasis-tik/

Putro, K. Z. (2017). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama, 17(1), 25-32.

Sawaluddin, & Siddiq, M. (2020). Langkah-Langkah dan Teknik Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal PTK & Pendidikan, 6(1), 13-24.

Setyosari, P. (2014). Menciptakan Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(1), 243-257.

Sukiman. (2012). Pengembangan Sistem Evaluasi. Yogyakarta: Insan Madani.

Sulestry, & Baharuddin. (2019). Media Pembelajaran Geometri dalam Konsep Behavioristik. SEMANTIK: Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Komputer. Universitas Cokroaminoto Palopo, Indonesia.

Surahman, E., & Mukminan. (2017). Peran Guru IPS sebagai Pendidik dan Pengajar dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 1-13.

Syukur, A., & Suprayogi, D. (2016). Game Tradisional Tarik Tambang Berbasis Web. IT Journal Research and Development, 1(1), 38-49.

Warsita, B. (2018). Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Widyoko, E. (2010). Evaluasi Program Pembelajaran: Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yunus, N. R., & Rezki, A. (2020). Kebijakan Pemberlakuan Lockdown Sebagai Antisipasi Penyebaran Corona Virus Covid-19. SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-i, 7(3), 227-238.




DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v8i1.12266

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial)
Mailing Address
Social Studies Department
Faculty Tarbiyah and Teacher Training
Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
 


Creative Commons License

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

Image result for garuda index